Search
Close this search box.
باروری و رژیم غذایی: آیا ارتباطی وجود دارد؟
آخرین مقالات:
دسته بندی این مطلب:

فهرست مطالب:

باروری و رژیم غذایی: آیا ارتباطی وجود دارد؟

چه کسی می دانست که انتخاب های شما برای شام امشب می تواند شما را به یک پدر و مادر تبدیل کند؟

اگر می خواهید باردار شوید، این تغییرات رژیم غذایی می تواند به آمادگی بدن برای بارداری کمک کند!

تحقیقات نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از موادی مانند چربی غیراشباع، غلات کامل، سبزیجات و ماهی با بهبود باروری (به ویژه در زنان) مرتبط است. برای زنانی که سعی می کنند باردار شوند، ویتامین ها و مواد مغذی زیر با اثرات مثبت بر باروری مرتبط هستند:

  • اسید فولیک
  • ویتامین B12
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • رژیم های غذایی سالم (رژیم غذایی مدیترانه ای)

از سوی دیگر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین D، محصولات لبنی، سویا، کافئین و الکل در این بررسی به نظر می رسد که تاثیر کمی بر باروری داشته باشند. چربی‌های ترانس و «رژیم‌های غذایی ناسالم» (غنی از گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده، سیب‌زمینی، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین) اثرات منفی داشتند.

نکات سریع برای افزایش باروری به طور طبیعی

  • مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی یا خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند نرخ باروری را به خصوص در میان مردان مبتلا به ناباروری بهبود بخشد.
  • برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن کالری بیشتر در صبحانه و کمتر در وعده عصرانه می تواند باروری را بهبود بخشد.
  • برای افزایش سطح باروری، از مصرف غذاهای حاوی چربی ترانس پرهیز کنید. به جای آن از غذاهای غنی از چربی های سالم مانند روغن زیتون فرابکر استفاده کنید.
  • خوردن یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است سطح انسولین را افزایش دهد که ممکن است خطر ناباروری را افزایش دهد و باردار شدن را دشوارتر کند.
  • خوردن پروتئین بیشتر از منابع گیاهی، به جای منابع حیوانی، ممکن است سطح باروری را در زنان بهبود بخشد.
  • جایگزینی محصولات لبنی کم چرب با انواع پرچرب ممکن است به بهبود باروری و افزایش شانس باردار شدن کمک کند.
  • اگر تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت نکنید، مصرف مولتی ویتامین ممکن است به تقویت باروری کمک کند.
  • سبک زندگی بی تحرک با ناباروری مرتبط است و ورزش می تواند باروری را بهبود بخشد. با این حال، ورزش بیش از حد می تواند اثر معکوس داشته باشد.
  • سطوح بالای استرس و اضطراب می تواند شانس باروری شما را کاهش دهد. مدیریت سطح استرس می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد.
  • کمبود وزن یا اضافه وزن می تواند شانس باردار شدن را کاهش دهد.

اگر قصد بارداری دارید این به چه معناست؟

مشکلات باروری تا 15 درصد زوج ها را تحت تأثیر قرار می دهد. راه رسیدن به فرزند سالم گاهی اوقات می تواند چالش بزرگی برای زوج ها باشد، اما بدانید که در این چالش ها تنها نیستید. خوشبختانه، چند راه طبیعی برای افزایش باروری شما وجود دارد. در واقع، انتخاب غذا و تغییر سبک زندگی می تواند به افزایش باروری کمک کند.

مطالعات انجام شده بر روی مردان نشان داده است که کیفیت مایع منی با رژیم های غذایی سالم بهبود می یابد، در حالی که عکس آن با ضررهای رژیم های غذایی سرشار از چربی اشباع شده و ترانس مرتبط است. به نظر می رسد الکل و کافئین تأثیر کمی، خوب یا بد، بر روی باروری مردان دارند. نکته مهم این است که کیفیت مایع منی پیش بینی کننده کاملی برای باروری نیست و اکثر مطالعات در واقع تاثیر رژیم غذایی پدر را بر میزان بارداری موفق بررسی نکرده اند.

برای زوج هایی که از فناوری های کمک باروری (IVF) استفاده می کنند، زنان ممکن است با مکمل های اسید فولیک یا رژیم غذایی سرشار از ایزوفلاون ها (استروژن های گیاهی با فعالیت آنتی اکسیدانی) باردار شوند، در حالی که باروری مردان ممکن است با کمک آنتی اکسیدان ها تسهیل شود.

دریافت فیبر بیشتر با میوه ها و سبزیجات

اولین نکته تغذیه باروری برای شما این است که بشقاب خود را با میوه ها و سبزیجات پر کنید. در یک مطالعه بر روی باروری و رژیم غذایی توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، که شامل نزدیک به 19000 زن بود، شیوع بالاتری از اختلال تخمک‌گذاری را در افرادی که چربی‌های ترانس و قند حاصل از کربوهیدرات‌ها را بیشتر مصرف می‌کردند، گزارش شد.

هندوانه و مارچوبه، علاوه بر سایر میوه ها و سبزیجات خام، منبع غنی از گلوتاتیون برای بدن شماست. گلوتاتیون بر کیفیت تخمک اثر مثبتی می گذارد.

اطمینان حاصل کنید که نیمی از بشقاب شما در هر وعده غذایی از میوه ها و سبزیجات تازه تشکیل شده است. مصرف روزانه توصیه شده فیبر برای زنان 25 گرم در روز و 31 گرم برای مردان است.

فیبر به بدن شما کمک می کند تا از شر هورمون های اضافی خلاص شود و قند خون را متعادل نگه می دارد. برخی از نمونه‌های غذاهای پرفیبر غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا هستند. یک مطالعه بر روی نقش تغذیه در بارداری در سال 2009 نشان داده شد که خوردن 10 گرم فیبر غلات بیشتر در روز با 44 درصد کاهش خطر ناباروری تخمک گذاری در زنان بالای 32 سال مرتبط است.

انواع خاصی از فیبر می توانند به حذف استروژن اضافی با اتصال به آن در روده کمک کنند. سپس استروژن اضافی به عنوان یک ماده زائد از بدن خارج می شود. کلم پیچ یکی دیگر از سبزیجات نیروگاهی است زیرا حاوی عناصر لازم برای متابولیسم استروژن است.

چربی های خوب و بد

چربی های سالم و گیاهی در حد اعتدال بخش مهمی از هر رژیم غذایی متعادلی است. آجیل، آووکادو، روغن زیتون و روغن هسته انگور می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند، که به افزایش تخمک گذاری منظم و باروری عمومی زنان کمک می کند.

لبنیات پرچرب را انتخاب کنید زیرا مصرف زیاد لبنیات کم چرب ممکن است خطر ناباروری را افزایش دهد. زنانی که یک یا چند وعده لبنیات پرچرب در روز مصرف می‌کنند، 27 درصد کمتر در معرض ناباروری هستند.

هر چه محصولات لبنی کم‌چرب در رژیم غذایی زنان بیشتر باشد، مشکلات بیشتری برای باردار شدن دارند. به این دلیل که مصرف زیاد لبنیات کم‌چرب در مقایسه با لبنیات پرچرب خطر ناباروری تخمک‌گذاری را افزایش می‌دهد.

برخی چربی ها حتی ممکن است به افرادی که واقعاً با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند کمک کند. مطالعات تغذیه و حاملگی نشان داده که مصرف مقدار مشخصی از چربی‌های غیراشباع همچون آووکادو در طول چرخه IVF میزان موفقیت را تا سه و نیم برابر افزایش می‌دهد. همچنین اجتناب از چربی های ترانس (سیب زمینی سرخ شده و غذاهای فراوری شده و آماده) و مصرف بیشتر چربی های غیراشباع می تواند مفید باشد. چربی های ترانس مقاومت به انسولین را افزایش می دهند. مقاومت به این معنی است که انتقال گلوکز به داخل سلول ها دشوارتر است.

منابع پروتئین را متنوع انتخاب کنید

مرغ، بوقلمون، گوشت گوسفند و گوشت گاو منابع عالی پروتئین، روی و آهن هستند که از مواد غذایی بسیار مهم برای بارداری سالم هستند. اما بر اساس یک مطالعه در مورد تغذیه و باروری، چربی اشباع اضافی موجود در پروتئین های حیوانی ممکن است با مشکلات باروری مرتبط باشد. ایجاد تنوع در منابع پروتئینی با استفاده از برخی منابع پروتئین گیاهی (مانند لوبیا، آجیل و دانه ها) با کاهش خطر ناباروری مرتبط است.

زمانی که 5 درصد از کل کالری روزانه شما از پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی تامین شود، خطر ناباروری و اختلالات تخمک گذاری بیش از 50 درصد کاهش می یابد.

منابع پروتئینی از دریا نیز می توانند گزینه های مغذی باشند. به عنوان مثال، ماهی های آب سرد مانند سالمون، ماهی تن سبک کنسرو شده و ساردین منابع عالی DHA و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. آنها همچنین به رشد سیستم عصبی کودک کمک می کنند و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهند، پس چرا قبل از بارداری شروع نکنید؟

یکی از تحقیقات در سال 2018 بر روی افزایش بارداری با تغذیه به این نتیجه رسید که خوردن ماهی بیشتر با احتمال بیشتر تولد زنده پس از درمان ناباروری مرتبط است.

تخم مرغ نیز یکی دیگر از منابع پروتئینی قوی در رژیم باروری است. زرده تخم مرغ دارای ذخایر عالی پروتئین و کولین است، ویتامینی که به رشد عملکرد مغز در نوزادان کمک می کند.

هنگام انتخاب غذاهایی که باروری را افزایش می دهند، می توانید پروتئین گیاهی (از لوبیا، آجیل، دانه ها و توفو) را نیز انتخاب کنید. آنها با چربی های سالم همراه هستند و کالری نسبتا کمی دارند، که اگر کاهش وزن به عنوان یک راه کمک کننده قبل از بارداری برای شما توصیه شده باشد، می تواند برای بارداری مفید باشد.

نقش مشاوره ژنتیک در بارداری سالم

کلینیک و آزمایشگاه ژنتیکی ساواژنوم، ازمعتبرترین مراکز ارائه دهنده خدمات ژنتیکی به مراجعین با قصد تشکیل خانواده در مراحل پیش از ازدواج و پیش از بارداری است. بر اساس بارداری های موفق در کارنامه مرکز ما مشاوره ژنتیک برای هر بیمار، حتی کسانی که سابقه خانوادگی بیماری ژنتیکی شناخته شده ندارند، مفید فایده است.

نمی توان از نقش تغذیه در کمک به بارداری سالم چشم پوشی کرد، ولیکن بسیاری از چالش ها در فرایند بارداری ریشه در ژنتیک ما دارد که باید توسط متخصص ژنتیک در طی مشاوره ژنتیک بررسی گردد

مشاوره ژنتیک در طی جلسه ویزیت متخصص ژنتیک به شما فرصتی می‌دهد تا قبل از بارداری، زمانی که گزینه‌های شما بهترین هستند، عوامل خطر ژنتیکی خود را درک کنید. هدف مشاوره ژنتیک ارائه اطلاعات دقیق و جامع به شما و حمایت از فرآیند تصمیم گیری شما در هنگام تشکیل خانواده است. پزشکان متخصص ژنتیک معتبر ما می تواند به شما در درک موارد زیر کمک کنند:

  • چگونه شرایط ارثی ممکن است بر شما یا فرزندان آینده شما تأثیر بگذارد
  • آیا یک آزمایش ژنتیکی خاص، مانند غربالگری حامل، ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر
  • مزایا و محدودیت های آزمایش ژنتیکی
  • نتایج یک آزمایش ژنتیک برای شما و فرزندان آینده شما چه معنایی دارد

در زیر نمونه هایی از بیمارانی که به ما مراجعه داشته اند و مشاوره ژنتیک برای آن ها سودمند بوده، آورده شده است:

  • بیماران نیازمند به آزمایش ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD)
  • بیمارانی که ملزم به انجام گزینه های غربالگری ناقل ژنتیکی هستند
  • بیمارانی که دارای یک بیماری ژنتیکی هستند یا ناقلان شناخته شده یک بیماری ژنتیکی هستند
  • بیماران مبتلا به ناهنجاری کروموزومی مانند جابجایی یا وارونگی
  • بیمارانی که سابقه دو یا چند سقط جنین دارند
  • بیماران با سابقه خانوادگی بیماری ژنتیکی یا مشکل سلامتی که ممکن است علت ژنتیکی مانند نقص های فیزیکی مادرزادی، ناتوانی ذهنی، اوتیسم یا کم شنوایی داشته باشد.
  • بیمارانی که مایلند در مورد خطرات باروری مرتبط با سن صحبت کنند (معمولاً افراد 35 سال و بالاتر که تخمک های خود را کمک می کنند یا 40 سال و بالاتر برای کسانی که اسپرم خود را تامین می کنند)
  • بیمارانی که از اهداکننده اسپرم یا تخمک استفاده می‌کنند و در مورد نتایج آزمایش ژنتیکی اهداکننده یا سابقه خانوادگی سؤالاتی دارند.
  • بیماران مبتلا به فقدان مادرزادی مجرای دفران (CAVD)
  • زوج هایی که از نظر ژنتیکی با یکدیگر مرتبط هستند (ازدواج های فامیلی)

کربوهیدرات های پیچیده

به توصیه متخصصان تغذیه برای بهبود بارداری، سعی کنید کربوهیدرات های پیچیده تر را انتخاب کنید و کربوهیدرات های بسیار فرآوری شده را کنار بگذارید. بدن شما کربوهیدرات های مضر (مانند کلوچه، کیک، نان سفید و برنج سفید) را به سرعت هضم کرده و به قند مضر در خون تبدیل می کند. برای جلوگیری از این افزایش قند خون، لوزالمعده انسولین را در جریان خون آزاد می کند و مطالعات نشان داده اند که سطوح بالای انسولین به نظر می رسد که تخمک گذاری را مهار می کند.

یک چهارم بشقاب خود را با کربوهیدرات های پیچیده تری مانند برنج قهوه ای بسازید. استفاده از ارزن و کینوا به شما کمک می کنند تا مدت بیشتری سیر بمانید و سطح قند خون سالم را حفظ کنید، که برای سلامت باروری نیز مهم است.

کربوهیدرات های پیچیده (آن هایی که حاوی فیبر هستند، مانند میوه ها، سبزیجات، لوبیاها و غلات کامل) به آرامی هضم می شوند و اثر تدریجی تری بر قند خون و انسولین دارند. این غلات منابع عالی ویتامین های B، ویتامین E و فیبر برای باروری هستند.

برای برخی از افراد، به ویژه آن هایی که دچار اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند، کاهش مصرف گلوتن نیز توصیه می شود. بر أساس مطالعات تغذیه و باروری نشان داده شده است که گلوتن یک پاسخ التهابی در بدن ایجاد می‌کند که پروتئین واکنش‌گر C را افزایش می‌دهد و سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند که زمان ایده‌آلی برای باردار شدن نیست. این کار لانه گزینی را دشوارتر می کند و همچنین شناخته شده است که از تخمک گذاری جلوگیری می کند.

کافئین را قطع کنید

ارتباط بین کافئین و باروری هنوز خیلی مشخص نیست. یک مطالعه قدیمی در سال 1997 نشان می دهد که زنانی که روزانه بیش از 500 میلی گرم کافئین مصرف می کنند تا 9 و نیم ماه بیشتر طول می کشد تا باردار شوند.

مصرف کافئین خود را به یک یا دو فنجان قهوه در روز محدود کنید تا مطمئن باشید. اگر عاشق قهوه هستید، لازم نیست لیوان قهوه خود را به طور کامل حذف کنید، اما مصرف متعادل قهوه و چای هنگام تلاش برای باردار شدن ممکن است مفید باشد. طبق مطالعه هاروارد، چندین فنجان قهوه یا چای در روز تأثیر کمی بر مشکلات تخمک گذاری دارد – اما می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) همچنین توصیه می کند که افراد باردار مصرف کلی کافئین (از قهوه، نوشیدنی های انرژی زا، چای یا حتی شکلات) را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنند.

فنجان قهوه صبحگاهی ما بدترین کاری است که می‌توانیم از نظر کم‌آبی انجام دهیم. علاوه بر این و شاید برای کسانی که به دنبال باردار شدن هستند از همه مهمتر باشد، کافئین یک ادرارآور است که می تواند از مرطوب ماندن غشاهای مخاطی شما جلوگیری کند و بر قوام مخاط دهانه رحم شما تأثیر بگذارد. (هرچه مخاط دهانه رحم بارورتر باشد، شانس بیشتری برای «چسبیدن» اسپرم به آن و رسیدن به تخمک دارد).

به جای آن، مقداری از کافئین روزانه خود را با نوشیدنی هایی با کافئین کم، بدون کافئین و چای های گیاهی جایگزین کنید. به عنوان مثال، یک مطالعه در Nutrients در رابطه با تغذیه و بارداری نشان داد که چای سبز ممکن است به بهبود باروری کمک کند. در حالی که چای سبز کاملاً بدون کافئین نیست (یک فنجان چای سبز دم کرده به طور متوسط ​​بین 30 تا 50 میلی گرم کافئین دارد)، اما حاوی کمتر از یک فنجان قهوه یا چای سیاه دم کرده معادل آن است. سایر گزینه‌های کم یا بدون کافئین عبارتند از دم‌نوش‌های گیاهی مانند چای بابونه، هیبیسکوس و زنجبیل.

از الکل زیاد خودداری کنید

مصرف الکل می تواند بر باروری تاثیر منفی بگذارد. با این حال، مشخص نیست که چه مقدار الکل برای ایجاد این اثر مورد نیاز است. اکثر متخصصان توصیه می کنند که زوج هایی که قصد بارداری دارند از مصرف الکل اجتناب کنند. نه تنها می تواند منجر به کم آبی بدن شود، بلکه مصرف الکل با کاهش باروری همراه است. علاوه بر این، اگر به طور منظم الکل مصرف می کنید و بدون اینکه متوجه شوید باردار شوید، ممکن است خطراتی برای جنین نیز وجود داشته باشد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که مزایای پرهیز فقط در مورد باردار شدن شریک زندگی صدق نمی کند. مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شد تأیید کرد که مصرف الکل می‌تواند سلامت اسپرم را مختل کند و ممکن است اثرات ماندگاری روی جنین نیز داشته باشد. در نهایت پرهیز از مصرف زیاد الکل توصیه می شود.

ارتباط قوی بین باروری و وزن

بیماران زن و مرد به طور یکسان باید بدانند که کمبود وزن یا چاقی می تواند تأثیر قابل توجهی بر باروری آن ها داشته باشد. دستگاه تناسلی زن و مرد برای عملکرد صحیح به تعادل ظریف هورمون ها متکی است و هنگامی که در نتیجه وزن کم یا زیاد بدن بر این سیستم ها فشار وارد می شود، ریتم های شیمیایی طبیعی آن ها شروع به شکسته شدن می کند.

به طور خاص، زنانی که چاق یا کم وزن هستند نشان داده شده است که نرخ ناباروری بالاتری دارند و میزان بارداری IVF در آن ها کم تر است. نشان داده شده است که چاقی در مردان بر باروری مردان تأثیر منفی می گذارد زیرا با تعداد اسپرم و تحرک اسپرم مرتبط است. مقاومت به انسولین و دیابت مرتبط با چاقی می تواند مسئله بارداری را پیچیده تر کند.

کمبود یا اضافه وزن با افزایش ناباروری در مردان و زنان همراه است.

این به این دلیل است که میزان چربی ذخیره شده در بدن شما بر عملکرد قاعدگی تأثیر می گذارد. چاقی به ویژه با عدم تخمک گذاری و بی نظمی قاعدگی و همچنین با اختلال در رشد تخمک همراه است.علاوه بر این، اضافه وزن با ایجاد و بدتر شدن سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، یک علت شایع ناباروری در زنان، بیشتر به دلیل چرخه‌های نامنظم و تخمک‌گذاری نامنظم مرتبط است. علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، از جمله ناباروری، زمانی که یک زن مبتلا به اضافه وزن تنها 5 تا 10 درصد وزن بدن خود را از دست می دهد، می تواند کاهش یابد.

فعالیت و استراحت خود را برنامه ریزی کنید

ورزش فواید زیادی برای سلامتی شما دارد، از جمله افزایش باروری. افزایش فعالیت بدنی متوسط اثرات مثبتی بر باروری زنان و مردان به ویژه افراد چاق دارد. ترفند این است که اعتدال کلیدی است. ورزش با شدت زیاد بیش از حد در واقع منبع معتبری را با کاهش باروری در برخی از زنان مرتبط دانسته است.

ورزش بیش از حد ممکن است تعادل انرژی در بدن را تغییر دهد و بر سیستم تولید مثل شما تأثیر منفی بگذارد. اگر قصد دارید فعالیت خود را افزایش دهید، آن را به تدریج اضافه کنید و مطمئن شوید که پزشک شما از آن آگاه است.

اگر می خواهید باردار شوید، احتمالاً استرس نیز در شما وجود دارد. با افزایش سطح استرس، شانس بارداری کاهش می یابد. این احتمالاً به دلیل تغییرات هورمونی است که هنگام احساس استرس رخ می دهد. تحقیقات در مورد ارتباط بین استرس و باروری در منابع مورد اعتماد وجود دارد، اما شواهدی وجود دارد که استرس می تواند باروری را سرکوب کند. دریافت حمایت و مشاوره ممکن است سطح اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و شانس باردار شدن شما را افزایش دهد.

سبک زندگی خود را برای مقابله با اختلال تخمدان پلی کیستیک PCOS  تنظیم کنید

چگونه متوجه می شوید که وزن بر باروری شما تأثیر می گذارد؟ یک مکان خوب برای شروع این است که به شاخص توده بدنی (BMI) خود نگاهی بیندازید. در حالی که BMI نمی تواند عوامل مهمی مانند توده عضلانی و درصد چربی بدن را در نظر بگیرد، می تواند به بیماران این ایده را بدهد که آیا ممکن است از کاهش یا افزایش وزن برای به حداکثر رساندن باروری خود سود ببرند. به عنوان یک قاعده کلی، BMI زیر 18.5 (کم وزنی) یا بالای 30 (چاقی) ممکن است نشان دهد که وزن بیمار بر باروری شما تأثیر منفی می گذارد.

 

ویتامین های خود را مصرف کنید

روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید که حاوی حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک (یا بهتر است بگوییم فولات) و 40 تا 80 میلی گرم آهن باشد. در مطالعه هاروارد در رابطه با ویتامین ها و بارداری مشخص شد مصرف روزانه مولتی ویتامین حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف می‌کردند، 40 درصد کمتر در معرض ناباروری تخمک‌گذاری در طول هشت سال قرار داشتند. برخی از متخصصان توصیه می کنند به محض شروع تلاش برای باردار شدن، مصرف ویتامین های دوران بارداری را شروع کنید. با پزشک خود در مورد مکمل ها از جمله هر گونه مولتی ویتامین که می تواند به شما در نزدیک شدن به بارداری کمک کند، صحبت کنید.

الان بهترین زمان شروع پمپاژ بالای آهن در بدن است. مصرف مکمل های آهن و آهن غیر هم که از غذاهای گیاهی به دست می آید، ممکن است خطر ناباروری تخمک گذاری را کاهش دهد. یک مطالعه اخیر در سال 2019 به این نتیجه رسید که آهن هِم (از منابع حیوانی) هیچ تأثیری بر باروری ندارد و غیرهِم فقط برای زنانی که قبلاً کمبود آهن داشتند، فوایدی دارد. شواهد بیشتری برای تأیید این که آیا مکمل‌های آهن باید به همه زنان توصیه شود، به خصوص اگر سطح آهن از قبل سالم باشد، مورد نیاز است. جذب منابع آهن غیرهم برای بدن دشوارتر است، بنابراین سعی کنید آن ها را با غذاها یا نوشیدنی های حاوی ویتامین C بالا مصرف کنید تا جذب را افزایش دهید.

پیام آخر…

تغذیه خوب برای بدن سالم و کمک به باردار شدن حیاتی است. داشتن یک رژیم غذایی مغذی و ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی می تواند به تقویت باروری و آماده سازی بدن برای بارداری کمک کند.

از سوی دیگر مشاوره ژنتیک در مراقبت های باروری می تواند به شما در درک خطرات ژنتیکی و گزینه های آزمایش ژنتیک برای بهینه سازی سلامت خانواده آینده خود کمک کند. ما با پزشک شما همکاری می کنیم تا اطلاعات ژنتیکی را در برنامه کلی بارداری شما ادغام کنیم. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق نوزادان سالم به دنیا می آیند، شناسایی خطرات ژنتیکی بالقوه قبل از بارداری می تواند ارزش زیادی داشته باشد.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که زنان در سنین باروری که از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنند روزانه یک ویتامین دوران بارداری مصرف کنند. حداقل، زنانی که قصد بارداری دارند باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری یک ویتامین دوران بارداری مصرف کنند. بسته به داروهایی که مصرف می کنند و سایر شرایط پزشکی که دارند، ممکن است دوز بالاتر از حد معمول اسید فولیک برای زنان خاصی توصیه شود. پزشکان همچنین موارد زیر را برای به حداکثر رساندن شانس بارداری سالم توصیه می کنند:

  • سعی کنید قبل از بارداری وزن مناسبی داشته باشید. زنان چاق بیشتر در معرض خطر عوارض هستند.
  • قبل از بارداری از مصرف بیش از حد ویتامین ها خودداری کنید. به عنوان مثال، ویتامین A بیش از حد می تواند برای جنین در حال رشد مضر باشد.
  • برای بررسی اقداماتی که می توانید برای بهینه سازی شانس بارداری موفق خود انجام دهید، به پزشک خود برای یک ویزیت “پیش از بارداری” مراجعه کنید. به عنوان مثال، برخی داروها برای جنین در حال رشد مضر هستند و باید قبل از برنامه ریزی بارداری قطع شوند.

اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، مهم است که از همین امروز تغذیه سالم و انتخاب سبک زندگی را شروع کنید. اما اجازه ندهید استرس و نگرانی شما را از بین ببرد. با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت صلاحدید شما را به یک مرکز تخصصی ژنتیک ارجاع دهد.

باروری و رژیم غذایی: آیا ارتباطی وجود دارد؟

چه کسی می دانست که انتخاب های شما برای شام امشب می تواند شما را به یک پدر و مادر تبدیل کند؟

اگر می خواهید باردار شوید، این تغییرات رژیم غذایی می تواند به آمادگی بدن برای بارداری کمک کند!

تحقیقات نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از موادی مانند چربی غیراشباع، غلات کامل، سبزیجات و ماهی با بهبود باروری (به ویژه در زنان) مرتبط است. برای زنانی که سعی می کنند باردار شوند، ویتامین ها و مواد مغذی زیر با اثرات مثبت بر باروری مرتبط هستند:

  • اسید فولیک
  • ویتامین B12
  • اسیدهای چرب امگا 3
  • رژیم های غذایی سالم (رژیم غذایی مدیترانه ای)

از سوی دیگر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین D، محصولات لبنی، سویا، کافئین و الکل در این بررسی به نظر می رسد که تاثیر کمی بر باروری داشته باشند. چربی‌های ترانس و «رژیم‌های غذایی ناسالم» (غنی از گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده، سیب‌زمینی، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین) اثرات منفی داشتند.

نکات سریع برای افزایش باروری به طور طبیعی

  • مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی یا خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می تواند نرخ باروری را به خصوص در میان مردان مبتلا به ناباروری بهبود بخشد.
  • برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن کالری بیشتر در صبحانه و کمتر در وعده عصرانه می تواند باروری را بهبود بخشد.
  • برای افزایش سطح باروری، از مصرف غذاهای حاوی چربی ترانس پرهیز کنید. به جای آن از غذاهای غنی از چربی های سالم مانند روغن زیتون فرابکر استفاده کنید.
  • خوردن یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات های تصفیه شده ممکن است سطح انسولین را افزایش دهد که ممکن است خطر ناباروری را افزایش دهد و باردار شدن را دشوارتر کند.
  • خوردن پروتئین بیشتر از منابع گیاهی، به جای منابع حیوانی، ممکن است سطح باروری را در زنان بهبود بخشد.
  • جایگزینی محصولات لبنی کم چرب با انواع پرچرب ممکن است به بهبود باروری و افزایش شانس باردار شدن کمک کند.
  • اگر تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خود دریافت نکنید، مصرف مولتی ویتامین ممکن است به تقویت باروری کمک کند.
  • سبک زندگی بی تحرک با ناباروری مرتبط است و ورزش می تواند باروری را بهبود بخشد. با این حال، ورزش بیش از حد می تواند اثر معکوس داشته باشد.
  • سطوح بالای استرس و اضطراب می تواند شانس باروری شما را کاهش دهد. مدیریت سطح استرس می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد.
  • کمبود وزن یا اضافه وزن می تواند شانس باردار شدن را کاهش دهد.

اگر قصد بارداری دارید این به چه معناست؟

مشکلات باروری تا 15 درصد زوج ها را تحت تأثیر قرار می دهد. راه رسیدن به فرزند سالم گاهی اوقات می تواند چالش بزرگی برای زوج ها باشد، اما بدانید که در این چالش ها تنها نیستید. خوشبختانه، چند راه طبیعی برای افزایش باروری شما وجود دارد. در واقع، انتخاب غذا و تغییر سبک زندگی می تواند به افزایش باروری کمک کند.

مطالعات انجام شده بر روی مردان نشان داده است که کیفیت مایع منی با رژیم های غذایی سالم بهبود می یابد، در حالی که عکس آن با ضررهای رژیم های غذایی سرشار از چربی اشباع شده و ترانس مرتبط است. به نظر می رسد الکل و کافئین تأثیر کمی، خوب یا بد، بر روی باروری مردان دارند. نکته مهم این است که کیفیت مایع منی پیش بینی کننده کاملی برای باروری نیست و اکثر مطالعات در واقع تاثیر رژیم غذایی پدر را بر میزان بارداری موفق بررسی نکرده اند.

برای زوج هایی که از فناوری های کمک باروری (IVF) استفاده می کنند، زنان ممکن است با مکمل های اسید فولیک یا رژیم غذایی سرشار از ایزوفلاون ها (استروژن های گیاهی با فعالیت آنتی اکسیدانی) باردار شوند، در حالی که باروری مردان ممکن است با کمک آنتی اکسیدان ها تسهیل شود.

دریافت فیبر بیشتر با میوه ها و سبزیجات

اولین نکته تغذیه باروری برای شما این است که بشقاب خود را با میوه ها و سبزیجات پر کنید. در یک مطالعه بر روی باروری و رژیم غذایی توسط دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، که شامل نزدیک به 19000 زن بود، شیوع بالاتری از اختلال تخمک‌گذاری را در افرادی که چربی‌های ترانس و قند حاصل از کربوهیدرات‌ها را بیشتر مصرف می‌کردند، گزارش شد.

هندوانه و مارچوبه، علاوه بر سایر میوه ها و سبزیجات خام، منبع غنی از گلوتاتیون برای بدن شماست. گلوتاتیون بر کیفیت تخمک اثر مثبتی می گذارد.

اطمینان حاصل کنید که نیمی از بشقاب شما در هر وعده غذایی از میوه ها و سبزیجات تازه تشکیل شده است. مصرف روزانه توصیه شده فیبر برای زنان 25 گرم در روز و 31 گرم برای مردان است.

فیبر به بدن شما کمک می کند تا از شر هورمون های اضافی خلاص شود و قند خون را متعادل نگه می دارد. برخی از نمونه‌های غذاهای پرفیبر غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و لوبیا هستند. یک مطالعه بر روی نقش تغذیه در بارداری در سال 2009 نشان داده شد که خوردن 10 گرم فیبر غلات بیشتر در روز با 44 درصد کاهش خطر ناباروری تخمک گذاری در زنان بالای 32 سال مرتبط است.

انواع خاصی از فیبر می توانند به حذف استروژن اضافی با اتصال به آن در روده کمک کنند. سپس استروژن اضافی به عنوان یک ماده زائد از بدن خارج می شود. کلم پیچ یکی دیگر از سبزیجات نیروگاهی است زیرا حاوی عناصر لازم برای متابولیسم استروژن است.

چربی های خوب و بد

چربی های سالم و گیاهی در حد اعتدال بخش مهمی از هر رژیم غذایی متعادلی است. آجیل، آووکادو، روغن زیتون و روغن هسته انگور می توانند به کاهش التهاب در بدن کمک کنند، که به افزایش تخمک گذاری منظم و باروری عمومی زنان کمک می کند.

لبنیات پرچرب را انتخاب کنید زیرا مصرف زیاد لبنیات کم چرب ممکن است خطر ناباروری را افزایش دهد. زنانی که یک یا چند وعده لبنیات پرچرب در روز مصرف می‌کنند، 27 درصد کمتر در معرض ناباروری هستند.

هر چه محصولات لبنی کم‌چرب در رژیم غذایی زنان بیشتر باشد، مشکلات بیشتری برای باردار شدن دارند. به این دلیل که مصرف زیاد لبنیات کم‌چرب در مقایسه با لبنیات پرچرب خطر ناباروری تخمک‌گذاری را افزایش می‌دهد.

برخی چربی ها حتی ممکن است به افرادی که واقعاً با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند کمک کند. مطالعات تغذیه و حاملگی نشان داده که مصرف مقدار مشخصی از چربی‌های غیراشباع همچون آووکادو در طول چرخه IVF میزان موفقیت را تا سه و نیم برابر افزایش می‌دهد. همچنین اجتناب از چربی های ترانس (سیب زمینی سرخ شده و غذاهای فراوری شده و آماده) و مصرف بیشتر چربی های غیراشباع می تواند مفید باشد. چربی های ترانس مقاومت به انسولین را افزایش می دهند. مقاومت به این معنی است که انتقال گلوکز به داخل سلول ها دشوارتر است.

منابع پروتئین را متنوع انتخاب کنید

مرغ، بوقلمون، گوشت گوسفند و گوشت گاو منابع عالی پروتئین، روی و آهن هستند که از مواد غذایی بسیار مهم برای بارداری سالم هستند. اما بر اساس یک مطالعه در مورد تغذیه و باروری، چربی اشباع اضافی موجود در پروتئین های حیوانی ممکن است با مشکلات باروری مرتبط باشد. ایجاد تنوع در منابع پروتئینی با استفاده از برخی منابع پروتئین گیاهی (مانند لوبیا، آجیل و دانه ها) با کاهش خطر ناباروری مرتبط است.

زمانی که 5 درصد از کل کالری روزانه شما از پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی تامین شود، خطر ناباروری و اختلالات تخمک گذاری بیش از 50 درصد کاهش می یابد.

منابع پروتئینی از دریا نیز می توانند گزینه های مغذی باشند. به عنوان مثال، ماهی های آب سرد مانند سالمون، ماهی تن سبک کنسرو شده و ساردین منابع عالی DHA و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. آنها همچنین به رشد سیستم عصبی کودک کمک می کنند و خطر زایمان زودرس را کاهش می دهند، پس چرا قبل از بارداری شروع نکنید؟

یکی از تحقیقات در سال 2018 بر روی افزایش بارداری با تغذیه به این نتیجه رسید که خوردن ماهی بیشتر با احتمال بیشتر تولد زنده پس از درمان ناباروری مرتبط است.

تخم مرغ نیز یکی دیگر از منابع پروتئینی قوی در رژیم باروری است. زرده تخم مرغ دارای ذخایر عالی پروتئین و کولین است، ویتامینی که به رشد عملکرد مغز در نوزادان کمک می کند.

هنگام انتخاب غذاهایی که باروری را افزایش می دهند، می توانید پروتئین گیاهی (از لوبیا، آجیل، دانه ها و توفو) را نیز انتخاب کنید. آنها با چربی های سالم همراه هستند و کالری نسبتا کمی دارند، که اگر کاهش وزن به عنوان یک راه کمک کننده قبل از بارداری برای شما توصیه شده باشد، می تواند برای بارداری مفید باشد.

نقش مشاوره ژنتیک در بارداری سالم

کلینیک و آزمایشگاه ژنتیکی ساواژنوم، ازمعتبرترین مراکز ارائه دهنده خدمات ژنتیکی به مراجعین با قصد تشکیل خانواده در مراحل پیش از ازدواج و پیش از بارداری است. بر اساس بارداری های موفق در کارنامه مرکز ما مشاوره ژنتیک برای هر بیمار، حتی کسانی که سابقه خانوادگی بیماری ژنتیکی شناخته شده ندارند، مفید فایده است.

نمی توان از نقش تغذیه در کمک به بارداری سالم چشم پوشی کرد، ولیکن بسیاری از چالش ها در فرایند بارداری ریشه در ژنتیک ما دارد که باید توسط متخصص ژنتیک در طی مشاوره ژنتیک بررسی گردد

مشاوره ژنتیک در طی جلسه ویزیت متخصص ژنتیک به شما فرصتی می‌دهد تا قبل از بارداری، زمانی که گزینه‌های شما بهترین هستند، عوامل خطر ژنتیکی خود را درک کنید. هدف مشاوره ژنتیک ارائه اطلاعات دقیق و جامع به شما و حمایت از فرآیند تصمیم گیری شما در هنگام تشکیل خانواده است. پزشکان متخصص ژنتیک معتبر ما می تواند به شما در درک موارد زیر کمک کنند:

  • چگونه شرایط ارثی ممکن است بر شما یا فرزندان آینده شما تأثیر بگذارد
  • آیا یک آزمایش ژنتیکی خاص، مانند غربالگری حامل، ممکن است برای شما مناسب باشد یا خیر
  • مزایا و محدودیت های آزمایش ژنتیکی
  • نتایج یک آزمایش ژنتیک برای شما و فرزندان آینده شما چه معنایی دارد

در زیر نمونه هایی از بیمارانی که به ما مراجعه داشته اند و مشاوره ژنتیک برای آن ها سودمند بوده، آورده شده است:

  • بیماران نیازمند به آزمایش ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD)
  • بیمارانی که ملزم به انجام گزینه های غربالگری ناقل ژنتیکی هستند
  • بیمارانی که دارای یک بیماری ژنتیکی هستند یا ناقلان شناخته شده یک بیماری ژنتیکی هستند
  • بیماران مبتلا به ناهنجاری کروموزومی مانند جابجایی یا وارونگی
  • بیمارانی که سابقه دو یا چند سقط جنین دارند
  • بیماران با سابقه خانوادگی بیماری ژنتیکی یا مشکل سلامتی که ممکن است علت ژنتیکی مانند نقص های فیزیکی مادرزادی، ناتوانی ذهنی، اوتیسم یا کم شنوایی داشته باشد.
  • بیمارانی که مایلند در مورد خطرات باروری مرتبط با سن صحبت کنند (معمولاً افراد 35 سال و بالاتر که تخمک های خود را کمک می کنند یا 40 سال و بالاتر برای کسانی که اسپرم خود را تامین می کنند)
  • بیمارانی که از اهداکننده اسپرم یا تخمک استفاده می‌کنند و در مورد نتایج آزمایش ژنتیکی اهداکننده یا سابقه خانوادگی سؤالاتی دارند.
  • بیماران مبتلا به فقدان مادرزادی مجرای دفران (CAVD)
  • زوج هایی که از نظر ژنتیکی با یکدیگر مرتبط هستند (ازدواج های فامیلی)

کربوهیدرات های پیچیده

به توصیه متخصصان تغذیه برای بهبود بارداری، سعی کنید کربوهیدرات های پیچیده تر را انتخاب کنید و کربوهیدرات های بسیار فرآوری شده را کنار بگذارید. بدن شما کربوهیدرات های مضر (مانند کلوچه، کیک، نان سفید و برنج سفید) را به سرعت هضم کرده و به قند مضر در خون تبدیل می کند. برای جلوگیری از این افزایش قند خون، لوزالمعده انسولین را در جریان خون آزاد می کند و مطالعات نشان داده اند که سطوح بالای انسولین به نظر می رسد که تخمک گذاری را مهار می کند.

یک چهارم بشقاب خود را با کربوهیدرات های پیچیده تری مانند برنج قهوه ای بسازید. استفاده از ارزن و کینوا به شما کمک می کنند تا مدت بیشتری سیر بمانید و سطح قند خون سالم را حفظ کنید، که برای سلامت باروری نیز مهم است.

کربوهیدرات های پیچیده (آن هایی که حاوی فیبر هستند، مانند میوه ها، سبزیجات، لوبیاها و غلات کامل) به آرامی هضم می شوند و اثر تدریجی تری بر قند خون و انسولین دارند. این غلات منابع عالی ویتامین های B، ویتامین E و فیبر برای باروری هستند.

برای برخی از افراد، به ویژه آن هایی که دچار اختلالات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند، کاهش مصرف گلوتن نیز توصیه می شود. بر أساس مطالعات تغذیه و باروری نشان داده شده است که گلوتن یک پاسخ التهابی در بدن ایجاد می‌کند که پروتئین واکنش‌گر C را افزایش می‌دهد و سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند که زمان ایده‌آلی برای باردار شدن نیست. این کار لانه گزینی را دشوارتر می کند و همچنین شناخته شده است که از تخمک گذاری جلوگیری می کند.

کافئین را قطع کنید

ارتباط بین کافئین و باروری هنوز خیلی مشخص نیست. یک مطالعه قدیمی در سال 1997 نشان می دهد که زنانی که روزانه بیش از 500 میلی گرم کافئین مصرف می کنند تا 9 و نیم ماه بیشتر طول می کشد تا باردار شوند.

مصرف کافئین خود را به یک یا دو فنجان قهوه در روز محدود کنید تا مطمئن باشید. اگر عاشق قهوه هستید، لازم نیست لیوان قهوه خود را به طور کامل حذف کنید، اما مصرف متعادل قهوه و چای هنگام تلاش برای باردار شدن ممکن است مفید باشد. طبق مطالعه هاروارد، چندین فنجان قهوه یا چای در روز تأثیر کمی بر مشکلات تخمک گذاری دارد – اما می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) همچنین توصیه می کند که افراد باردار مصرف کلی کافئین (از قهوه، نوشیدنی های انرژی زا، چای یا حتی شکلات) را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنند.

فنجان قهوه صبحگاهی ما بدترین کاری است که می‌توانیم از نظر کم‌آبی انجام دهیم. علاوه بر این و شاید برای کسانی که به دنبال باردار شدن هستند از همه مهمتر باشد، کافئین یک ادرارآور است که می تواند از مرطوب ماندن غشاهای مخاطی شما جلوگیری کند و بر قوام مخاط دهانه رحم شما تأثیر بگذارد. (هرچه مخاط دهانه رحم بارورتر باشد، شانس بیشتری برای «چسبیدن» اسپرم به آن و رسیدن به تخمک دارد).

به جای آن، مقداری از کافئین روزانه خود را با نوشیدنی هایی با کافئین کم، بدون کافئین و چای های گیاهی جایگزین کنید. به عنوان مثال، یک مطالعه در Nutrients در رابطه با تغذیه و بارداری نشان داد که چای سبز ممکن است به بهبود باروری کمک کند. در حالی که چای سبز کاملاً بدون کافئین نیست (یک فنجان چای سبز دم کرده به طور متوسط ​​بین 30 تا 50 میلی گرم کافئین دارد)، اما حاوی کمتر از یک فنجان قهوه یا چای سیاه دم کرده معادل آن است. سایر گزینه‌های کم یا بدون کافئین عبارتند از دم‌نوش‌های گیاهی مانند چای بابونه، هیبیسکوس و زنجبیل.

از الکل زیاد خودداری کنید

مصرف الکل می تواند بر باروری تاثیر منفی بگذارد. با این حال، مشخص نیست که چه مقدار الکل برای ایجاد این اثر مورد نیاز است. اکثر متخصصان توصیه می کنند که زوج هایی که قصد بارداری دارند از مصرف الکل اجتناب کنند. نه تنها می تواند منجر به کم آبی بدن شود، بلکه مصرف الکل با کاهش باروری همراه است. علاوه بر این، اگر به طور منظم الکل مصرف می کنید و بدون اینکه متوجه شوید باردار شوید، ممکن است خطراتی برای جنین نیز وجود داشته باشد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که مزایای پرهیز فقط در مورد باردار شدن شریک زندگی صدق نمی کند. مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی منتشر شد تأیید کرد که مصرف الکل می‌تواند سلامت اسپرم را مختل کند و ممکن است اثرات ماندگاری روی جنین نیز داشته باشد. در نهایت پرهیز از مصرف زیاد الکل توصیه می شود.

ارتباط قوی بین باروری و وزن

بیماران زن و مرد به طور یکسان باید بدانند که کمبود وزن یا چاقی می تواند تأثیر قابل توجهی بر باروری آن ها داشته باشد. دستگاه تناسلی زن و مرد برای عملکرد صحیح به تعادل ظریف هورمون ها متکی است و هنگامی که در نتیجه وزن کم یا زیاد بدن بر این سیستم ها فشار وارد می شود، ریتم های شیمیایی طبیعی آن ها شروع به شکسته شدن می کند.

به طور خاص، زنانی که چاق یا کم وزن هستند نشان داده شده است که نرخ ناباروری بالاتری دارند و میزان بارداری IVF در آن ها کم تر است. نشان داده شده است که چاقی در مردان بر باروری مردان تأثیر منفی می گذارد زیرا با تعداد اسپرم و تحرک اسپرم مرتبط است. مقاومت به انسولین و دیابت مرتبط با چاقی می تواند مسئله بارداری را پیچیده تر کند.

کمبود یا اضافه وزن با افزایش ناباروری در مردان و زنان همراه است.

این به این دلیل است که میزان چربی ذخیره شده در بدن شما بر عملکرد قاعدگی تأثیر می گذارد. چاقی به ویژه با عدم تخمک گذاری و بی نظمی قاعدگی و همچنین با اختلال در رشد تخمک همراه است.علاوه بر این، اضافه وزن با ایجاد و بدتر شدن سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، یک علت شایع ناباروری در زنان، بیشتر به دلیل چرخه‌های نامنظم و تخمک‌گذاری نامنظم مرتبط است. علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک، از جمله ناباروری، زمانی که یک زن مبتلا به اضافه وزن تنها 5 تا 10 درصد وزن بدن خود را از دست می دهد، می تواند کاهش یابد.

فعالیت و استراحت خود را برنامه ریزی کنید

ورزش فواید زیادی برای سلامتی شما دارد، از جمله افزایش باروری. افزایش فعالیت بدنی متوسط اثرات مثبتی بر باروری زنان و مردان به ویژه افراد چاق دارد. ترفند این است که اعتدال کلیدی است. ورزش با شدت زیاد بیش از حد در واقع منبع معتبری را با کاهش باروری در برخی از زنان مرتبط دانسته است.

ورزش بیش از حد ممکن است تعادل انرژی در بدن را تغییر دهد و بر سیستم تولید مثل شما تأثیر منفی بگذارد. اگر قصد دارید فعالیت خود را افزایش دهید، آن را به تدریج اضافه کنید و مطمئن شوید که پزشک شما از آن آگاه است.

اگر می خواهید باردار شوید، احتمالاً استرس نیز در شما وجود دارد. با افزایش سطح استرس، شانس بارداری کاهش می یابد. این احتمالاً به دلیل تغییرات هورمونی است که هنگام احساس استرس رخ می دهد. تحقیقات در مورد ارتباط بین استرس و باروری در منابع مورد اعتماد وجود دارد، اما شواهدی وجود دارد که استرس می تواند باروری را سرکوب کند. دریافت حمایت و مشاوره ممکن است سطح اضطراب و افسردگی را کاهش دهد و شانس باردار شدن شما را افزایش دهد.

سبک زندگی خود را برای مقابله با اختلال تخمدان پلی کیستیک PCOS  تنظیم کنید

چگونه متوجه می شوید که وزن بر باروری شما تأثیر می گذارد؟ یک مکان خوب برای شروع این است که به شاخص توده بدنی (BMI) خود نگاهی بیندازید. در حالی که BMI نمی تواند عوامل مهمی مانند توده عضلانی و درصد چربی بدن را در نظر بگیرد، می تواند به بیماران این ایده را بدهد که آیا ممکن است از کاهش یا افزایش وزن برای به حداکثر رساندن باروری خود سود ببرند. به عنوان یک قاعده کلی، BMI زیر 18.5 (کم وزنی) یا بالای 30 (چاقی) ممکن است نشان دهد که وزن بیمار بر باروری شما تأثیر منفی می گذارد.

ویتامین های خود را مصرف کنید

روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید که حاوی حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک (یا بهتر است بگوییم فولات) و 40 تا 80 میلی گرم آهن باشد. در مطالعه هاروارد در رابطه با ویتامین ها و بارداری مشخص شد مصرف روزانه مولتی ویتامین حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف می‌کردند، 40 درصد کمتر در معرض ناباروری تخمک‌گذاری در طول هشت سال قرار داشتند. برخی از متخصصان توصیه می کنند به محض شروع تلاش برای باردار شدن، مصرف ویتامین های دوران بارداری را شروع کنید. با پزشک خود در مورد مکمل ها از جمله هر گونه مولتی ویتامین که می تواند به شما در نزدیک شدن به بارداری کمک کند، صحبت کنید.

الان بهترین زمان شروع پمپاژ بالای آهن در بدن است. مصرف مکمل های آهن و آهن غیر هم که از غذاهای گیاهی به دست می آید، ممکن است خطر ناباروری تخمک گذاری را کاهش دهد. یک مطالعه اخیر در سال 2019 به این نتیجه رسید که آهن هِم (از منابع حیوانی) هیچ تأثیری بر باروری ندارد و غیرهِم فقط برای زنانی که قبلاً کمبود آهن داشتند، فوایدی دارد. شواهد بیشتری برای تأیید این که آیا مکمل‌های آهن باید به همه زنان توصیه شود، به خصوص اگر سطح آهن از قبل سالم باشد، مورد نیاز است. جذب منابع آهن غیرهم برای بدن دشوارتر است، بنابراین سعی کنید آن ها را با غذاها یا نوشیدنی های حاوی ویتامین C بالا مصرف کنید تا جذب را افزایش دهید.

پیام آخر…

تغذیه خوب برای بدن سالم و کمک به باردار شدن حیاتی است. داشتن یک رژیم غذایی مغذی و ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی می تواند به تقویت باروری و آماده سازی بدن برای بارداری کمک کند.

از سوی دیگر مشاوره ژنتیک در مراقبت های باروری می تواند به شما در درک خطرات ژنتیکی و گزینه های آزمایش ژنتیک برای بهینه سازی سلامت خانواده آینده خود کمک کند. ما با پزشک شما همکاری می کنیم تا اطلاعات ژنتیکی را در برنامه کلی بارداری شما ادغام کنیم. در حالی که اکثریت قریب به اتفاق نوزادان سالم به دنیا می آیند، شناسایی خطرات ژنتیکی بالقوه قبل از بارداری می تواند ارزش زیادی داشته باشد.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که زنان در سنین باروری که از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمی کنند روزانه یک ویتامین دوران بارداری مصرف کنند. حداقل، زنانی که قصد بارداری دارند باید حداقل یک ماه قبل از اقدام به بارداری یک ویتامین دوران بارداری مصرف کنند. بسته به داروهایی که مصرف می کنند و سایر شرایط پزشکی که دارند، ممکن است دوز بالاتر از حد معمول اسید فولیک برای زنان خاصی توصیه شود. پزشکان همچنین موارد زیر را برای به حداکثر رساندن شانس بارداری سالم توصیه می کنند:

  • سعی کنید قبل از بارداری وزن مناسبی داشته باشید. زنان چاق بیشتر در معرض خطر عوارض هستند.
  • قبل از بارداری از مصرف بیش از حد ویتامین ها خودداری کنید. به عنوان مثال، ویتامین A بیش از حد می تواند برای جنین در حال رشد مضر باشد.
  • برای بررسی اقداماتی که می توانید برای بهینه سازی شانس بارداری موفق خود انجام دهید، به پزشک خود برای یک ویزیت “پیش از بارداری” مراجعه کنید. به عنوان مثال، برخی داروها برای جنین در حال رشد مضر هستند و باید قبل از برنامه ریزی بارداری قطع شوند.

اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، مهم است که از همین امروز تغذیه سالم و انتخاب سبک زندگی را شروع کنید. اما اجازه ندهید استرس و نگرانی شما را از بین ببرد. با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت صلاحدید شما را به یک مرکز تخصصی ژنتیک ارجاع دهد.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

امتیاز نوشته 4.6 با 27 رای
اشتراگ گذاری این مقاله:
نظر خود را بنویسید: