Search
Close this search box.
سلول‌های بنیادی در درمان ناباروروی زنان و مردان: هر آنچه لازم است بدانید!
سایر مقالات:

در مورد مشکل ناباروری آمار و ارقام گزارش شده تکان دهنده هستند!

ناباروری می‌تواند بر سلامت جسمی و روحی و ابعاد مختلف زندگی  افراد تأثیرات منفی عمیقی بگذارد.  بیش از 12 تا 15 درصد از زوج‌ها در سن باروری، درگیر با مشکلات ناباروروی هستند.  یعنی چیزی بیش از 48 میلیون زوج نابارور( تقریباً 72 میلیون نفر ) در سراسر جهان! نیاز به اقداماتی در جهت  درمان ناباروری  دارند.

درمان ناباروری ؛ درمان آزواسپرمی یا اسپرم صفر ؛ درمان ناباروری مردان یا زنان ؛ تنها بخشی از کلید واژه‌هاییست که به دغدغه افراد نابارور تبدیل شده است! درمان ناباروری ممکن است مسئله خود شما باشد یا اینکه دوست داشته باشید در مورد ناباروری در زنان و مردان  یا جدیدترین روش­های درمان ناباروری اطلاعات علمی دقیق اما به زبان ساده دریافت کنید. در این صورت این گزارش دقیقا مناسب شماست.

ناباروری میتواند ناشی از عوامل زنانه یا مردانه و یا هر دو عامل باشد.

تقریباً 30 درصد از ناباروری­ ها منحصراً ناشی از عوامل مردانه است.  30 درصد دیگر ترکیبی از ناباروری در زنان و مردان گزارش شده است. البته علت 8 تا 28 درصد موارد ناباروری ها ناشناخته باقی مانده است. متاسفانه نرخ ناباروری در کشور ما از متوسط جهانی کمی بالاتر بوده و گزارش شده که حدود 20 درصد از زوج­ها  در ایران درگیر با مسائل و مشکلات ناشی از ناباروری هستند. ضروری است که این گروه از افراد حتما برای درمان ناباروری به پزشک مراجعه کنند.

این اعداد و ارقام تکان دهنده کمی ترسناک به نظر می­رسند. اما خوشبختانه پیشرفت­های اخیر علم پزشکی برای صعب العلاج­ترین وضعیت­های ناباروری هم راه حل ارائه کرده است.  به بیان دیگر امروزه درمان ناباروری ؛ هم در زنان و هم در مردان در دسترس است.

پیش از توضیح روش­های درمان ناباروری و کاربرد سلول­های بنیادی در این حیطه، ضروری است که با انواع ناباروری و علت­های آن در زنان و مردان آشنا شوید.

1

اعداد و ارقام  گزارش شده در حیطه ناباروری تکان دهنده و کمی ترسناک  هستند!  اما خوشبختانه پیشرفت­های اخیر علم پزشکی برای صعب العلاج ترین وضعیت های ناباروری هم راه حل ارائه میکند.

درمان ناباروری برای طیف وسیعی از اختلالات ناباروری  در مردان و زنان در دسترس است.

یک تعریف دقیق از ناباروری

ناباروری یعنی عدم وقوع حاملگی در صورتی که زن و مرد به مدت 12 ماه رابطه جنسی منظم و محافظت نشده داشته باشند! این مسئله به علت اختلال در توانایی تولید مثل زن یا مرد اتفاق می افتد. اصطلاح ناباروری در حقیقت شرایطی را در یک دوره زمانی محدود مشخص می‌کند، اما عقیمی بیانگر وضعیتی دائمی از ناباروری است.

ناباروری می­تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد.

نرخ ناباروروی در کشور ما از متوسط جهانی کمی بالاتر بوده و گزارش شده که حدود 20 درصد از زوج­ها  در ایران درگیر با مسائل و مشکلات ناشی از ناباروروی هستند.

یک خبر خوب!

در حال حاضر امکان انجام سلول درمانی برای چندین اختلال شایع در ناباروروی زنان و مردان وجود دارد.  برای آزواسپرمی(اسپرم صفر) و انواع مشکلات ناشی از  از کار افتادگی تخمدان­ها می­توان سلول درمانی انجام داد. شما می­توانید پس انجام مشاوره ژنتیک از امکان درمان ناباروری خود از طریق سلول­های بنیادی مطلع شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک ساواژنوم در تماس باشید.

ژنتیک یا سبک زندگی ناسالم از مهم­ترین عوامل ایجاد ناباروروی هستند. ناباروری مردان معمولا به علت اختلال در اسپرم­زایی و غیر طبیعی بودن اسپرم اتفاق می­افتد. در زنان طیف این اختلالات میتواند گسترده­تر باشد.  اختلال در رشد فولیکول‌ها، اختلالات تخمک گذاری، اختلال عملکرد تخمدان، آسیب دیده لوله فالوپ یا انسداد لوله فالوپ و… همه میتوانند منجر به ناباروری در زنان شود.

 

ناباروری در مردان

اگرچه در گذشته تفکر عمومی جامعه علت ناباروری را به زنان نسبت می­داد اما تقریبا از هر سه گزارش ناباروری یک مورد ناشی از اختلالات ناباروری در مردان است و نیاز است که به منظور درمان ناباروری در مرد به پزشک متخصص مراجعه شود.

عمده موارد ناباروری در مردان ناشی از چیست؟

موارد ناباروری در مردان با کاهش کمیت یا کیفیت انزال مرتبط است که ممکن است به دلیل اختلال در اسپرم زایی، بلوغ آهسته اسپرم در اپیدیدیم یا باز بودن ناقص مجرای دفران باشد. آمارها نشان میدهد که حدود 30 درصد مردان از مشکلات ناباروری رنج می‌برند. علل اصلی ناباروری مردان فقدان اسپرم در انزال (آزواسپرمی)، کاهش تعداد و تحرک اسپرم (الیگواستنوسپرمیا) و کیفیت نامطلوب اسپرم (عدم وجود اسپرم فعال با مورفولوژی نرمال) است. علیرغم ماهیت چند عاملی آن، ناباروری مردان به طور کامل شناخته نشده است و حدود نیمی از موارد ایدیوپاتیک یا غیرقابل توضیح در نظر گرفته می­شوند.

2

عواملی متعددی به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر کیفیت اسپرم اثر میگذارند

آمارها نشان میدهد که حدود 30 درصد مردان از مشکلات ناباروری رنج می‌برند. ضروری است که این گروه از افراد برای درمان ناباروری به پزشک متخصص مراجعه کنند.

اختلالات ژنتیکی، عفونت‌های دستگاه تناسلی، هیپوگنادیسم، کریپتورکیدیسم، واریکوسل، اختلالات انزالی، بیماری‌های عمومی و سیستمیک، عوامل ایمونولوژیک، عدم تعادل هورمونی و استرس روانی به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر رشد طبیعی و کیفیت اسپرم تأثیر می‌گذارد و مردان را دچار مشکل ناباروری میکند.

چه زمانی برای درمان ناباروری مردان باید به پزشک مراجعه کنید ؟

علل اصلی ناباروری مردان فقدان اسپرم در انزال (آزواسپرمی؛ اسپرم صفر)، کاهش تعداد و تحرک اسپرم (الیگواستنوسپرمیا) و کیفیت نامطلوب اسپرم (عدم وجود اسپرم فعال با مورفولوژی نرمال) است.

اگر به مدت یک سال است که به طور منظم رابطه جنسی غیر حفاظت شده داشته و برای فرزندآوری اقدام کرده اید اما این پروسه موفقیت آمیز نبوده حتما به  منظور درمان ناباروروی به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شما مشکلات دیگری از جمله:  مشکل نعوذ یا انزال – میل جنسی کم- درد یا هر گونه توده یا ظاهر غیرعادی در ناحیه بیضه داشته باشید. این وضعیت ها میتوانند در ارتباط با مشکل ناباروری شما باشند در این صورت ضروری است که در اولین فرصت با پزشک متخصص در مورد وضعیت خود و درمان آن مشورت کنید.

3

آزواسپرمی یا اسپرم صفر یکی از وضعیت های مرتبط با ناباروری مردان است

آزواسپرمی به عنوان عدم وجود اسپرم در انزال تعریف می‌شود. این بیماری به دو دسته آزواسپرمی انسدادی (OA) و آزواسپرمی غیر انسدادی (NOA) طبقه بندی می‌شود.

 

آزواسپرمی چگونه ایجاد میشود؟

بیماران مبتلا به آزواسپرمی غیر انسدادی اغلب به نارسایی شدید بیضه دچارند که از طریق بیوپسی بیضه تشخیص داده می‌شود. به دلیل شکست در اسپرم زایی، اسپرم در منی مردان مبتلا به آزواسپرمی غیرانسدادی وجود ندارد و این گروه از بیماران غالبا با شکایت از وضعیت ناباروروی به پزشک مراجعه میکنند. تحقیقات نشان داده­ اند که ناهنجاری‌های کروموزومی و ژنتیکی نیز می­تواند باعث انواع مختلفی از ناباروری مردان شود. سندرم کلاین فلتر ( یک بیماری ژنتیکی با یک کروموزوم X اضافه در مردان) شایع‌ترین ناهنجاری کروموزومی در بیماران مبتلا به آزواسپرمی است. با بررسی شرح حال، سطح هورمون و معاینه فیزیکی می‌توان با اطمینان نوع آزواسپرمی را تعیین نمود. آزواسپرمی غیر انسدادی حدود 10٪ موارد ناباروری را تشکیل می‌دهد.

کاهش تعداد اسپرم میتواند به  در بروز ناباروری مردان  منجر شود.

اسپرماتوژنز در لوله‌های اسپرم­ساز رخ می‌دهد و در نهایت گامت­های نر بالغ را ایجاد میکند. ممکن است در مواردی میزان اسپرم تولید شده در مرد کافی نبوده یا با کاهش چشم گیری رو به رو شده باشد. ( میزان طبیعی اسپرم از 15 تا 200 میلیون اسپرم در هر انزال متغییر است.) اگر میزان اسپرم در هر انزال کمتر از 15 میلیون باشد فرد مبتلا به مشکل کاهش اسپرم است. این مسئله به طور مستقیم بر وضعیت باروری اثر داشته و میتواند منجر به ناباروری در مردان شود.

چه عواملی منجر به کاهش تعداد اسپرم میشود؟

به جز بحث مشکل ژنتیکی که از قبل وجود داشته، سبک زندگی ناسالم مثلا مصرف الکل یا دخانیات، برخی  عفونت­ها؛ مواد شیمیایی یا بیماری‌ها میتواند منجر به کاهش اسپرم شود. علاوه بر این مسائلی مانند چاقی یا پوشیدن مستمر لباس های تنگ ، می‌تواند بر اسپرم‌زایی و به دنبال آن بر فرزندآوری فرد تأثیر گذاشته یا  نهایتا به ناباروری در مردان منجر شود.

فرایند اسپرماتوژنز به چه معنا است؟

اسپرماتوژنز فرایند مهم تولید مثلی در مردان است. در  طیاین فرایند سلول‌های اسپرم بالغ از طریق تمایز سلولی درون بیضه‌ها تولید می‌شود. اسپرماتوژنز یک فرایند مداوم است که در تمام طول عمر باروری مرد اتفاق می‌افتد و در هر انزال میلیون‌ها اسپرم تولید می‌کند. در طول حیات انسان اتفاقات مختلف مرتبط با باروری و تولید مثل توسط هورمون‌های غدد جنسی و مسیرهای مولکولی در بدن تنظیم می‌شود.

کیفیت پایین اسپرم در بروز ناباروری در مردان نقش دارد.

الیگواسپرمی، مشکلات حرکتی اسپرم (Asthenospermia)، مورفولوژی غیرطبیعی اسپرم (Teratospermia)، و نرخ بالای تکه تکه شدن DNA اسپرم، شایع‌ترین فنوتیپ‌های مرتبط با کیفیت پایین اسپرم هستند. مطالعات تأیید کرده‌اند که این اسپرم‌های با کیفیت پایین می‌توانند باعث ناباروری در مردان یا پیامدهای بد بارداری شوند.

چه عواملی میتواند منجر به کاهش کیفیت اسپرم شود؟

عواملی مانند عفونت، استرس اکسیداتیو، استعمال دخانیات و سبک زندگی ناسالم نیز می‌تواند منجر به کیفیت ضعیف اسپرم شود. کیفیت ضعیف اسپرم به طور مستقیم روی میزان باروری فرد اثر داشته و میتواند به تجربه ناباروری در مردان منجر شود.

4

روش­های متداول در درمان ناباروری مردان

طبق تحقیقات پزشکی، بیماران با تعداد اسپرم کم باید تحت تزریق سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)، ارکیکتومی، یا درمان‌های غیر تهاجمی قرار گیرند. بنابراین، بهبود کیفیت اسپرم از طریق درمان جراحی می‌تواند شانس مردان نابارور را در فرزندآوری افزایش داده و ناباروری در مردان را درمان کند. با توجه به آخرین پیشرفت‌ها در روش‌های میکروجراحی و لقاح آزمایشگاهی (IVF)/ICSI، تعداد زیادی از بیماران مبتلا به آزواسپرمی(اسپرم صفر)، الیگواسپرمی (تعداد کم اسپرم) و بی‎کیفیتی اسپرم نتایج موفقیت‌آمیزی کسب کرده‌ و عملا ناباروری در آن­ها درمان شده است.

خوشبختانه با پیشرفت های اخیر علم پزشکی، طیف وسیعی از اختلالات ناباروری مردان و زنان قابل درمان هستند.

برای طیف دیگری از مردان که ناباروری را تجربه می­کنند درمان ناباروری می­تواند با استفاده از مصرف داروها انجام شود. برخی داروها یا مکمل ها میتوانند باعث تقویت یا افزایش اسپرم ­شوند. مصرف داروهای هورمونی برای درمان اختلالات هورمونی مرتبط با ناباروری معمولا یکی از رویکرد­های درمان ناباروروی در مردان است.

سلول­های بنیادی راه حل معجره وار در درمان ناباروری مردان هستند.

امروزه با پیشرفت‌های چشم‌گیر علم پزشکی درمان ناباروری مردان از طریق سلول‌های بنیادی در دسترس است. سلول‌های بنیادی می‌تواند برای آزواسپرمی (اسپرم صفر) هم راه حل ارائه کند. درمان با سلول‌های بنیادی در بیماران مبتلا به آزواسپرمی بافت بیضه را ترمیم کرده و نهایتا می­تواند به فرایند تولید دوباره اسپرم در مردان نابارور کمک کند. سلول‌های بنیادی به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای درمان ناباروی مردان و آزواسپرمی‌ها تلقی می­شود. درمان ناباروری با سلول‌های بنیادی بدون عارضه است و مشکلات ناشی از عوارض سایر روش‌های درمان ناباروری را ندارد. سلول‌های بنیادی با ظرفیت خود تجدیدی به عنوان منبعی بالقوه برای تولید اسپرم از طریق تشکیل سلول‌های زایا یا بازسازی بافت بیضه در نظر گرفته شدند.

آتروفی بافت بیضه شایع ترین وضعیتی است که در بیماران آزواسپرمی (اسپرم صفر) مشاهده میشود. درمان با سلول­های بنیادی میتواند تا بیش از 70 درصد بافت بیضه را ترمیم کند.

در موارد الیگواسپرمی، قبل از درمان با سلول‌های بنیادی، ممکن است تجزیه و تحلیل مایع منی، کاریوتایپ ژنتیکی و نمونه بیوپسی بیضه مورد نیاز باشد. با توجه به این یافته‌ها، گزینه‌های درمانی ارزیابی می‌شود و اگر بیمار کاندید مناسبی برای درمان با سلول‌های بنیادی باشد، پس از انجام آزمایشات خونی لازم می‌توان درمان را آغاز کرد. در درمان الیگواسپرمی با سلول‌های بنیادی، حتی اگر سلول های اسپرم‌ساز بسیار کمی وجود داشته باشد،  تعداد این سلول‌ در تماس با سلول‌های بنیادی افزایش می‌یابد و تولید اسپرم به دنبال آن صورت می‌گیرد.

5

استفاده از سلول­های بنیادی به منظور درمان ناباروری مردان مناسب چه افرادی است؟

بیمارانی که تحت درمان سرطان نباشند، از داروهای کشنده سلول استفاده نکنند و دارای اندک سلول‌های اسپرم سالم باشند می‌توانند تحت درمان با سلول‌های بنیادی قرار گیرند.

روند استفاده از سلول­های بنیادی در درمان ناباروری مردان چگونه است؟

معمولا لازم است برای تصمیم‌گیری در رابطه با نوع سلول بنیادی مورد استفاده در درمان، آزمایشاتی انجام گیرد. در بیمارانی که اختلال ژنتیکی گزارش نشده باشد، سلول‌های بنیادی از خود بیمار گرفته می‌‌شود. باید در نظر داشت در صورت موفق بودن پروسه درمان و بهبود کل ساختار بیضه، تشکیل اسپرم جدید حداقل 72 روز طول می‌کشد. بنابراین، انتظار می‌رود تولید اسپرم در 6 ماه تا 1 سال پس از درمان انجام شود. معمولا تعداد سلول‌هایی که به بیمار تزریق می‌شود با توجه به سن و وزن بیمار تعیین می‌گردد. این درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی (مشتق شده از بافت چربی یا مغز استخوان خود بیمار) در 3 جلسه به فاصله 45 روز و یا در 3 روز متوالی انجام می‌شود. البته لازم به ذکر است که پروتکل درمان دقیقاً با توجه به شرایط بیمار تنظیم شده و ممکن است برای هر بیمار پروتکل متفاوتی اعمال شود.

میزان موفقیت و عوارض احتمالی استفاده از سلول­های بنیادی در درمان ناباروری مردان چیست؟

اگر حتی تعداد کمی سلول زنده در سلول‌های تولید کننده اسپرم در داخل بیضه وجود داشته باشد، میزان موفقیت 95٪ یا بیشتر است. این درمان را می‌توان پس از 1 سال تکرار کرد تا تعداد اسپرم‌ها افزایش یابد. از آنجایی که این درمان عوارض جانبی ندارد، تا زمانی که فرد بخواهد تعداد اسپرم خود را به سطح ایده آل برساند می‌توان آن را تجویز کرد. سلول درمانی ممکن است در اولین تجویز موفقیت آمیز باشد یا نیاز به تکرار داشته باشد.

6

یکی از نگرانی‌های افراد در رابطه با این نوع درمان، تاثیر آن در بی میلی جنسی است. جالب است بدانید نه تنها بی میلی جنسی پس از درمان با سلول‌های بنیادی مطلقاً دیده نمی‌شود، بلکه برعکس، از آنجایی که درمان با سلول‌های بنیادی در درمان اختلال نعوظ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است اثرات مثبتی بر عملکرد جنسی فرد نیز داشته باشد.

ناباروری در زنان

بلوغ طبیعی تخمک‌ها در زنان شرط لازم برای بارداری موفق است. رشد فولیکول­های تخمدان حاوی اووسیت (تخمک بالغ یا سلول­های تخمک) توسط سیستم‌های غدد درون‌ریز و پاراکرین تنظیم می‌شود. علل اختلال عملکرد تخمدان همچنان پیچیده و بحث برانگیز است. عدم تعادل هورمونی، مانند آمنوره هیپرگنادوتروپیک اولیه یا ثانویه، و همچنین غلظت کلسترول بر بقای تخمک تأثیر می‌گذارد.

شایع ترین علل ناباروری در زنان چیست؟

نارسایی زودرس تخمدان، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و اختلال عملکرد آندومتر از جمله چسبندگی داخل رحمی و اندومتر نازک است. عملکرد غیرطبیعی تخمدان و اختلال عملکرد آندومتر در زنان نیز منجر ناباروری می­شود.

چه زمانی برای درمان ناباروری زنان باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر به مدت یک سال است که رابطه جنسی محافظت نشده دارید و برای بارداری اقدام کرده­اید اما موفق به بارداری نشده­اید برای درمان ناباروری باید به پزشک مراجعه کنید.  البته ممکن است شما بالای 35 سال باشید. ( متاسفانه کاهش توانایی باروری از اواسط 30 سالگی سرعت می­گیرد). یا اگر پریود نامنظم ، کیست تخمدان ، یا چرخه­های قاعدگی دردناک غیرطبیعی را پشت سر می­گذارید یا پزشک از قبل در مورد شما بیماری اندومتریوز را تشخیص داده است ضروری است که حتما در خصوص درمان ناباروری خود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نارسایی زودرس تخمدان(POF) یکی از وضعیت‌های شایع و مرتبط با ناباروری در زنان است.

نارسایی زودرس تخمدان (POF) یکی از شایع‌ترین علل ناباروری در زنان است. این اختلال معمولا با آتروفی تخمدان، کاهش ذخیره تخمدان، اختلال قاعدگی، و اختلال عملکرد تخمدان، افزایش هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و سطوح نسبتاً پایین استرادیول(E2) در زنان زیر 40 سال بروز می‌کند. نارسایی زودرش تخمدان میتواند به ناباروری در زنان منجر شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) میتواند منجر به ناباروری در زنان شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از شایع‌ترین اختلالات تولید مثل و متابولیک زنان در سنین باروری است که میزان شیوع آن تا 10 درصد می‌باشد. عوامل محیطی و ژنتیکی نقش مهمی در ایجاد این اختلال دارند. بیماران مبتلا به PCOS به دلیل کیفیت پایین تخمک از اختلالات ناباروری رنج میبرند.

بخش قابل توجهی از زنان مبتلا به اختلالات اندومتر از مشکلات ناباروری رنج میبرند.

آندومتر بافتی پویا و پیچیده است که از لایه‌های پایه و عملکردی تشکیل شده است و برای لانه گزینی جنین و قاعدگی حیاتی است. شکست مکرر لانه گزینی (RIF)، همانطور که از نام آن پیداست، به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن جنین‌های با کیفیت خوب حتی پس از انتقال مکرر لانه گزینی نمی‌شوند. تغییرات زمانی و مکانی عملکرد آندومتر تحت تأثیر گردش هورمون‌های تولید شده توسط اجزای مختلف سلولی آندومتر است. چسبندگی، تریم اندوم نازک و همچنین رشد ناکافی آندومتر شایع­ترین عوامل رحمی هستند که بر عملکرد آندومتر تأثیر می‌گذارد و احتمال بارداری را کاهش می‌دهد. بخش قابل توجهی از زنان مبتلا به اختلالات اندومتر از مشکلات ناباروری رنج میبرند.

روش­های متداول در درمان ناباروری زنان

استراتژی‌های درمانی بالقوه ممکن است شامل هدف قرار دادن مکانیسم‌هایی مانند، بهبود مورفولوژی رحم، تنظیم بیان ژن‌های مرتبط و تعدیل مسیرهای سیگنالینگ مرتبط با ناباروری باشد. برخی داروها می­توانند از طریق تحریک تخمدان به افزایش تخمک گذاری در زنان منجر شوند و از این طریق در درمان ناباروری زنان موثر باشند. در نهایت تکنیک IVF  یکی از متداول­ترین روش­های درمان ناباروری است که شامل انجام لقاح در خارج از رحم و در شرایط آزمایشگاهی انجام می­شود. در این تکنیک تخمک­های بارور شده در شرایط آزمایشگاه به رحم منتقل می­شود. یکی از درمان‌های رایج است به تخمک­های بالغ با کیفیت بالا نیاز دارد. تکنیک پیوند مبتنی بر سلول­های بنیادی ممکن است به طور موثری چنین مشکلاتی را کاهش دهد و باروری را بازیابی کند.

سلول­های بنیادی در درمان ناباروری زنان کاربرد قابل توجهی دارند.

مشکل کاهش ذخیره تخمدان (ناباروری) را می توان با سلول های بنیادی با استفاده از سلول های بنیادی خود بیمار بدون هیچ گونه خطر و عوارض جانبی درمان کرد.مطالعات نشان داده‌است که سلول‌های بنیادی از منابع مختلف از طریق مکانیسم‌های متعددی مانند مهاجرت، ضد آپوپتوز، ضد فیبروز، رگ‌زایی، ضد التهاب، تنظیم ایمنی و استرس اکسیداتیو نقش مهمی در بهبود تخمدان دارند.  چندین مقاله اشاره کرده‌اند که سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌تواند سطح هورمون‌های جنسی را بازیابی کند، و در صورت کاهش ذخیره تخمدان، سلول‌های بنیادی خود فرد ذخیره تخمدان را با تکثیر سلول‌های سالم تخمدان پر می‌کند. این را می توان برای تمام زنانی که از کاهش ذخیره تخمدان رنج می برند استفاده کرد. سلول‌های بنیادی به‌دست‌آمده از بیمار در آزمایشگاه تکثیر می‌شوند و از طریق دسترسی عروقی به بیمار تزریق می‌شوند و سلول‌های تخمدان سالمی را که لمس می‌کند، تکثیر می‌کنند. میزان موفقیت درمان کاهش ذخیره تخمدان با سلول‌های بنیادی %67 و بالاتر است.

علاوه بر این، سلول‌ بنیادی می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بازسازی اندومتر را تقویت کنند. ثابت شده‌است استفاده از سلول درمانی یک استراتژی موثر برای درمان چسبندگی‌های داخل رحمی و نهایتا درمان ناباروری در این گروه از بیماران است. تحقیات نشان داده‌است که درمان با سلول‌های بنیادی مزانشیمی، بر ضایعات ناشی از شیمی درمانی، نارسایی زودرس تخمدان و PCOS تأثیر مثبت می‌‌گذارد.

معمولا روند  استفاده از سلول های بنیادی در درمان ناباروری زنان چگونه است؟

در این روش از سلول درمانی، تعداد سلول‌هایی که قرار است تزریق شوند با توجه به سن و وزن بیمار تعیین می‌شود. معمولا درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی (مشتق شده از بافت چربی خود بیمار) یا سلول‌های بنیادی جنینی انجام می‌شود و به طور معمول می‌توان آن را در 3 جلسه به فاصله 45 روز و یا در 2 روز متوالی انجام داد و تزریق مستقیماً به ناحیه تخمدان انجام می‌شود. اگرچه لازم به ذکر است که پروتکل درمان دقیقاً با توجه به شرایط بیمار تنظیم می‌شود و ممکن است پروتکل متفاوتی برای هر بیمار اعمال شود. این نوع درمان کاملا بدون درد است.

جزییات بیشتر در مورد کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان ناباروری 

سلول‌های بنیادی به دلیل ویژگی‌های قابل توجه متعددی مانند تمایز چند جهته، رگ‌زایی، تنظیم سیستم ایمنی و تحریک پاراکرین (تحریک سلول‌های مجاور بدون نیاز به ورود به گردش خون) به گزینه‌ای امیدوارکننده برای درمان ناباروری تبدیل شده‌اند.

درمان ناباروری با کمک سلول‌های بنیادی یک رویکرد جدید و با تکنولوژی بالاست. سلول­های بنیادی برای وضعیت­های سختی همچون آزواسپرمی (اسپرم صفر) در مردان هم راه حل معجزه‌واری ارائه میکند.

سلول­های بنیادی بالغ از انواع بافت ها، از جمله مغز استخوان، بافت چربی، خون بند ناف، مایع آمنیوتیک انسان و خون محیطی جدا می شوند. به طور اختصاصی سلول‌های بنیادی مزانشیمی، رایج‌ترین سلول‌های بنیادی بالغ، تا به امروز دارای بالاترین پتانسیل تمایز چندگانه در بین سلول‌های بنیادی انسانی هستند

مکانیسم پیشنهادی سلول‌های بنیادی در ترمیم اختلالات تولیدمثلی شامل چند مرحله است :

سلول‌های بنیادی به بافت‌های تولید مثلی آسیب دیده مهاجرت می‌کنند.

مهاجرت  سلول‌های بنیادی موجب تمایز سلول‌های سوماتیک با خواص غیرتومورزا می‌شود.

این سلول‌ها، در رشد فولیکول‌ها شرکت و فیزیولوژی تخمدان را تنظیم می کنند. همچنین آنها ممکن است در بافت تولید مثلی ساکن شوند و با تولید فاکتورهای پاراکرین به بهبود ریز محیط آسیب دیده کمک کنند.

7 1

یک خبر خوب در رابطه با درمان ناباروری زنان و مردان :

درمان با سلول‌های بنیادی برای وضعیت‌های شایع ناباروری در مردان و زنان خدمت جدیدی است که در کلینیک ساواژنوم ارائه میشود. شما میتوانید بعد از انجام مشاوره ژنتیک از امکان انجام سل تراپی برای درمان مشکل ناباروی خود مطلع شوید. درمان ناباروری با سلول­های بنیادی برای وضعیت­هایی از قبیل آزواسپرمی ( اسپرم صفر) ، ناراسایی های زودرس تخمدان و…  قابل انجام است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

انجام PRP در بیماران آزواسپرمی

یکی از روش‌های درمانی که در سال‌های اخیر در بین بیماران آزواسپرمی (خصوصا در نوع آزواسپرمی غیر انسدادی) نتایج امیدبخشی داشته‌، استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) است.

آزواسپرمی غیرانسدادی (Non Obstructice Azoospermia) نوعی آزواسپرمی است که به دلیل شکست اسپرماتوژنز، اسپرم در انزال وجود ندارد. این نوع از آزواسپرمی موجب بروز شدیدترین شکل ناباروری مردان می‌شود. در واقع اسپرماتوژنز پروسه‌ ایجاد اسپرم است.

در حدود ٪۶۰ موارد، تزریق PRP  به بیضه موجب القای انجام فرآیند اسپرماتوژنز شده‌است.

برخی از اثرات ثبت شده در مطالعه‌ای نشان داده‌است که تزریق PRP بیضه، موجب افزایش سطح FSH و اسپرم زایی بهتر شده‌است.

پلاسمای غنی از پلاکت(PRP) فرآیند ساده‌ایست از طریق سانتریفیوژ خون کامل به دست می‌آید و سرشار از فاکتورهای رشد و سیتوکین است. تزریق این موارد موجب مهاجرت سلولی و تمایز شده که در نهایت باعث بهبودی و بازسازی بافت می‌شود. علاوه بر این، به رگ زایی و تغییرات التهابی کمک می کند که نقش کلیدی در ترمیم و بازسازی بافت دارند. PRP در بسیاری از زمینه‌های پزشکی از جمله ارتوپدی، جراحی پلاستیک، پوست و دندانپزشکی به عنوان یک عامل جوان کننده مورد بررسی قرار گرفته و به کار گرفته شده‌است. کاربرد موفقیت‌آمیز PRP در زمینه‌های مختلف بالینی و مطالعات متعدد حیوانی که اثرات مفید آن را بر اسپرم‌زایی و باروری مردان نشان می‌دهد،موجب شده‌است که  این تکنیکبه  یکی از پرطرفدارترین و در عین حال ساده‌ترین راه‌های درمان ناباروری در مردان تبدیل شود.

Picture1

 

Picture2

امتیاز نوشته 5 با 3 رای

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

اشتراگ گذاری این خبر:

آخرین مقالات: