Search
Close this search box.
چاقی در زنان با ریسک ژنتیکی سرطان سینه خطرناک است
سایر مقالات:

چاقی در زنان با ریسک ژنتیکی سرطان سینه خطرناک است

برخی جهش های ژنی زنان را در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه قرار می دهد و بر اساس جدیدترین تحقیقات چاقی ممکن است شرایط را برای آن ها بدتر کند.

این یافته‌ها از مطالعه نمونه‌های بافت سینه زنانی است که دارای جهش‌های خاصی در ژن‌هایی به نام‌های BRCA1 و BRCA2 هستند. زنان دارای جهش در این ژن ها خطرات بسیار بالاتر از جمعیت عمومی برای ابتلا به سرطان سینه و تخمدان دارند.

محققان دریافتند که در میان زنان چاق، بافت سالم سینه علائم بیشتری از آسیب DNA را نشان می‌دهد که می‌تواند باعث سرطان شود.

این یافته ها که در 22 فوریه در مجله Science Translational Medicine منتشر شد. به گفته محقق ارشد دکتر کریستی براون، دانشیار کالج پزشکی ویل کورنل در شهر نیویورک، چاقی خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که حامل جهش های BRCA هستند، افزایش می دهند. به این معنی که حفظ وزن سالم ممکن است برخی از خطرات سرطان را که حاملان جهش BRCA با آن مواجه هستند کاهش دهد.

تیم براون همچنین نکاتی از یک راه بالقوه دیگر پیدا کرد: در آزمایش‌های آزمایشگاهی با نمونه‌های بافت پستان افراد دارای جهش ژنتیکی، قرار دادن بافت در معرض داروی دیابت متفورمین باعث کاهش علائم آسیب DNA گردید.

دکتر براون گفت: ما قطعاً به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا ببینیم آیا مداخلات سبک زندگی یا متفورمین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به طور قطع در این بیماران کاهش دهد.

طبق گزارشات  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری جهانی (CDC)، حدود نیمی از زنان مبتلا به جهش BRCA تا سن 70 سالگی به سرطان سینه مبتلا می شوند، در حالی که 30 درصد به سرطان تخمدان مبتلا می شوند.

بسیاری از زنان مبتلا به جهش ‌در ژن های  BRCA برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه به صورت پیشگیرانه به جراحی بافت سینه و یا تخمدان های خود را بر می دارند. برخی دیگر از این افراد از داروها برای جلوگیری از عملکرد استروژن در بدن استفاده می کنند.

در مورد معیارهای سبک زندگی، چاقی و کم تحرک بودن، از عوامل خطر سرطان سینه یائسه در میان زنان در معرض خطر محسوب می شود.

تیم دکتر براون بافت سالم سینه 69 زن مبتلا به جهش BRCA را که به عنوان یک اقدام پیشگیرانه تحت ماستکتومی
(برداشتن سینه ها) قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کرد. محققان دریافتند که بافت زنان چاق در مقایسه با زنان لاغرتر، عموماً نشانه‌های بیشتری از آسیب DNA را دارد. سپس، در آزمایش‌هایی با موش‌های آزمایشگاهی با جهش‌های BRCA، محققان دریافتند که مقادیر بیشتر چربی بدن با آسیب DNA بیشتر در بافت سینه و رشد بیشتر تومورهای سینه مرتبط است.

چاقی دارای مجموعه ای از اثرات در بدن است، از جمله افزایش سطح استروژن و انسولین – هورمونی که قند خون را تنظیم می کند. تیم براون سرنخ هایی پیدا کردند که این هورمون ها ممکن است عواملی در آسیب DNA باشند که در حاملان BRCA مبتلا به چاقی دیده می شود.

محققان پس از آن نتایج مشابهی را در نمونه‌هایی که با متفورمین (یک داروی دیابت ارزان قیمت و پرکاربرد) درمان شده بودند، مشاهده کردند. دکتر براون گفت: این دارو نحوه برخورد بدن با انسولین را بهبود می بخشد، اما ظاهراً اثرات مفید دیگری هم دارد. این دارو استروژن را در بافت سینه، حداقل در آزمایشگاه، کاهش می دهد. در واقع هرکسی می تواند با ورزش منظم، محدود کردن الکل و حفظ وزن سالم از سلامت کلی خود بهره مند شود. مسائل سبک زندگی باید در همه بیماران، چه ناقل جهش (BRCA) باشند و چه نباشند، مورد توجه قرار گیرد. این یافته ها برای خطر ابتلا به سرطان های متعدد و سایر بیماری های پزشکی نیز مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

امتیاز نوشته 5 با 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

اشتراگ گذاری این خبر:

آخرین مقالات: