بیماری پارکینسون درمان دارد؟

 

  2.

به دلیل علت ناشناخته بیماری پارکینسون غیر ژنتیکی، درمان قطعی برای آن وجود ندارد. یا اینحال ژنتیکی بودن بعضی موارد ابن بیماری نشان از احتمال وجود راه های درمان است. از آن جایی که عوارض آن می تواند جدی و کشنده باشد٬ گزینه های درمانی می تواند شامل دارو و جراحی باشد.

چه چیزی را درباره این بیماری باید بدانید؟

3.

تخمین زده شده است که بیماری پارکینسون دومین اختلال شایع مخرب سیستم عصبی بعد از آلزایمر می باشد که ۷ تا ۱۰ میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر می کند.

پارکینسون چیست؟

4.

پارکینسون ژنتیکی یا غیر ژنتیکی و یک اختلال مخرب سیستم اعصاب مرکزی با علت ناشناخته است، که سیستم حرکتی بدن را درگیر می کند. بیماری پارکینسون برای نخستین بار توسط دانشمندی انگلیسی به نام دکتر جیمز پارکینسون در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد و از این‌رو نام او را بر این بیماری نهادند. از علائم اولیه پارکینسون می توان به لغزش، سختی، و مشکل در راه رفتن اشاره کرد و بعد از آن مشکلات رفتاری و زوال عقل رخ می دهد.

لاله به عنوان سمبل رسمی پارکینسون؟

9. 1

یک داستان خاصی در پشت سمبل معروف بیماری پارکینسون وجود دارد. در سال ۱۹۸۰، یک باغبان هلندی متبحر در کشت گل های خاص٬ به بیماری پارکینسون مبتلا شد. گونه های جدیدی از لاله های شگفت انگیز را خلق کرد و این نام  گذاری  پس از دکتر جیمز پارکینسون انجام شد. از آن زمان به بعد، لاله قرمز به عنوان سمبل بیماری پارکینسون استفاده می شود.

 

آیا بیماری پارکینسون درمان دارد؟

قدم های اولیه برای یک زندگی خوب با پارکینسون

داشتن یک کیفیت خوب زندگی و کم کردن استرس٬ دور از دسترس نمی باشد. دنبال کردن درمان با داروهای دوپامینرژیک به واسطه سطوح پایین دوپامینی که بیماران مبتلا به پارکینسون دارند مهم است.

امروزه دانشمندان درمان های مورد استفاده در بهبود علائم بیماری را شناسایی کرده اند. اما این داروها پیشرفت بیماری را متوقف نمی کنند و تنها برای برای بهبود علائم و افزایش کیفیت زندگی بیماران است. در مواردی که پارکینسون پیشرفته باشد یعنی از شروع بیماری ۶ سال گذشته باشد  و یا مصرف دارو پاسخ مناسب را نداشته باشد و یا عوارض دارویی برای بیمار رخ دهد جراحی توصیه می‌شود. اما تصمیم‌گیری برای جراحی بر عهده متخصص مغز و اعصاب است.

درمان های غیردارویی مثل توانبخشی و ورزش نیز تا حدودی موثر هستند. فعالیت بدنی باعث افزایش قدرت عضلات، بهبودی و نرمی حرکات اندام و بهبودی تعادل و کاهش سفتی و درد مفاصل می‌شود.

ساده ترین قدم ها برای این که پارکینسون نگیریم

 

  • قهوه

نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه (۴۰۰ میلی گرم کافئین) در طول روز ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد.

  • سبزیجات تازه

سطوح پایین ویتامین ب و فولات منجر به افزایش خطر ابتلا به پارکینسون می‌شود. این مواد به وفور در اسفناج، کاسنی فرنگی، کاهو، مارچوبه، خردل، خربزه، بامیه و کلم یافت می شود. مصرف مواد سرشار از آنتی اکسیدان مانند کنگر فرنگی، کلم پیچ، سیب زمینی، انواع توت، گلابی، سیب‌ها، انگور، تخم مرغ، عدس، لوبیا، گردو، شکلات و… در پیشگیری از پارکینسون بسیار موثر است.

و تناسب اندام بر پایه ژنتیک اصلی

  • ورزش

به طور کل دوچرخه سواری، شنا، راه رفتن، ایروبیک، پیلاتس، حرکت‌های قدرتی با وزنه و یوگا ورزش های مفیدی برای کاهش خطر ابتلا به پارکینسون است.

۵-۲ جلسه در هفته ورزش‌های هوازی هر بار به مدت ۱۶۰-۱۰ دقیقه و حداقل به مدت ۴ ماه می‌شود. شدت کلی تمرینات باید در حد متوسط باشد.

۵-۱ روز در هفته، هر نوبت شامل ۳-۱ ست شامل ۱۰-۷ تکرار حرکت قدرتی توصیه می‌شود که حداقل به مدت ۴ ماه باید ادامه داشته باشد.

  • عدم مصرف بیش از حد آهن

مصرف مواد غذایی حاوی آهن برای بدن ضروری است اما زیاده روی در مصرف آن منجر به استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد و انحطاط سلول‌های مغز می‌شود.

زنان بیش از ۵۱ ساله نباید بیش از ۸ میلی گرم آهن در روز دریافت کنند. میزان آهن دریافتی در زنان بین سنین ۱۸ تا ۵۰ سال باید ۱۸ میلی گرم در روز باشد.

6. 

آزمایش ژنتیک برای پارکینسون؟ این بیماری قابل کنترل است هرچند تا کنون درمان کاملی نداشته است.

 

بیماری پارکینسون و زمینه ژنتیکی

آیا پارکینسون ارثی است؟

متأسفانه پارکینسون به‌عنوان بیماری افراد مسن شناخته شده در حالی که نسبت جمعیت و افزایش جمعیت جوان باعث شده این بیماری در بین جوانان نیز شیوع بالایی داشته باشد. آمارها نشان می‌دهند که ۲۵ درصد این بیماران در سن ۵۰ سال و کمتر از ۱۵ درصدشان زیر ۴۰ سال هستند. اغلب پارکینسون جوانان به دلايل ژنتيكي رخ مي دهد.

بیشتر موارد بیماری پارکینسون احتمالا ناشی از تعامل پیچیده محیط و فاکتورهای ژنتیکی می باشند. این موارد به عنوان تک گیر طبقه بندی می شوند و در افرادی بدون هیچ سابقه آشکار اختلال در خانواده رخ می دهد. علت این موارد تک گیر نامشخص باقی مانده است.

5.

تقریبا 15% افراد مبتلا به بیماری پارکینسون سابقه خانوادگی این اختلال را دارند.

موارد خانوادگی بیماری پارکینسون می تواند توسط جهش هایی مشخص شود. بهترین ژن ها شامل LRRK2، PARK7، PINK1، PRKN، یا SNCA یا توسط تغییرات در ژن هایی که شناسایی نشده اند ایجاد شود (قابل بررسی در آزمایشگاه ساواژنوم). این جهش ها را در آزمایشگاه ژنتیک می توانید بررسی کنید. جهش ها در برخی از این ژن ها نیز ممکن است نقشی را در مواردی که به نظر می رسد تک گیر باشند (به ارث نرسیده اند) ایفا کنند. تغییرات در ژن های خاص، شامل GBA و UCHL1 باعث بیماری پارکینسون نمی شوند اما به نظر می رسد خطر ایجاد بیماری را در برخی از خانواده ها تعدیل می کنند. واریانت ها در سایر ژن ها که شناسایی نشده اند احتمالا منجر به خطر بیماری پارکینسون می شود.

بررسی ژنتیکی ریسک بیماری می تواند به تصمیم در داشتن زندگی سالم کمک کند

بعضی مواد مانند سرب٬ منگنز در کارخانجات٬ سموم ضد آفات٬ و تری کلر اتیلن که در تولید بعضی مواد استفاده می شود باید از محیط شما دور شود.

تا به امروز اثر تغییرات ژنتیکی بد افزایش خطر بروز این اختلال آشکار شده است. بسیاری از علائم بیماری پارکینسون هنگامی رخ می دهند که سلول های عصبی (نورون ها) در جسم سیاه می میرند یا مختل می شوند. به طور معمول، این سلول ها، یک پیام رسان شیمیایی به نام دوپامین را تولید می کنند که پیام هایی را در داخل مغز برای تولید حرکات فیزیکی منتقل می کند. درنهایت، مغز در کنترل حرکات ماهیچه ای ناتوان می شود.

7.

با بررسی ژنتیکی می توان فهمید که اگر یکی از اعضای خانواده شما پارکینسون دارد آیا بیماری او از نوعی است که ریسک ابتلا را در دیگران بالا می برد یا نه.

 

در نتیجه، پروتئین های تجزیه نشده تجمع می یابند، که منجر به اختلال یا مرگ این سلول ها می شوند. سایر جهش ها ممکن است عملکرد میتوکندری، ساختارهای تولید کننده انرژی در داخل سلول را تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان یک محصول فرعی تولید انرژی، میتوکندری مولکول های ناپایداری را به نام رادیکال های آزاد که می تواند باعث آسیب سلول ها شوند ایجاد می کند. سلول ها به طور معمول اثرات رادیکال های آزاد را پیش از آن که باعث آسیب شوند خنثی می کنند، اما جهش ها می توانند این فرآیند را مختل کنند. در نتیجه ، رادیکال های آزاد ممکن است تجمع یابند و نورون های تولید کننده دوپامین را مختل کرده یا بکشند.

مزایای استفاده از توالی یابی ژنومی برای بیماری پارکینسون ارثی  

  • جلوگیری از تضعیف سیستم ایمنی که خود ناشی از ترس و اضطراب است.

تست ژنتیکی ، جهش ها و نواقصی  را که باعث صدمات تدریجی٬ به آسانی توسط سایر تکنیک های آزمون مشاهده نمی شود٬ را شناسایی خواهد کرد. آگاه شدن از این که آیا شما حامل جهش های ژنتیکی هستید یا نه٬ به شما کمک خواهد کرد تا بهترین و موثرترین اقدامات درمانی را انتخاب کنید. درحال حاضر چندین کارآزمایی بالینی در راستای درمان  افرادی که جهش های ژنی  خاص را در ژن های LRRK2 و GBA حمل می کنند مورد بررسی قرار می دهد.

  • درمان فردی ژنتیک

در درمان های فردی٬ برای هر شخص با توجه به پاتوفیزیولوژی و وضعیت شخصی بیمار٬ درمان اختصاصی برای پارکینسون در نظر می گیرند. در این قسمت استفاده از تست های ژنتیکی برای تشخیص دقیق بیماری و مدیریت درمان اختصاصی بسیار کاربرد دارد.

  • برای خانواده شما

با استفاده از توالی یابی ژنومی٬ امکان شناسایی افراد تحت ریسک خانواده را برای شما فراهم می کند. به عبارت دیگر با استفاده از این آزمون ژنتیکی افرادی را که در خانواده این جهش ارثی را به ارث برده اند و ممکن است در آینده بیماری را نشان دهند٬ پیدا می کنید.

  • برای کل جامعه

درک ارتباط میان بیماری پارکیسنون و ژنتیک می تواند به فهم ما در چگونگی پیشرفت بیماری و در نهایت درمان آن در سطح جامعه کمک کند.

  • درحال حاضر، آزمون های ژنتیکی از طریق پزشک شما برای ژن های GBA، PARK7، SNCA، LRRK2، parkin و PINK1 تجویز می شود.

 

تست توالی یابی ژنومی امکان بررسی تمام ژن ها را ایجاد می کند

8.

  • به نظر می رسد بیماری پارکینسون ناشی از اثرات ژن های چندگانه و همچنین فاکتورهای خطر محیطی و به عبارت دیگر ترکیبی از فاکتورهای چندگانه مهم می باشد. توالی یابی ژنومی امکان ارزیابی کمی خطر پلی ژنیک را فراهم می کند
  • با مراجعه به کلینیک ساواژنوم٬ بهترین خدمات آزمایشگاه تست ژنتیکی پارکینسون و با تفسیر کامل نتایج به هنگام مشاوره ژنتیک در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

 

 

 

 

guest
1 Comment
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

سلام
آیا مصرف زیاد آهن و منیزیم باعث تشدید پارکینسون میشود؟

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

امتیاز نوشته 4.2 با 4 رای