Search
Close this search box.
ژن های مرده زایی ممکن است توسط اقوام شوهر منتقل شوند
آخرین اخبار:

ژن های مرده زایی ممکن است توسط اقوام شوهر منتقل شوند

مرده زایی یک تراژدی دلخراش برای والدین است، اما دقیقاً آنچه که خطر آن را افزایش می دهد، ناشناخته باقی مانده است. برخی از شرایط سلامتی در یک زن باردار می تواند یک عامل باشد، اما تحقیقات جدید به یک یافته شگفت انگیز دست یافته است: به نظر می رسد خطر مرده زایی از طریق اعضای مرد خانواده در هر دو طرف به ارث می رسد.

دکتر جسیکا پیج، یکی از نویسندگان این مطالعه، استادیار دپارتمان زنان و زایمان در دانشگاه یوتا هلث و مراقبت های بهداشتی اینترمونتین، گفت: مرده زایی یکی از آن مشکلاتی است که بسیار غم انگیز است و زندگی را تغییر می دهد.

او در یک خبر دانشگاهی گفت: “به خصوص زمانی که شما پاسخ روشنی برای چرایی این اتفاق ندارید، مرده زایی مکرر خسته کننده است. این دانش ژنتیکی ممکن است به ما این فرصت را بدهد تا نحوه خطر طبقه بندی افراد را تغییر دهیم و از طریق پیشگیری خطرات آن ها را کاهش دهیم.”

در این مطالعه، دانشمندان 9404 مرده زایی و 18808 تولد زنده در یوتا را که بین سال‌های 1978 تا 2019 اتفاق افتاد، بررسی کردند. محققان دریافتند که 390 خانواده در طول چند نسل دارای تعداد زیادی مرده زایی بوده اند که نشان می دهد ممکن است دلایل ژنتیکی برای مرده زایی وجود داشته باشد.

سپس تیم تحقیقاتی میزان مرده‌زایی را در میان بستگان درجه اول، دوم و سوم نوزادان خانواده‌های آسیب‌دیده با اقوام مشابه از خانواده‌های سالم مقایسه کردند. بر اساس این مطالعه، تجزیه و تحلیل آن ها نشان داد که افزایش خطر مرده زایی از طریق بستگان مرد منتقل می شود، روندی که پیش از این هرگز مشاهده نشده بود.

سرپرست تیم تحقیق، همچنین از بخش زنان و زایمان در دانشگاه، گفت: “ما توانستیم روندهای چند نسلی در مرگ جنین، و همچنین دودمان مادری و پدری را ارزیابی کنیم تا توانایی خود را در تشخیص تجمع خانوادگی مرده زایی افزایش دهیم.” او در این انتشار گفت: «مطالعات زیادی خطر ژنتیکی ارثی مرده‌زایی را به دلیل کمبود داده‌ها بررسی نکرده‌اند. پایگاه داده جمعیت یوتا [UPDB] امکان ارزیابی دقیق تری را نسبت به گذشته برای پزشکان فراهم می کند. ” شناسایی ژن‌های خاصی که خطر مرده‌زایی را افزایش می‌دهند، گام بعدی مهمی است که روزی می‌تواند به تشخیص و پیشگیری بهتر منجر شود. وی گفت که درک الگوهای موجود در خانواده ها ممکن است به مشاوران ژنتیک کمک کند تا خانواده ها را در مورد خطر آن ها راهنمایی کنند.

وی گفت: مطالعه بارداری فرصتی برای ارتقای سلامت نسل های آینده فراهم می کند. مرده زایی در ایالات متحده بیش از آن چیزی است که بسیاری از مردم تصور می کنند، در 1 مورد از هر 165 تولد در میان نوزادان 20 هفته یا بیشتر رخ می دهد. از هر 3 مورد مرده زایی، 1 مورد غیرقابل توضیح است. سایر عوامل خطر عبارتند از فشار خون بالا در دوران بارداری، پره اکلامپسی و دیابت در مادر.

محدودیت های مطالعه شامل فقدان تنوع است زیرا جمعیت پایگاه داده عمدتاً از تبار اروپای شمالی بودند. دکتر پیج گفت: کاهش نرخ مرده زایی در اقصی نقاط دنیا کند بوده است و ما فکر می کنیم که بسیاری از مرده زایی ممکن است به طور بالقوه قابل پیشگیری باشند. این به ما انگیزه می دهد که به دنبال آن عوامل ژنتیکی بگردیم تا بتوانیم به کاهش چشمگیرتر نرخ مرده زایی دست پیدا کنیم.

این یافته ها اخیرا در مجله BJOG منتشر شده است.

منبع: دانشگاه یوتا، انتشار خبری، 18 اکتبر 2022

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زینب

سلام خسته نباشید برای انتخاب جنسیت عمل هم باید انجام بشه یا نه فقط اسپرم میگیرید بعد میزارید داخل رحم واینکه میشه بفرمایید ازهمون اول زمانی ازمایشا ژنتیک انجام میدیم تا زمانی جنین میذارید داخل رحم حدودی چقد هزینه میبره ممنون میشم راهنماییم کنید بچه اولم مشکل داشت میخام از همون اول زیر نظر پزشک باتجربه باشم که به مشکلی نخوریم

ادمین ساواژنوم

با سلام و روزبخیر. خیر به این صورت که شما فرمودین نیست. تشکیل جنین با روش IVF و در آزمایشگاه با اسپرم و تخمک والدین هست و سپس جنین با جنسیت دلخواه شما برای انتقال انتخاب می شود. در رابطه با سلامت جنین هم نیاز به انجام PGD مختص بیماری ها است که در مرکز ما امکان انجام آن به صورت همزمان با تعیین جنسیت وجود دارد. در رابطه با هزینه ها ابتدا باید با خود آقای دکتر نوروزی نیا مشاوره و ویزیت داشته باشید و بر اساس نظر ایشون، کادر کلینیک هزینه ها را بهتون اعلام می کنن. برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ و بوتیم: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

اشتراگ گذاری این خبر:
نظر خود را بنویسید: