Search
Close this search box.
رفتار سگ شما در DNA آن نهفته است
آخرین اخبار:

رفتار سگ شما در DNA نهفته است

سگ شما گله دار است یا شکارچی؟ می‌توانید آن ها را نزد مربی ببرید، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بسیاری از رفتارهای آن‌ها در DNA آن‌ها نقش بسته است.

برای مطالعه جدید، محققان نمونه‌های DNA از بیش از 200 نژاد سگ را تجزیه و تحلیل کردند و 46000 صاحب حیوان خانگی را مورد بررسی قرار دادند تا بفهمند چرا برخی نژادها به این شکل عمل می‌کنند.

الین اوسترندر، نویسنده ارشد این مطالعه، بنیانگذار پروژه ژنوم سگ در موسسه ملی تحقیقات ژنوم انسانی (NHGRI) گفت: بزرگترین و موفق ترین آزمایش ژنتیکی که بشر تاکنون انجام داده است، ایجاد 350 نژاد سگ است. ما به سگ‌ها برای گله‌داری نیاز داشتیم، به نگهبانی آن‌ها نیاز داشتیم، به آن ها برای کمک به شکار نیاز داشتیم، و بقای ما کاملاً به آن وابسته بود.

به گفته نویسنده اول، امیلی دوترو، پژوهشگر فوق دکترا در NHGRI، شناسایی ژن‌های زمینه‌ساز رفتار سگ از لحاظ تاریخی چالش برانگیز بوده است. تیم تحقیقاتی داده‌های کل ژنوم بیش از 4000 سگ اصیل، مخلوط و نیمه وحشی و همچنین سگ‌های وحشی را جمع‌آوری کردند. (کانیدهای وحشی حیواناتی شبیه سگ هستند که ویژگی های آن ها اجازه می دهد در طبیعت زنده بمانند). یافته ها به صورت آنلاین در 8 دسامبر در مجله Cell منتشر شد.

محققان 10 اصل و نسب ژنتیکی را در میان صدها نژاد سگ، تنها بر اساس داده های DNA شناسایی کردند. هر دودمان بخشی از دسته خاصی از نژادها بود که برای کارهای خاصی از جمله شکار بوسیله رایحه در مقابل بینایی یا گله داری در مقابل حفاظت از دام استفاده می شد. به عنوان مثال، افزایش تمایل به شکار با تریرها همراه بود، که شامل نژادهایی است که در طول تاریخ برای گرفتن و کشتن طعمه استفاده می شد. این داده‌ها به محققان گفت که مجموعه‌های مشترک ژن‌ها مسئول رفتارهایی در بین نژادهای سگ هستند که برای کارهای مشابه مناسب هستند.

دوترو گفت: با ایجاد تمایلات رفتاری قابل توجهی که با دودمان اصلی سگ‌ها مرتبط است، ما محرک‌های ژنتیکی این رفتارها را با انجام یک مطالعه ارتباط ژنومی روی نمونه‌های DNA شناسایی کردیم. ما به خصوص به سگ‌های گله‌دار علاقه‌مند بودیم که یکی از ساده‌ترین رفتارهای معمولی نژاد را نشان می‌دهند که با یک حرکت گله‌داری غریزی همراه با الگوهای حرکتی منحصربه‌فرد که گله‌ها را به روش‌های پیچیده حرکت می‌دهد، مشخص می‌شود.

این جستجو محققان را به ژن‌های خاصی که در سیم‌کشی مغز سگ‌های گله دخیل هستند، هدایت کرد. آن ها کشف کردند که گونه های نزدیک به ژن های دخیل در هدایت آکسون (فرآیندی که مدارهای مغز را شکل می دهد) در این سگ ها بسیار غنی شده است. این تیم همچنین غنی‌سازی ژن‌هایی را یافتند که برای رشد نواحی مغز درگیر در پاسخ‌های ترس و سیگنال‌های اجتماعی مهم هستند.

وقتی ورودی یا محرک خاصی دریافت می‌کنید، میزان واکنشی که در بخش‌های مختلف مغز ایجاد می‌کند، نحوه رفتار ما را شکل می‌دهد. بنابراین، اگر اعصاب درون و بین نواحی مغز به روش‌های خاصی با هم ارتباط برقرار نکنند، این رفتار اتفاق نمی‌افتد و اینجاست که ژن‌های هدایت آکسون وارد عمل می‌شوند. محققان همچنین دریافتند که جهش های ژنتیکی مرتبط با سگ‌های گله اغلب در نزدیکی ژن‌های دخیل در فرآیند هدایت آکسونی که در رشد مغز نقش دارند، قرار دارند. به عنوان مثال، یک ژن مرتبط با سگ گله با اختلال کمبود توجه/بیش فعالی انسان (ADHD) و رفتارهای شبه اضطرابی در حیوانات دیگر و جتی انسان مرتبط است. نویسندگان مطالعه گفتند که این یافته‌ها می‌تواند به محققان در درک انرژی مورد نیاز بالای سگ‌های گله و تمرکز بیش از حد آن ها در هنگام انجام وظیفه کمک کند.

دوترو در یک نشریه خبری گفت: مسیرهای یکسانی که در تنوع عصبی انسان دخیل هستند در تفاوت‌های رفتاری میان دودمان سگ‌ها دخیل هستند، که نشان می‌دهد ابزار ژنتیکی یکسان ممکن است در انسان‌ها و سگ‌ها به طور یکسان استفاده شود. این رفتار شناسی به ما اجازه می‌دهد تا تاریخچه‌های مختلف پرورش سگ در سراسر جهان را در یک رویکرد، یک آزمایش و بدون پیش‌فرض‌های قبلی ثبت کنیم.

پس از 30 سال تلاش برای درک ژنتیک چرایی گله‌داری سگ‌های گله، ما در نهایت شروع به کشف راز کردیم.

منبع: نشریه سلول، انتشار خبری، 8 دسامبر 2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

اشتراگ گذاری این خبر:
نظر خود را بنویسید: