تست سلامت فردی با استفاده از بررسی های ژنتیکی

تست سلامت و سلامت فردی همواره از مهم ترین موضوعاتی است که بشر از دیرباز تا کنون به دنبال آن بوده است. امروزه با گسترش روز افزون تکنولوژی و مطالعات تخصصی مشخص شده است که DNA نه تنها به عنوان رمزکننده و انتقال دهنده اطلاعات لازم برای حیات و تولیدمثل موجودات زنده، بلکه مرجعی برای انجام تست های مربوط به سلامت مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات بسیاری در راستای رمزگشایی از این کدهای اطلاعاتی در موجودات زنده درحال انجام است. خوشبختانه با پیشرفت های روزافزون در زمینه مهندسی ژنتیک و علم بیوانفورماتیک، رمزگشایی طیف عظیمی از ماده وراثتی انسان DNA  میسر شده است.

اما اکنون که می دانیم راز اصلی سلامت جسمی و روانی درون هسته سلول های ما و در تک تک ژن هایمان کدگذاری شده است چقدر از این راز باخبریم؟

genetic testing

تست سلامت Sava Salamat

علم ژنومیک شخصی (علم مطالعه ژن های موجود بر روی کروموزوم های فرد) شاخه ای از علم است که با استفاده از تکنیک های مختلف مهندسی ژنتیک و بیوانفورماتیک، ژن ها را توالی یابی، تجزیه و تحلیل و تفسیر می کند و تعیین ژنوتیپ (توالی های ژنتیکی  را امکان پذیر کرده است. هنگامی که ژنوتایپ فرد مشخص می شود، اطلاعات بسیار زیادی از جمله ویژگی های ظاهری، سلامت فرد، ویژگی های اخلاقی و شخصیتی، احتمال ابتلا به بیماری های مختلف و… در مورد فرد در دسترس قرار می گیرد. نسل جدید دستگاه های توالی یابی ژن با افزایش سرعت و کاهش هزینه استخراج اطلاعات قادرند تست های ژنتیکی متنوعی را به جهت استفاده مصرف کنندگان فراهم آورند. امروزه بازار در حال پیشرفت خدمات توالی یابی مستقیم به مصرف کننده، اطلاعات جدیدی را درباره وضعیت سلامت جسمی و روحی، پزشکی شخصی و ویژگی های اخلاقی افراد به همراه داشته است.

human genetic

تست  Sava Salamat یک بررسی ژنتیکی از وضعیت سلامت فیزیکی و روانی فرد را تنها با دریافت نمونه بزاق از متقاضیان این تست، انجام می دهد. به این صورت که  اطلاعات کل ژنوم فرد را استخراج کرده و نتایج را به صورت آنلاین؛ در قالب نرم افزار MyCode ارائه می دهد.

در حال حاضر نرم افزار Sava Salamat قادر به ارائه بیش از ۱۵ گزارش متفاوت از وضعیت سلامت فرد است .زندگی سالم تر، وزن ایده آل، آگاهی از استعدادها و توانایی ها، حساسیت به داروها یا مواد غذایی مختلف و هزاران اطلاعات دیگر که تاکنون چیزی درمورد آنها نمی دانستید، ارمغان هایی است که با رمز گشایی از راز درونتان یعنی DNA درون سلول هایتان به دست می آید. مای کد با استفاده از ابزارهای ژنتیکی و بیوانفورماتیکی ژن های شما را تفسیر می کند و این اطلاعات ارزشمند را در اختیارتان قرار می دهد.

mycode

مراحل انجام تست سلامت Sava Salamat

1- سفارش تست

2- دریافت کیت جمع آوری نمونه بزاق

Sampling

3- ارسال نمونه بزاق

4- آنالیز رمز ژنتیکی شما

genetic testing

5-دریافت نتایج تنها پس از چند روز

images 1

نتایجی که در تست سلامت MyCode به متقاضی ارائه می شود طیف بسیار وسیعی را شامل می شود و در حوزه های مختلف از جمله سلامت جسمانی و فیزیکی، تناسب اندام، ویژگی های شخصیتی، تغذیه، آلرژی ها، و پزشکی شخصی می باشد. گزارش کامل مای کد بالغ بر 350 صفحه است که شامل 51 نوع بررسی مختلف می باشد. خلاصه ای از این گزارش در زیر شرح داده شده است:

بررسی ژنتیکی وضعیت تغذیه فرد

 نیاز غذایی افراد بر حسب فیزیک بدن، محیط زندگی و ژن های آنها با یکدیگر تفاوت دارد و کار ما ارائه بهترین رژیم غذایی بر حسب کدهای ژنتیکی شماست . این گزارش به شما کمک می کند تا متابولیسم بدن خود را بهتر درک کنید و رژیم غذایی خود را با کدهای ژنتیکی تان تنظیم کنید تا بهترین نتایج را بدست آورید.

nutrition

برخی از موارد بررسی شده در این گزارش عبارتند از:

  • گرایش به اضافه وزن و پرخوری
  • تمایل به مصرف مواد غذایی شیرین یا تلخ
  • تمایل به مصرف کربوهیدرات ها
  • چربی ها
  • مصرف کافئین
  • نیاز به ویتامین ها و املاح معدنی

بررسی ژنتیکی ویژگی های شخصیتی منحصر بفرد

تست سلامت مای کد، ژن هایی را بررسی می کند که بر ویژگی های شخصیتی مانند پتانسیل رهبری، همدلی، برونگرایی، کارآفرینی، هوش ریاضی و … تأثیر می گذارند. این تست به شما کمک می کند تا خودتان را بهتر درک کنید، از استعدادها و توانایی های خود مطلع شوید، و با تقویت یا اصلاح رفتارها، سبک زندگیتان را بهبود ببخشید.

personality

برخی از موارد بررسی شده در این گزارش عبارتند از:

  • همدلی
  • پتانسیل رهبری
  • درونگرایی
  • برونگراییقابلیت توافق
  • آگاهی
  • شخصیت مبارز
  • شخصیت نگران
  • خلاقیت
  • واکنش های خشم
  • تحمل هنگام خشم
  • خوش بینی
  • اعتماد به نفس
  • حافظه
  • هوش
  • درک عمومی
  • هوش ریاضی
  • مهارت های رانندگی
  • مهارت های تحصیلی و مطالعاتی
  • و …

پزشکی شخصی

پزشکی شخصی ارتباط بین آرایش ژنتیکی فرد و پاسخ به درمان های دارویی در وی را فراهم می کند. شناسایی بیومارکرهای ژنتیکی فرد می تواند به پزشکان کمک کند که برای بیماران خود درمان های شخصی را در پیش بگیرند.

در این گزارش، ما پروفایل ژن هایی را که با واکنش های متابولیکی شما به درمان های مختلف دارویی مرتبط هستند بررسی می کنیم. این گزارش به پزشک شما کمک می کند، که داروهای مناسب در دوز مناسب تجویز کند!

genetic testing cycle

در این گزارش بیش از 170 مورد پاسخ به دارو مورد بررسی قرار می گیرد، برخی از حساسیت های دارویی بررسی شده در این گزارش عبارتند از:

آباکاویر، آتوموکستین، آزاتیوپورین، سیتالوپرام، کلومیپرامین، کلوپیدوگرل، کدئین، دسیپرامین، دوکسپین، اسیتالوپرام، فلورواوراسیل، هالوپریدول، ایمیپرامین، لنسوپرازول، مرکاپتوپورین، متوپرولول، اومپرازول، پنتوپرازول، تاموکسیفن، تیوگوانین، اتانول، متوترکسات، سالبوتامول، تراستوزوماب، کوکائین، آسپیرین، کاربامازپین، فنیتوئین، متادون، سیس پلاتین و …

بررسی ژنتیکی سلامت جسمانی فرد

سلامت انسان تعاملی پیچیده بین ژنتیک و محیط (سبک زندگی، رژیم غذایی، فعالیت بدنی، استرس و سایر محرکها) است. ژن های شما و محیطی که در آن زیست می کنید، هر دو نقش مهمی در زندگی و سلامتتان ایفا می کنند. به زبان دیگر، اگر شما حامل ژن های “بد” باشید با سبک زندگی “خوب” می توانید بر آن غلبه کنید.

در این گزارش ما ژن هایی را بررسی میکنیم که بر روی 45 وضعیت سلامتی تاثیر گذارند، تا به شما در دریافت درک بهتری از بدنتان و تطبیق شرایط ژنتیکی و سبک زندگی تان کمک کند.

health wellness

برخی از موارد بررسی شده در این گزارش:

چاقی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی، فشارخون، سکته، ترومبوز، فیبریلاسیون شریانی، بیماری کبد چرب غیرالکلی، کاردیومیوپاتی، هایپرتریگلیسریدیما، هایپرکلسترولمی فامیلی، هیپوتیروئیدیسم، میگرن، استئوآرتریت، تراکم استخوان، بیماری کلیوی مزمن، تحلیل ماکولار وابسته به سن، گلوکوما، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آسم، آلزایمر، اوتیسم، پارکینسون، شیزوفرنی، فیبروز کیستی، نقرس، آنمی، بتا تالاسمی، نقص ذخیره گلیکوژن، MS ، کولیت اولسراتیو، و …

تناسب اندام

تحقیقات اخیر نشان داده اند که عملکرد فیزیکی بدن ما به طرز شگفت آوری تحت تاثیر تعداد بی شماری از ژن ها قرار دارد.. ژن های شما نقش مهمی در فعالیت بدنی، ورزشی و تناسب اندام شما ایفا می کنند. ما در تست سلامت مای کد ژن هایی را بررسی می کنیم که بر عملکرد استقامتی، ظرفیت هوازی، عملکرد فعالیت استقامتی قدرتی و سایر ویژگی های مرتبط با تناسب اندام تأثیر می گذارد. این گزارش به شما در درک بهتر فیزیک بدنی تان کمک می کند، برای دستیابی به بهترین عملکرد بدنی، تمرین های خود را با زمینه ژنتیک تان هماهنگ کنید.

ما حتی در این گزارش به شما اطلاعاتی در مورد بهترین برنامه ورزشی متناسب با ژنتیک و فیزیک بدنی تان ارائه می دهیم، برای مثال نوع تمرین (تمرینات کاردیو، قدرتی، کششی، استقامتی) تعداد جلسات ورزشی مناسب در یک هفته، مدت زمان هر جلسه، و شدت آن.

physical health

برخی از موارد مورد بررسی در این گزارش عبارتند از:

ظرفیت قلبی شما، استقامت بدنتان، ظرفیت شش هایتان برای انجام ورزش های هوازی، نیروی بدنی، قدرت کششی عضلات، قدرت تاندون ها و رباط هایتان، احتمال بروز آسیب به بدنتان یا ایجاد فتق (در اثر ورزش های سنگین)، قابلیت ریکاوری بدنتان، میزان کاهش یا افزایش وزن پس از هر دوره ورزشی، حساسیت انسولینی پس از تمرین و …

آلرژی

آلرژی پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به آلرژن هایی است که به بدن وارد می شوند یا با آن تماس پیدا می کنند. بنابراین تنوع ژن ها در بدن تا حدی عامل ایجاد آلرژی است و عوامل محیطی، استرس و میکروب های گوارشی از دیگر عوامل موثر در آن به شمار می روند.

تست سلامت مای کد ژن هایی را بررسی می کند که خطر ابتلا به آلرژی های مختلف در محیط داخلی، فضای باز و غذا را بررسی کرده و به شما کمک می کند با درک بهتر از زمینه ژنتیکی تان و مواردی که به آن حساسیت دارید، از قرار گرفتن در معرض آلرژن ها اجتناب کنید و زندگی سالم تری داشته باشید.

allergy

برخی از موارد مورد بررسی شده در این گزارش:

آلرژی به سوسک ها، مایت ها، حیوانات خانگی، تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، آجیل، چمن، عدم تحمل هیستامین، عدم تحمل لاکتوز، تنفر از صدا (میسوفوبیا)، درماتیت های تماسی، تب یونجه، بیماری سفر یا دریازدگی، رفلکس عطسه در مواجهه با محرک های خاص مانند نور مستقیم خورشید و …

بررسی ژنتیکی استعداد ابتلا به سرطان سینه و تخمدان

برخلاف باور غلط عمومی که سرطان را به اتفاقی غیرمنتظره و غیرقابل پیش بینی تلقی می کند، بسیاری از سرطان ها ارثی بوده و قابل پیش بینی و پیشگیری هستند. سرطان سینه ارثی تمایل به ارث رسیدن در خانواده ها را دارد. اما خوشبختانه تشخیص های زودهنگام برای جلوگیری از بروز و پیشرفت سرطان سینه توسعه یافته اند که به طرز چشمگیری ریسک ابتلا به سرطان را کاهش داده و حتی آن را ریشه کن می کنند.

Breast cancer logo

بررسی وضعیت ناقل بودن در مورد بیماری های خاص

با پیشرفت روزافزون علم ژنتیک تعیین وضعیت حاملی افراد در خصوص بیماری ها یا صفات خاص میسر شده است، و در اکثر کشورها از جمله ایران تعیین وضعیت حاملی زوجین پیش از ازدواج به یک امر لازم و اجباری بدل شده است تا از تولد نوزادان دارای ناهنجاری یا بیماری خاص تا حد امکان جلوگیری شود.

carrier status

ما در تست سلامت مای کد با استفاده از مارکر های تایید شده ژنتیکی وضعیت حاملی افراد را در مورد بیش از 268  نقص ژنتیکی مورد بررسی قرار می دهیم و اطلاعات واضح و روشنی در اختیار متقاضان قرار می دهیم.

برخی از بیماری های مورد بررسی در این گزارش:

آنجلمن، آتاکسی تلانژکتازی، صرع نوزادی بدخیم خانوادگی ،کاتاراکت مادرزادی، بیماری قلبی مادرزادی، نقص مادرزادی لاکتوز، دیستروفی ماهیچه ای، آلزایمر خانوادگی با بروز زودرس، دیسپلازی اکتودرمی، آدنوماتوز پلیپوز خانوادگی، فیبریلاسیون شریانی خانوادگی، دیس اتونومی خانوادگی، سندرم سرطان ارثی، سرطان معده پراکنده ارثی و …

منتظر تست های کاملتری در این زمینه باشید…

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدیه راد

سلام ببخشید این تست آیا در کلینیک شما انجام میشه؟

حمیدرضا

اطلاعات ارزشمندی دیدم.

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

امتیاز نوشته 4.5 با 2 رای