Search
Close this search box.
سیگار کشیدن یا ویپینگ؟ آسیب DNA ممکن است یکسان باشد
سایر مقالات:

سیگار کشیدن یا ویپینگ؟ آسیب DNA ممکن است یکسان باشد

در تجزیه و تحلیل سلول‌های اپیتلیال گرفته شده از دهان افراد سیگاری، کسانی که از ویپ استفاده می کنند و افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، دریافتند که ویپرها و سیگاری‌ها بیش از دوبرابر میزان آسیب DNA در افراد غیر مصرف‌کننده دارند. کسانی که بیشتر سیگار می‌کشیدند یا از ویپ استفده می کردند، آسیب DNA بسیار بیشتری داشتند.

سلول های اپیتلیال به صورت لایه داخل دهان را می پوشانند. آسیب DNA یک تغییر اولیه است که با افزایش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های التهابی مرتبط است. احمد بسارتی نیا، محقق ارشد در دانشکده پزشکی کک در لس آنجلس در رابطه با این مطالعه گفت: برای اولین بار، ما نشان دادیم که هر چه افراد مدت بیشتری از سیگارهای الکترونیکی استفاده کنند و آسیب DNA بیشتری در سلول های اپیتلیال دهان آن ها رخ می دهد. این الگوی مشابه در افراد سیگاری نیز وجود داشت.

در این مطالعه، محققان 72 بزرگسال سالم را که مورد مصاحبه قرار گرفتند و تحت آزمایش بیوشیمیایی قرار گرفتند، انتخاب کردند. شرکت کنندگان در مطالعه به سه گروه تقسیم شدند: ویپرهایی که هرگز سیگار نکشیده بودند. سیگاری هایی که هرگز ویپ نکرده بودند. و افرادی که سابقه سیگار کشیدن یا مصرف سیگار ندارند. محققان همچنین داده هایی را در مورد تعداد دفعات و مدت زمانی که شرکت کنندگان سیگار می کشیدند یا سیگار می کشیدند جمع آوری کردند. آنها از ویپرها پرسیدند که از چه دستگاه ها و طعم هایی استفاده می کنند. سپس محققان نمونه‌ای از سلول‌های اپیتلیال را از دهان هر شرکت‌کننده جمع‌آوری کردند و از نظر آسیب به ژن‌های خاصی که نشان‌دهنده حمله به ژنوم هستند، آزمایش کردند.

حدود 10 درصد از نوجوانان ایالات متحده و بیش از 3 درصد از بزرگسالان به طور منظم از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند. مطالعه ویپرها دشوار است زیرا بسیاری از آن ها سابقه مصرف سیگار یا مصرف همزمان هر دو را دارند. بسارتی نیا گفت: «ما مطالعه خود را به گونه‌ای طراحی کردیم که تأثیرات سیگار الکترونیکی  را در مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی که نه سیگار می‌کشیدند و نه هر دو را مصرف می‌کردند، بررسی کنیم.

تیم تحقیقاتی اکنون قصد دارد یافته‌ها را در گروه بزرگ‌تری از شرکت‌کنندگان تکرار کند و سایر اثرات بیولوژیکی ناشی از آسیب DNA را که حتی بیشتر با شروع بیماری مزمن مرتبط است، مورد مطالعه قرار دهد.

این یافته ها در 14 فوریه در مجله Nicotine & Tobacco Research منتشر شد. این مطالعه توسط مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده، مؤسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه صورت و برنامه تحقیقاتی بیماری های مرتبط با دخانیات دانشگاه کالیفرنیا پشتیبانی شد.

منبع: دانشکده پزشکی کک USC، انتشار خبری، 13 فوریه 2023

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

امتیاز نوشته 5 با 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

اشتراگ گذاری این خبر:

آخرین مقالات: