سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (Sudden arrhythmic death syndrome)

سندروم مرگ آریتمی ناگهانی یا SADS زمانی است که فردی به‌دنبال ایست قلبی ناگهانی می‌میرد و هیچ دلیل واضحی پیدا نمی‌شود.  گاهی به آن سندرم مرگ ناگهانی بزرگسالان هم گفته می شود.

سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (Sudden arrhythmic death syndrome) چیست؟

سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (Sudden arrhythmic death syndrome) زمانی است که فردی به طور ناگهانی و غیرمنتظره بر اثر ایست قلبی می میرد، اما علت ایست قلبی را نمی توان یافت.

ایست قلبی یعنی زمانی که قلب شما به طور ناگهانی پمپاژ خون در بدن شما را متوقف می کند. این کار تنفس شما را متوقف می کند و مغز شما را از اکسیژن محروم می کند.

ریتم قلب شما (که ضربان قلب شما را کنترل می کند) توسط تکانه های الکتریکی کنترل می شود. اگر تکانه های الکتریکی اشتباه شود، می تواند باعث ریتم غیر طبیعی قلب شود که به عنوان آریتمی شناخته می شود. برخی از آریتمی ها در صورت عدم درمان می توانند خطرناک باشند و باعث ایست قلبی شوند. ریتم قلب و تکانه های الکتریکی شما پس از مرگ دیگر وجود ندارد، این بدان معناست که ریتم قلب غیر طبیعی را پس از مرگ نمی توان شناسایی کرد و ساختار قلب طبیعی به نظر می رسد. به همین دلیل است که علت ایست قلبی پس از مرگ را نمی توان به راحتی تشخیص داد و ممکن است سندروم آریتمی مرگ ناگهانی (SADS) تشخیص داده شود.

 

چه چیزی باعث سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) می شود؟

سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که ضربان غیرطبیعی قلب، که به عنوان آریتمی شناخته می‌شود، درمان نشده و منجر به ایست قلبی شود. آریتمی معمولا باعث می شود که قلب خیلی سریع، خیلی کند یا نامنظم بزند. معمولاً ناشی از یک بیماری قلبی است که بر سیستم الکتریکی قلب تأثیر می گذارد.

اغلب بیماری های قلبی که باعث آریتمی می شوند می توانند ارثی باشند. اگر این بیماری‌های قلبی ارثی شناسایی و درمان نشوند باعث مرگ ناگهانی فرد دارای جهش ارثی می شوند. متاسفانه در بسیاری از افراد حتی پیش از مرگ هم نشانه های بیماری قلبی به صورت خفیف دیده می شود. به علاوه وضعیتی که باعث سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) می شود پس از مرگ دیگر قابل تشخیص نیست و قلب طبیعی به نظر می رسد.

بیماری های قلبی توارثی که ممکن باعث مرگ ناگهانی شوند عبارتند از:

  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM)
  • کاردیومیوپاتی متسع (DCM)
  • کاردیومیوپاتی بطن راست آریتموژنیک (ARVC)
  • سندرم QT طولانی (LQTS)
  • سندرم بروگادا
  • تاکی کاردی بطنی پلی مورفیک کاتکول آمینرژیک (CPVT)
  • نقص پیشرونده هدایت قلبی (PCCD)

با بخش اطلاعات خدمات ژنتیکی کلینیک و آزمایشگاه ساواژنوم تماس بگیرید

به لطف تحقیقات علم ژنتیک پزشکی، اکنون می دانیم که این بیماری های قلبی به دلیل تغییرات (یا جهش) در یک یا چند ژن ایجاد می شود. شما می‌توانید این جهش ها را با آزمایش های ژنتیکی در خود و سایر اعضای خانواده تان کشف کنیم.

اگر فردی در خانواده شما مبتلا به بیماری قلبی تشخیص داده شده است یا به دلیل سندروم آریتمی مرگ ناگهانی (SADS)  درگذشته است، باید برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های ژنتیکی قلبی به کلینیک ژنتیک متبحر در این حوزه ارجاع داده شوید. ما درک می کنیم که این موضوع می تواند برای شما نگران کننده باشد. متخصصین ما اینجا هستند تا به سوالات شما در مورد بیماری های قلبی توارثی و آنچه می توانید در کلینیک و آزمایشگاه ژنتیک در پروسه انجام آزمایش انتظار داشته باشید پاسخ دهند.

سندرم مرگ ناگهانی آریتمی (Sudden arrhythmic death syndrome)  چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از یک مرگ غیرمنتظره و ناگهانی، پزشکی قانونی (کسی که مسئولیت بررسی مرگ و میر را بر عهده دارد) معمولاً درخواست معاینه پس از مرگ برای یافتن علت مرگ می کند..

اگر اخیراً یکی از عزیزانتان را به طور ناگهانی از دست داده اید، یا کسی را می شناسید که چنین کرده است، ممکن است بخواهید با یک افسر سوگ در بیمارستان محلی خود تماس بگیرید. آنها می توانند در دورانی که ممکن است برای شما بسیار دشوار باشد، حمایت عاطفی و عملی ارائه دهند و می توانند نقطه اصلی تماس شما پس از مرگ و معاینه پس از مرگ باشند.

در طول معاینه پس از مرگ، یک پاتولوژیست (پزشک آموزش دیده در مطالعه بیماری) به دنبال شرایطی است که می تواند باعث مرگ شود، مانند:

  • بیماری عروق کرونر قلب
  • حمله قلبی
  • نارسایی قلبی
  • لخته شدن روی ریه ها

اگر پاتولوژیست نتواند دلیل واضحی برای مرگ پیدا کند، ممکن است آزمایش‌های بیشتری انجام بگیرد. مانند:

  • بررسی بافت اندام هایی مانند قلب
  • آزمایش داروهای مصرفی فرد متوفی
  • ارزیابی توسط یک آسیب شناس متخصص قلب

سپس پزشک قانونی درباره علت مرگ تصمیم گیری می کند. اگر سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) به عنوان علت مرگ غیر قابل توضیح اعلام شود، پزشک قانونی توصیه می کند که اعضای خانواده از نظر بیماری های قلبی بررسی ژنتیکی شوند شوند. ممکن است برخی افراد پس از از دست دادن یکی از عزیزان خود احساس آمادگی برای آزمایش ژنتیکی نداشته باشند که قابل درک است، اما این آزمایشات بسیار ساده و تنها با استفاده از نمونه خون انجام می گیرد. هرچه زودتر شما و خانواده‌تان آزمایش ژنتیکی برای بیماری های قلبی را انجام دهید، بهتر است. با بررسی ژنتیکی افرادی که جهش را دارند و تحت ریسک بیماری قلبی هستند زودتر شناسایی می شوند، حتی اگر علامت قلبی واضحی را تا آن زمان نشان نداده باشند. با شناسایی افراد به ظاهر سالم اما دارای ریسک و تشخیص قطعی افراد داری علامت در خانواده می توان با استفاده از روش های پیشگیری و درمان زودهنگام ار بروز اتفاقات ناگوار مانند مرگ ناگهانی جلوگیری کرد.

تفاوت بین مرگ ناگهانی قلبی (SCD) و سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) چیست؟

سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) زمانی گفته می شود که علت مرگ در معاینه پس از مرگ قابل توضیح نباشد زیرا ساختار قلب طبیعی به نظر می رسد.

مرگ ناگهانی قلبی (SCD) زمانی است که علت مرگ را می توان در معاینه پس از مرگ پیدا کرد زیرا مشکلی در ساختار قلب وجود دارد. مانند انسداد نسبی یا کامل عروق پس از حمله قلبی.

بررسی ژنتیکی بیماری های قلبی توارثی و سندروم مرگ ناگهانی آریتمی (SADS) چگونه است؟

 آزمایش ژنتیکی تنها با استفاده از یک نمونه خون ساده انجام می شود. همچنین در موارد نادرتر می توان آن را بر روی نمونه ای از مو، پوست یا بافت بدن هم انجام داد. با آزمایشات ژنتیکی جهش های ژنتیکی در ژن های مرتبط با بیماری های قلبی پیدا می شود.

پیدا شدن جهش در ژن های شما یا اعضای خانواده تان به این معنی است که شما در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی خانوادگی هستید. اگر فردی در خانواده به بیماری قلبی مبتلا باشد یا به دلیل سندروم آریتمی مرگ ناگهانی (SADS)  فوت کرده باشد، خانواده نزدیک وی (والدین، خواهر و برادر و فرزندان آنها) باید برای آزمایشات ژنتیکی اختلالات قلبی ارجاع داده شوند.

جلسات مشاوره ژنتیک توسط متخصص برای اعضای خانواده قبل و پس از انجام آزمایشات در نظر گرفته می شود. در طول جلسات ویزیت پزشکمتخصص ژنتیک، ممکن است در مورد سلامتی، سابقه خانوادگی و داشتن علائم از شما سوال شود. ارائه اطلاعات در مورد اعضای خانواده که به طور غیرمنتظره از دنیا رفته اند یا بیماری های قلبی و گردش خون در آن ذها تشخیص داده شده است مفید است.

guest
17 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Rey

با سلام خسته نباشید
۲۲ سالمه و حدودا ۵.۴ ماه هست که دچار درد گردن و دست چپ شدم دستم همش حالت گرفتگی داره و بدنم خیلی سریع همش دچار خواب رفتگی و سوزن سوزنی میشه با کوچکترین فعالیتی خسته میشم و اشتهام به شدت کم شده دچار کاهش وزن ناخواسته شدم در طول روز همش سرگیجه دارم بعضی وقت ها باعث میشه روی زمین ولو بشم این چند روز اخیر هم درد ناگهانی قفسه سینه و قلبم یه حالت انگار دو در میان میزد داشتم چند بار هم شبا به خاطر درد بیدار شدم (حدودا ۵ سال پیش مجبور شدم نوار قلب بگیرم دکتر بهم گفت مشکلی نداره و سالمه)میخواستم بدونم با این علائم از قلبه یا ممکنه بخش دیگه ای باشه؟
ممنون

امین قاسمی

با سلام خدمت شما بنده دقیقا دو سال پیش یعنی اسفند ۹۹ سکته قلبی شدید کردم و مجبور به گذاشتن پنج عدد استنت شدم چند وقته که مخصوصا صبحها حتی فقط با پوشیدن لباس برای بیرون رفتن حالت خستگی شدید و عجیبی دارم و همچنین درد قفسه سینه و گز گز زیر بازوی هر دو دستم بعد از استنت گذاری پیش دکتر رفتم و بعد از ۲۴ ساعت که هولتر بست برام مشخص شد در ۲۴ ساعت حدود ۱۹۰۰ تا آریتمی شدید دارم ک امیودارون رو تجویز کرد ک بعد مصرف چند روز بعد احساس کردم که بدتر شدم و رفتم پیش دکتر خودم ک استنت گذاری کرده بود گفت دیگه به هيچ عنوان امیودارون رو نخور بجاش آلپرازولام و آسنترا تجویز کرد ک باعث شد خیلی حالم خوب بشه و بتونم مثه ی آدم عادی غذا بخورم چون اشتهام به صفر رسیده بود الان دوباره چند وقته همون حالتها رو دارم ممکنه سکته مجدد یا ایست قلبی کنم یا نه؟ممنون از شما

هایده

سلام.امین قاسمی.
لعنت به اون دکتری که برای ناراحتی قلبی به یما قرص اعصاب داده. آلپرازولام و اسنترا یا هر قرص لعنتی اعصاب بشدت خطرناک هست و عوارض جانبی وحشتناک بدنبال دارد در سلامتی آینده شما. لطفاً از داروهای اعصاب دوری کنید. به دکترها هم اینقدر اعتماد نکنید بیسواد تر و جلاد تر تز دکترها خودشان هستند البته دکترهای مفید و دلسوز و آگاه هم داریم .بهترین دکتر هر شخص خود اون انسان هست که میدونه چه در بدنش اتفاق افتاده.

علی

سلام من ۳۲سالمه مشکل اریتمی بطنی دارم داروی امیودارون مصرف میکنم اما بعضی شبا درد قفسه سینه و تنگی نفس دارم با دست چپم بی حس میشه

ادمین ساواژنوم

با سلام. آیا شما تنها فرد در خانواده هستید که مشکل قلبی دارد؟ سن شما در حال حاضر هم اندیکاسیون دارد برای بیماری های قلبی، از چه سنی علائم دارید؟ اکو و نوار قلب داده اید؟
برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ و بوتیم: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

ضرغام

من چند سالی است آریتمی قلب دارم با مصرف دارو آریتمی قلبی من تقریبا کنتل شده اما هر چند روز یک بار دچار پرش قلب میشوم اصطلاحا قلبم حالت پر پر زدن میشه چکار باید کرد ؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. آیا توسط متخصص قلب ویزیت شدین و بررسی های قلبی را انجام دادین؟ در خانواده شما فرد دیگری هم مشکلات قلبی دارد؟ از چه سنی شما این علایم را در خودتان می دیدید؟
برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

شیما

سلام قلب من سالمه ایا روشی هست که بتونم دچار اریتمی قلبیش بکنم؟؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. چرا ؟!!!!!!

شیما

فقط برام سوال شده

ادمین ساواژنوم

خیر امکانش نیست

محمد عبداللهی

سلام من دچار برادی کاردی شدم جدیدا سه ماهه آیا درمان دارد؟! دچار تنگی نفس درد قفسه سینه و گرفتگی گلو هستم لطفا کمکم کنید

ادمین ساواژنوم

با سلام. تشخیص شما توسط متخصص قلب صورت گرفته؟

محمد عبداللهی

سلام بله توسط فوق تخصص قلب و عروق تشخیص داده شده خودشون گفتن احتمالا باید باطری بزارین راهی نداره باطری نزارم

ضرغام

من چند سالی است آریتمی قلب دارم با مصرف دارو آریتمی قلبی من تقریبا کنتل شده اما هر چند روز یک بار دچار پرش قلب میشوم اصطلاحا قلبم حالت پر پر زدن میشه چکار باید کرد ؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. آیا توسط متخصص قلب ویزیت شدین و بررسی های قلبی را انجام دادین؟ در خانواده شما فرد دیگری هم مشکلات قلبی دارد؟ از چه سنی شما این علایم را در خودتان می دیدید؟
برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

پ

سلام من هم امیکرون گرفتم باردار هم هستم هیچ دارویی نمیتونم مصرف کنم دو روز اول بدجور سردرد داشتم بعد دو روز بدن درد و گلو درد و هر چی علایم بود دارم هنوز هم بهتر نشدم
عسل و لیمو آب جوش خوبه
شلغمو و با سیب رنده کنین بخورین اونم واسه گلو خوبه

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

امتیاز نوشته 5 با 4 رای