Search
Close this search box.
ناباروری در مردان
آخرین مقالات:
دسته بندی این مطلب:

ناباروری در مردان

ناباروری در مردان چرا رخ میدهد؟

ناباروری در مردان یکی از دلایل اصلی ناشناخته در دوران قدیم بود که به زنان ارتباط می دادند، طوری که اگر یک زوج نابارور بودند تنها دلیل آن را ناباروری زن می دانستند و گاها ازدواج های متعدد مرد نیز به نتیجه نمی رسید! اما باید بدانیم که از هر ۳ زوج نابارور به طور میانگین یک مورد آن به دلیل ناباروری در مردان، یک مورد آن به دلیل ناباروری زن و یک مورد آن نیز به دلیل های ناشناخته است که ممکن است هر دو نفر درگیر آن باشند.

چه چیزی باعث ناباروری در مردان می شود؟

ناباروری در مردان به دلایل متعددی بر میگردد، که ممکن است مربوط به دلایل آناتومی دستگاه تولید مثلی مرد، روانی، هورمونی یا شیوه زندگی باشد. علت ناباروری در حدود ۲۰ درصد از زوج ها را نمی توان با استفاده از روش های موجود در حال حاضر تعیین کرد. در کل می توان ۴ دلیل اصلی برای ناباروری مردان متصور شد:

  1. اختلال هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز (۱-۲٪)
  2. اختلال گنادی (۳۰-۴۰٪)
  3. اختلال در انتقال اسپرم (۱۰-۲۰٪)
  4. علل ناشناخته (۴۰-۵۰٪)

تحقیقات زیادی در رابطه با ناباروری مردان انجام شده است، چرا که در بسیاری از موارد تشخیص هنوز ناشناخته است. ناباروری مردان معمولا به دلیل اسپرم هایی که غیر طبیعی هستند اتفاق می افتد، که این به نوبه خود به علت تعداد نامناسب اسپرم ها یا مشکلات انزال ناشی می شود. و همچنین اسپرم نیز به دو دلیل ممکن است غیر طبیعی باشد:

  • طول عمر کوتاه اسپرم
  • تحرک کم آن
دلایل اختلالات اسپرم
  • التهاب بیضه ها
  • تورم رگ های موجود در کیسه بیضه
  • بیضه های غیر طبیعی
دلایل کم شدن تعداد اسپرم یا عدم وجود اسپرم
    • وجود یک شرایط ژنتیکی از قبل
    • استفاده از الکل، تنباکو یا سایر مواد
    • عفونت هاری شدید پس از بلوغ
    • عمل فتق
    • اختلالات هورمونی
    • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی
    • قرار گرفتن در معرض اشعه
    • انسداد ناشی از عفونت های قبلی
    • پوشیدن لباس زیر تنگ
    • آسیب به ناحیه کشاله ران

     

    همچنین ناباروری در مردان ممکن است به دلیل مشکلات انزال رخ دهد.

مشکلات انزال
  1. انزال زودرس
  2. انزال Retrograde که زمانی اتفاق می افتد که اسپرم مجبور به برگشت به مثانه شود
  3. اختلال عملکرد نعوظ
  4. عوارض ناشی از پرتودرمانی یا جراحی
دلایل دیگر ناباروری مردان
  1. بیماری های مقاربتی (STD ها)
  2. عفونت های دستگاه ادراری
  3. استفاده از انواع خاصی از داروها
تاثیر آلودگی صوتی بر افزایش ناباروری در مردان

افزايش ناباروري در دنيا از جمله مسائلی است كه تا سال‌ها قبل كمتر به آن پرداخته می­شد. اين روزها ، داشتن فرزند براي تعداد زيادي از زوج‌هاي جوان آرزویی بیش نیست. آرزويي كه تحقق آن وابسته به درمان‌هاي طولانی و پر استرس، گاه دردناک و صرف هزينه‌هاي درماني است.  ناباروری دردي است كه خيلي از خانواده‌ها را از داشتن فرزند محروم كرده است. بررسي‌هايی نشان داده است كه نرخ شيوع ناباروري در كل كشور ۲۰ درصد است كه با ميانگين جهاني كه ۱۲ تا ۱۵ درصد است فاصله زيادي دارد. ازهر ۵ زوج یک زوج از مشکلات ناباروری به صورت دائمی یا موقت، حداقل یک بار درطول کل زندگی خود رنج می­برند. درست است که ناباروری با عوامل ژنتیکی و محیطی گوناگونی در ارتباط است، اما اگر روزی به شما بگویند که خوابیدن در سر و صدا می­تواند باعث افزایش ناباروری در مردان ­شود قطعا تعجب خواهید کرد!

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ در زمینه ی آلودگی های محیطی انجام شد و در مجله ی  Elsevier چاپ شد:

میزان ناباروری در مردانی که در زمانی طولانی ، به خصوص شب ها و هنگام خواب ، در معرض سر و صدا قرار داشتند، به صورت چشمگیری بیشتر مشاهده شده است. محقق این مطالعه عنوان کرد که در هنگام بررسی عوامل محیطی مرتبط با نازایی افراد، آلودگی صوتی طولانی مدت نیز باید مد نظر قرار گیرد.

سروصدا می­تواند آزاردهنده باشد و باعث از دست رفتن تمرکز و اختلال در خواب شود، همچنین با مشکلات مربوط به سلامتی نیز در ارتباط است مانند مشکلات قلبی و مشکلات ذهنی.

ناباروری مردان و آلودگی صوتی

مطالعات نشان داده اند که آلودگی صوتی با مشکلات در رفتارهای اجتماعی و قابلیت انجام کارهای همزمان نیز در ارتباط است. مطالعات گذشته که بر ناباروری زنان تمرکز داشته اند، به ارتباط بین آلودگی صوتی و مشکلات تولد نوزادان  پرداخته اند که می توان به مواردی چون تولد پیش از موعد، سقط مکرر و نواقص مادرزادی اشاره کرد.

در این مطالعه عنوان شده است که بین ناباروری در مردان و آلودگی های صوتی مداوم، به خصوص در شب ها ارتباط معناداری وجود دارد. ارتباط بین ناباروری در بین مدل های حیوانی نر و آلودگی صوتی قبلا بررسی و تائید شده بود و این تحقیق به بررسی این عامل در میان انسان­ها پرداخته است. این مطالعه بر روی ۲۰۶۴۹۲ نفر از مردان در بازه­ی سنی ۲۰ تا ۵۹ سال صورت گرفت. اطلاعات مربوط به آلودگی های صوتی حاضر در محیط زندگی این افراد از سیستم اطلاعات آلودگی صوتی ملی و کد پستی محل زندگی آنها دریافت شد.

در طول ۸ سالی که این پروژه (از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳) در دست بررسی بود ، ناباروری در ۳۲۹۳ فرد تشخیص داده شد. بعد از خارج کردن مواردی از مطالعه که متغیر دیگری همچون سن، درآمد، شاخص BMI، مصرف سیگار و… می­توانست در ایجاد این ناباروری آن ها نقش داشته باشد، مشخص شد که شانس مشاهده ی مشکلات ناباروری در مردانی که در معرض سروصداهایی بیشتر از ۵۵ دسی بل بوده اند ( صدای خیابان دارای مترو یا تهویه هوای داخل اتاق) به صورت چشمگیری بالاتر بوده است.

یکی از نگرانی هایی که امروزه با آن دست و پنجه نرم می­کنیم آلودگی های محیطی و ارتباط آن ها با کمیت و کیفیت زندگی ماست.

همانطور که Theo Colborn در کتاب خود به نام Stolen Future بیان داشته است، کاهش سریع تعداد اسپرم ها در مردان در قرن بیستم، به آلودگی های محیطی وابسته است. اگر این رویه ادامه پیدا کند انسان در آینده قادر نخواهد بود که بارداری و تولد نوزادان را به صورت عادی و نرمال داشته باشد.

اگر شما از مردانی هستید که با مشکلات ناباروری دست و پنجه نرم می کنید، شاید لازم است که بر روی آلودگی های صوتی محل زندگی خود به عنوان فاکتورهای خطرزا بازبینی های بیشتری انجام دهید.

آیا ناباروری مردان علائمی دارد؟

به طور قطع نشانه اصلی ناباروری مردان ناتوانی در بچه‌دار شدن است. در واقع اگر همسرتان پس از یک سال تلاش باردار نشده باشد، ممکن است مبتلا به ناباروری باشید. این یعنی ۱ سال رابطه جنسی منظم بدون هیچ گونه کنترل بارداری. با اینکه ناباروری در مردان می‌تواند بدون هیچ علامتی باشد، با این حال در برخی موارد یک مشکل زمینه‌ای مانند اختلال ارثی، عدم تعادل هورمونی، گشاد شدن سیاهرگ‌های اطراف بیضه یا شرایطی که عبور اسپرم را مسدود می‌کند، علائم و نشانه‌هایی را ایجاد می‌کند. علائم و نشانه هایی که ممکن است متوجه شوید عبارتند از:

مشکلات عملکرد جنسی – به عنوان مثال، مشکل در انزال یا حجم کم مایعات انزالی، کاهش میل جنسی، یا مشکل در حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)

درد، تورم یا توده در ناحیه بیضه

عفونت های تنفسی مکرر

ناتوانی در بوییدن

رشد غیر طبیعی سینه (ژنیکوماستی)

کاهش موی صورت یا بدن یا سایر علائم ناهنجاری کروموزومی یا هورمونی

sperm test
تشخیص ناباروری مردان

ناباروری در مردان به عنوان بخشی از یک معاینه فیزیکی کامل ارزیابی می شود. این معاینه یک تاریخچه پزشکی در ارتباط با عوامل بالقوه کمک کننده را شامل می شود.

پزشک شما می تواند از یک یا چند آزمایش زیر برای ارزیابی باروری استفاده کند:

  • تجزیه و تحلیل اسپرم برای تعیین تعداد و کیفیت اسپرم
  • آزمایش خون برای بررسی عفونت ها یا مشکلات هورمونی. سطح هورمون همان قدر که در باروری زنان اهمیت دارد، در باروری مردان نیز بسیار مهم است
  • کشت مایع منی مرد برای بررسی عفونت ها
  • معاینه فیزیکی آلت تناسلی، اسکروتوم (کیسه بیضه) و پروستات

تجزیه و تحلیل اسپرم مهم ترین بخش تست باروری مردان است.

semen test
پزشکان در آزمایش اسپرم دنبال چه چیزی می گردند؟

هنگامی که تجزیه و تحلیل اسپرم انجام می شود، پزشکان به دنبال برخی از نشانگر های زیستی خاص هستند که بتوانند با بررسی سطح و مقدار و یا وجود و عدم وجود آنها به وضعیت باروری فرد دست یابند.

  • مقدار کلی یا حجم مایع منی: حجم ۲ میلی لیتر از مایع منی حجم طبیعی است. کمتر از این مقدار ممکن است یک مشکل مرتبط با بیضه ها، مسدود شدن مجاری اسپرم، یا مشکل غده پروستات را نشان دهد.
  • تعداد اسپرم: ۲۰ تا ۳۰۰ میلیون در هر میلی لیتر در محدوده طبیعی برای تعداد اسپرم در نظر گرفته شده است. کمتر از ۱۰ میلیون اسپرم می تواند مشکل ساز باشد.
  • مورفولوژی: اندازه و شکل اسپرم بر توانایی اسپرم ها برای رسیدن به تخمک و باروری آنها تاثیر می گذارد. ۳۰٪ از اسپرم ها اگر اندازه و شکل نرمال داشته باشند به عنوان وضعیت “طبیعی” در نظر گرفته می شود.
  • حرکتی: سنجش تحرک و فعالیت اسپرم ها. میزان تحرک اسپرم ها را از ۰ تا ۴ امتیاز می دهند، امتیاز بیش از ۳ بعنوان “خوب” در نظر گرفته می شود.

چگونه ناباروری مردانه درمان می شود؟

ناباروری مردان اغلب با روش های معمولی که شامل یک یا چند مورد زیر است درمان می شود:

  • مصرف دارو برای افزایش تولید اسپرم
  • مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت
  • مصرف هورمون ها برای بهبود اختلالات هورمونی
  • اجتناب از دوش گرم طولانی، با استفاده از حمام داغ یا سونا
  • لباس زیر نرم و گشادتر
  • تولید اسپرم ممکن است با مصرف مکمل های اثبات شده بالینی نیز بهبود یابد.
  • اگر تعداد اسپرم کم باشد، تلقیح مصنوعی گزینه دیگری برای باروری مردان است.
  • لقاح آزمایشگاهی (IVF) یک گزینه دیگر است که می تواند برای غلبه بر عوامل ناباروری مردان استفاده شود.
  • اگر آزمایشات نشان دهند که هیچ اسپرمی وجود ندارد، اهدای اسپرم را می توان برای کمک به تسهیل باروری استفاده کرد.
آیا می توان از ناباروری مردان جلوگیری کرد؟

تقریبا هیچ راهی برای جلوگیری از ناباروری مردان ناشی از مشکلات ژنتیکی یا بیماری وجود ندارد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که مردان می توانند برای کاهش احتمال ناباروری انجام دهند، که شامل:

  • اجتناب از مقاربت های خطرناک جنسی
  • اجتناب از مصرف مواد مخدر
  • اجتناب از اشعه ها، در صورت امکان
  • اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد سمی
  • اجتناب از مصرف مکرر الکل
  • رعایت بهداشت شخصی
  • اجتناب از حمام های طولانی و گرم، و یا سونا
  • لباس زیر شلواری مناسب

اگر شما نیز فردی هستید که بعد از مطالعه این مطلب احساس می کنید در معرض ناباروری هستید، پس بهتر است برای اطلاع از این امر مهم که می تواند تمام جوانب زندگی شما را تحت تاثیرخود قرار دهد، حداقل برای یک بار به یک مشاور ژنتیک مراجعه کنید تا  یک بار برای همیشه خیالتان از این امر بسیار مهم و اساسی راحت شود. و اگر تجربه ای در این مورد دارید خوشحال می شویم که آن را با ما در میان بگذارید.

guest
140 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مارتین

باسلام من ازمایش دادم داخل اب منی هیچ اسپرمی وجود ندارد .دکتر دارو آمپول داده بنظرتون مشکلم حل میشود

مریم

سلام خسته نباشید همسرم ۵ ساله که در معدن کار می‌کنه و در معرض اشعه رادیواکتیو قرار گرفته اقدام به بارداری مون ناموفق میشه ممکنه که بچه دار نشیم؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. باید بررسی های سلول های جنسی در همسرتون صورت بگیره. با ما در تماس باشین تا راهنماییتون کنن. شماره تماس کلینیک و آزمایشگاه ساواژنوم برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت/مشاوره ژنتیک حضوری و تلفنی:
شماره تماس کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۱-۰۲۱
شماره واتساپ و تلگرام: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

حسن

سلام ایا خانوم میشه براثر اسپرم ضیف مرد تخمدانش‌ تموم بشه

ادمین ساواژنوم

با سلام. خیر این اتفاق نمی افتد.
شماره تماس کلینیک و آزمایشگاه ساواژنوم برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت/مشاوره ژنتیک حضوری و تلفنی:
شماره تماس کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۱-۰۲۱
شماره واتساپ و تلگرام: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

رضا مستوفی

سلام و خسته نباشید
آیا نقص عضو یا داشتن هر مشکلی در بچه می تواند به خاطر کیفیت پایین اسپرم باشد؟ آیا تاثیر کیفیت اسپرم حالت صفر و یک دارد، یعنی تاثیر آن اینطوریه که فرد یا بچه دار می شود یا نمی شود؟ یا حالتی هم وجود دارد که بچه دار شود ولی به دلیل کیفیت پایین اسپرم بچه مشکل دار باشد و نتیجه بگیریم که فرد باید قبل از اقدام به بچه دار شدن حتما آزمایش کامل اسپرم بدهد تا بررسی شود؟

سحر الماسی

سلام.خسته نباشید.شوهرم اسپرمش صفر هست.دوبارآزمایش داده.سیپروهپتادین وآمپول نادرلون تستسترون میزده‌.آزمایش هورمونی ال اچ واف اس اچ پایین بود.تستسترون نرمال‌پرولاکتین بالا عدد۵۸.کم کاری تیرویید نداشتن.دکتر قرص کابرلین .آمپول پی دی هوموگ وآمپول اچ سی جی دوماه تجویزکردن.آیا بعدازدوماه خوب میشن یاپروسه درمان طولانی ترهست؟علت این مشکل چیه؟ممنون

S

با سلام .من آزمایش اسپرمم صفر بود ولی بیضهام نرمال بودن و آزمایش هورمونی هم دادم عالی بود ولی توی شهر خودمون بیوپسی انجام دادم که پیدا نشد گفتن اسپرمت پین هد هستش ول به نظرم دگتره اصلام بلد نبود بدون بیهسی و بیهوشی عمل کرد .الان رفتم تهران دوباره آزمایش دادم که خیلی خوب بود قرص برام نوشته تا سه ماه دیگه برگردم
نظر شما من چیکار کنم

امیری

سلام وقتتون بخیر
ببخشید ایا تشنج در سن کم باعث ناباروری می شود ؟
و دکتر میتواند در سن کم تشخیص این ک تشنج باعث ناباروی در فرد رو شده بده؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. بر اساس مطالعات تشنج در زمان تخمک گذاری خانم ها ممکن است منجر به افزایش ریسک ناباروری شود، در مردان هم گزارشاتی این چنین وجود دارد. اما پاسخ به سوال شما نیاز به ویزیت پزشک متخصص ناباروری و ژنتیک دارد.
اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ و بوتیم: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

مهناز

باسلام شوهرم آزمایش اسپرم داده جواب اسپرمش شده ۸۸آیابچه دارمیشیم یاخیر؟،درصورتی که ۵سال پیش حامله شدم یه پسردارم ویه دخترالان دوباره میخوام حامله بشم امیدی هست یاخیر

راضیه

سلام ببخشید آیا کسی که با آمپول خودش رو عقیم کرده باشه می‌تونه دوباره به حالت اولیه برگرده ؟ منظورم این هست که عمل جراحی انجام نداده یه آمپول زده فقط همین ..

مهسا

سلام من شوهرم ازمایش اسپرم داددکترگفت نطفه اش صفره ایادرمانی بجزivfوجودداره ک بتونم بچه داربشم

ادمین ساواژنوم

با سلام. ابتدا باید علت اسپرم صفر مشخص شود، شاید با بیوپسی بتوان به اسپرم دست پیدا کرد. بهتر است حتما یک مشاوره ژنتیک هم بگیرین تا علت یابی اختلال اسپرم هم انجام شود.
برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ و بوتیم: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

محمد

سلام .در سن 17سالکی مبتلا به ویروس اریون شدم که باعث آتروفی شدن بیضه هایم شد در سن 27 سالکی متوجه کوچک شدن بیضه هام شدم در حال حاضر با توجه به پایین بودن تستسترون خونم متخصص تجویز تزریق تستسترون داد این امر باعث تغییر روحی و روانی زندگی من شد اگر امکانش هست راهنمایی بفرمایید.

صغری

سلام من آقام مشکل داره اسپرم ۱۲ ولی حرکت ۰ رفتم دکتر گفت خیلی کم ممکن است بتوانید Ivfکنید آقای دکتر بنظر شما راهی هست برای بچه دار شدنم ممنون میشم راهنمایی کنید تشکر

ادمین ساواژنوم

با سلام. برای نظر دادن باید با جواب ازمایشات پیش متخصص ویزیت بشین. برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ و بوتیم: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

مریم

سلام آقام واریکوسل و باد فتق هر دو طرف دارد دکترش گفتن باید عمل شه اسپرمش هم به صفر رسیده به نظر شما من با این عمل نمیتونم بار دارشم

ادمین ساواژنوم

با سلام. شما بهتر است تواسط متخصص ژنتیک ویزیت بشبن و آزمایشاتی مانند AZF انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ و بوتیم: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

مهناز

باسلام شوهرم آزمایش اسپرم داده جواب اسپرمش شده ۸۸آیابچه دارمیشیم یاخیر؟،درصورتی که ۵سال پیش حامله شدم یه پسردارم ویه دخترالان دوباره میخوام حامله بشم امیدی هست یاخیر

فاطمه

سلام ، اگر با وجود شکنندگی اسپرم با پنجاه و نه درصد باردار باشم و بچه سقط نشته ( تا الان دو تا سقط در هفته های هفتم و هشتم داشتم و الان باردار هستم بعد از بارداری متوجه شدیم که شکنندکی اسپرم بالا هست )، مشکل شکنندگی اسپرم چه مشکلاتی رو میتونه برای جنین ایجاد کنه ؟

محمد

سلام و درود یه سوال داشتم، من الان 26 سالمه تو سن 13 سالگیم تشنج گرفتم و دکترا از کمرم اب گرفتن ایا برا بچه گیرم میاد یا خیر

ادمین ساواژنوم

با سلام. شما باید هم به لحاظ تشنج و هم به لحاظ ناباروری مورد بررسی قرار بگیرین. برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

کاربران ناشناس

سلام من تازه عقد کردیم هنوزم زیر یک سقف نرفتیم اما نامزدم قسمت بیضه هاش درد داره رفته دکتر گفتن مشکل داری و ازش ازمایش اسپرم گرفتن هنوزم به مادر پدرم نگفتم فقط میخوام بدونم ایا قابل درمان هست یا نه

عبدالجبارریسی

با سلام.مامشکل بچه دارنشدن داریم ۳۰ سالمه الانم نمیدون مشکل ازخودم یا ازخانومم شکره خدا یک بچه داریم ولی الان هرکاری داریم میکنیم بچه دارنمیشم لطفاراهنمایی کنیدممنون

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. باید توسط متخصصص بررسی شوید و آزمایشات لازم را انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

محمد

س من هیچ مشکلی ندارم ویه دختر هم دارم شوهرم زیر نظر دکتر هست الان ۱ساله همه آزمایش داد مشکلی نداره فقط اسپرم صفر بود الان شد رو ۷ میلیون الان هم داره دارو مصرف میکنه به نظرت خوب میشه بعد بچه گیرمون میاد شاید اسپرمش نرفت بالا راهی دیگه هم داره برای درمانش

ادمین ساواژنوم

با سلام. باید توسط متخصص باروری و ناباروری ویزیت بشین.

زهرا

سلام اگه یکی عقیم باشه بدون این‌که درمان کنه ممکن هست بچه دار بشه

ادمین ساواژنوم

با سلام. ناباروری لل بسیار متنوعی دارد. بسته به جنسیت و علت می توان به سوال شما پاسخ داد.

محمدهوتی

۰۰

مهدی

باسلام شوهرم ۵ سال پیش واریکوسل داشت عمل کرده ولی تا الان اسپرمش صفره ایا امکان درمان دارد
یا ما چطوری وباچ روشی میتونیم بچه دار بشیم

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. برای مثال روش جنین و اسپرم اهدایی از راه های موجود است. باید مشاوره ژنتیک بشین حنما قبلش. برای دریافت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین با ما تماس بگیرین. 88662820-021 و 88662821-021
شماره واتساپ 09195117264

کیمی

سلام ببخشید من شوهرم عقیمه آزمایش داده چکار باید بکنیم 2سال ازدواج کردیم میشه راهنمایی کنید

ادمین ساواژنوم

با سلام. باید ویزیت بشین توسط متخصص اورولوژیست

مهدی

سلام خسته نباشید من ۱ساله عمل واریکسل کردم دکتر رفتم اسپرم ۳۸ بود الان هم بازهم با این که عمل کردم بچه دار نمیشم ایا اشتباه کردم عمل کردم

م

سلام

عطیه

سلام.همسر من هم تعداد اسپرمهاش کمه هم ضعیفه از دکتر ژنتیک هم مشورت کردیم بین کروموزوم ۱۳ و ۱۴ ش اختلال وجود داره.آیا امکان باروری هنوز وجود داره؟یا خیر

ادمین ساواژنوم

با سلام. با جواب کاریوتایپ خود برای مشاوره ژنتیک رجوع کنید. روش هایی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کننده باشد. برای دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

حسنا

سلام
وقتتون به خیر
ببخشید همسرم تومور هیپوفیز داره
آیا با مصرف دارو امکان برگشت اسپرمش هست؟

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. باید به پزشک متخصص اورولوژی و غدد مراجعه کنند. در صورت صلاحدید پزشک تست ژنتیک اگر براشون تجویز کردن می تونین به ما مراجعه کنید.

سارا

سلام و احترام دکتر عزیز، تمام مطالب و کامنتهای اینجا رو خوندم، فکر کنم ما حادترین مشکل رو داریم،همسرم شش سال پیش واریکوسل سمت چپ رو عمل کرده،الان همون سمت بازهم واریکوسل گرید ۱ داره که میگن عمل نمیخواد، dfi چند روز پیشش ۷۵٪ و مورفولوژی ۲۵ صدم درصد، حرکت پروگرسیو و اسلو پروگرسیو و نان پروگرسیو صفر هستش، فقط ۴ دهم درصد ایموتایل داره، تعداد ۶۰ میلیون
ما پنج بار انتقال جنین ناموفق داشتیم
هر نوع دارو که فکر کنید مصرف کردیم، الان با این اوضاع آیا راهی برای بارداری من هست؟

Mahdi

سلام وقتتون بخیرمیخواستم بدونم ناباروری از مصرف استروئید ایا امکان برگشت و درمان داره؟

سلام من 15سالمه و واریکوسل دو طرف داشتم که الان عمل کردم و قبل عملم تعداد اسپرم یک میلیون بوده و شکل و حرکت غیر عادی داشتن اسپرم هام میخواستم بدونم ایا بعد عمل واریکوسل همه چیز به حالت نرمال برمیگره ؟ و دراینده احتمال فرزند دارشدن قطعی هستش؟

صابر جهانگیری

سلماس روستای سیلاب

کاربران ناشناس

من ۹سال هست که ازدواج کردم مشکل از خودم هست اسپرم oo هست آیا من بچه دار میشم یا ن جواب

عبدالخالق

میخوام آزمایش بیدم

محمدمهدی sh

سلام من 13 سالمه بیضه چپم بزرگ تر از بیضه راستمه از موقعی که رفتم تو بلوغ اینطوری شدم میخوام بدونم آیا خطر ناکه و تا چه سنی میتونم درمانش کنم

رضا

من۳۵ سال دارم آزمایش اسپرم دادم ولی گفتند نطفه نداری و بیضه هام خیلی کوچک و بی تحرک هستند باید چه کار کنم که بتونم بچه دار شم ممنون

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. در قدم اول به متخصص اورولوژیست مراجعه کنید و در صورت نیاز مشاوره ژنتیک تخصصی برای بررسی اسپرم

احمدی

سلام خسته نباشید من مادرزادی بدون بیضه بودم و پروتز ‌‌ذاشتم و تستسرون تزریق میکنم میخواستم بدونم امکان بچه دار شدن یا روشی هست ممنون میشم جواب بدید؟؟؟؟

حمید

سلام. اسپرم من 69 مییون هست و اوکیه ولی DFI 36 %دکت رگفت 3 ماه دیگه باید مراجعه کنم. ایا امکان داره خودمبچه دار بشم یا باید حتما IVF بکنیم. لطفا جوا بدین ممنون

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. اگر وضعیت شما به همین صورت باقی مانده باشد بعد از 3 ماه برای شما IVF گزینه بهتری است.

محسن

سلام من ازواسپرمی هستم ولی من و خانوم پارسال یک بارداری داستیم که جنین ۱۸ هفته ایست قلبی کرد آزمایش ژنتیک دادم مشکلی نداشت آزمایش هورمونی lh فقط پایین بود من تسه هم کردم اسپرمی وجود نداشت الان دارم سینال اف با hac استفاده میکنم امکان داره من دوباره اسپرم سازی برام انجام بشه ممنون

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. با جواب آزمایش ژنتیک تان و آزمایشات آنالیز اسپرم باید برای مشاوره رجوع کنید تا جواب صحیح به شما داده شود.

ارش

سلام بنده رفتم دکتر متخصص کلیه بعد ازمایشات گفتن شما بیضه هاتون خیلی کوچکه و کیفیت ااسپرمتون خیلی پایینه شمابچه دارنمیشید به نظرشما باتزریق اینا درست میشه چکارکنم بنده ممنون میشم

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. به همراه نتیجه آزمایشات خودتون ویزیت پیش از بارداری باید شوید تا با قطعیت نظر داد.

سارینا

سلام من نامزدم یکی از بیضه هاشو در اورده چون سرطان گرفته برداشتن، دکتر بهش گفته ۷۰۰۰ اسپرم کم داری ، ایا این مشکل رو بچه دار شدن تاثیر میزاره ، بعد با دارو اینا حل میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. به همراه همسر خود و جواب آزمایشات باید ویزیت ناباروری و مشاوره ژنتیک بگیرید. خود سرطانی که گفتید زمینه ارثی بالایی دارد و باید از انتقال آن به فرزندتان جلوگیری شود.

ابوالفضل

سلام وقت بخیر
خیلی ممنون بابت مطالب خوبتون
میخاستم من ازمایش اسپرم دادم و ۵ میلیون اسپرم بود و حرکت a ۲۰ درصد B30 درصد بود با این تفاسیر میشه بچه دار شد ممنونم راهنمایی کنید

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. ممنون. باید جواب آزمایش شما به همراه معاینات بالینی توسط پزشک انجام شود تا با قطعیت نظر داد.

مقنی زاده

سلام من اسپرمم ضعیفه آزمایش هم داده ام چکار باید بکنم تا قوی بشه و بتونم بچه دار بشم در ضمن بنده داروهای ( کاربامازپین ، فنوباربیتال ، رهاکین و کلوبازام ) استفاده میکنم

مبینا

سلام ببخشید پسر من دچار واریکوسل گرید ۳ هستش و دکتر بهش گفته نمیتونه دیگ بچدار بشه آیا دکتر درست گفته؟ اگ گفته چجوری میتونه دوباره بارور بشه آیا درمانی داره؟ لطفا جواب بدین من خیلی نگرانشم

احسان

سلام بنده ۱۵ ساله هستم و چند روز پیش حدودا ۲ روز از طرف یکی از دوستان به بیضه هام ضربه وارد شد و تا الان درد داخل بیضه و شکم دارم ، آیا خطرناک است ؟

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. بهتر است به متخصص مربوطه مراجعه کنید

ابراهیم

سلام خسته نباشی میشه راهنمایی کنید که برای بی حرکت بودن اسپرم یا مرده بودن اسپرم درمانی هست یا نیست به ازمایش ژنتیک نیاز دارم یا نه ؟ممنون

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. در رابطه با درمان باید به پذشک متخصص مراجعه کنید و در صورت تشخیص پزشک می تونین آزمایش ژنتیکی هم بدین.

معصومه

ببخشید ۹۷نه ۹۸

معصومه

اگه میشه شماره ی مرکزتون رو بهشماره ی من اس ام اس کنید تا من ازتون کمک بگیرم اخه چرا تنها برادر من باید این مشکل براش بوجود بیاد ۰۹۱۶۰۴۵۱۱۹۸

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. 88662820 و 88662821

سعیده

سلام دکتر ،شوهر من مشکل واریکسل شدید در ناحیه بیضه چپ داره آیا این باعث عقیم شدن اون میشه ؟؟؟

سلام داداش من مشکل اینه که زن داداشم میگه عفونت داره و قبل از عمل واریکوسل ۳ بوده ولی الان ۲۰ شده زن داداشم به کلی نا امید شده و افسردگی گرفته به خاطر این قضیه تو رو خدا بگین داداش من میتونه بچه دار بشه چرا با اینکه کلی هزینه میکنه ولی بعد از ۷ سال ازدواج هنوز بچه دار نشدند

بی نام

سلام وقت بخیر
خواستم در مورد تاثیر داروی هیدروکلروکین بر اسپرم بدون همسرم به بیماری لوپوس مبتلاس و ۳ سال هست که داروهای این بیماریو مصرف میکنن، میتونم بدون قطع داروی همسرم باردار بشم یا اینکه این دارو روی جنین هم اثر میزاره
ممنون میشم راخنمایی بفرمایین

M83

سلام من17سالمه خیلی تحریک شدم اسپرم زیادی ازم رفته میترسم در آینده بچه دار نشم چیکار کنم ؟؟

مهدی

سلام وقت بخیر من آزمایش اسپرم دادم اسپرم صفر بود آیا درمانی داره این مشکل من؟

علی

سلام خسته نباشید من سال ۹۳ متوجه شدم که واریکوسل دارم در طرف چپم درجه ۳ بودش رفتم دوبار عمل کردم واریکوسل درست نشد که هیچ بیضه سمت راستمم هم واریکوسل گرفت و الان چند وقتیه که بیضه هام به شدت کوچیک شدن به طوری که بیضه طرف راست به اندازه دو بند انگشت و چپ هم که اصلا مشخص نیست سفتی داره و بقیه کیسه بیضم هم که نرم نرمه خواهش میکنم که کمکم کنین

بی نام

سلام وقت بخیر بنده ۲۴ سال دارم تازه فهمیدم که مادرزادی لوله های اسپرم سازم وجود ندارد با بیوپسی
بیزه به این نتیجه رسید دکتر ناامیدم کرد گف بچه دار نمیشی باید جنین اهدایی یا اسپرم اهدایی بگیرین و آزمایش ژنتیک دادم همه چی رو نرمال نوشته آیا راه دیگه ای برای بچه دار شدنمون وجود داره یا نه خواهشا راهنمایی کنید

عطیه

سلام.همسر من هم تعداد اسپرمهاش کمه هم ضعیفه از دکتر ژنتیک هم مشورت کردیم بین کروموزوم ۱۳ و ۱۴ ش اختلال وجود داره.آیا امکان باروری هنوز وجود داره؟یا خیر

علی

سلام خسته نباشید.
من31سالمه واریکوسل ۳ دارم
آیا امیدی هست.چن بار آزمایش دادم آخرین بار آزمایش دادم امکانش هس ج آزمایش رو بهتون ارسال کنم؟ تا یه نگاهی بندازین خیلی ممنون. با تشکر

علی

سلام جناب دکتر میشه پاسخ بدید.تشکر

علی

سلام و خسته نباشید.
وقت بخیر.ببخشید دکتر آیا به جواب آزمایش نیز پاسخ گو هستید؟با تشکر

Arya

سلام‌وقت بخیر و خسته نباشید

من کیس هرمافرودیت هستم و 20سالمه
و عمل هایی انجام‌دادم که باز هم گفته میشه بیضه ها قدرت باروری و اسپرم رو نداره.
میخواستم بدونم روش درمانی هست که بیماریم حل بشه؟
یا اینکه روش های دیگه؟
منتظر پاسختون هستم
ممنون از سایتتون

سلام همسرم ۵۳ ساله است اسپرم صفره چکار کمم

کمکم کنید الهام روانی میشم شوهرم ناباروری داره چکار کنم

سلام وقتتون بخیر،همسرم ازمایش اسپرم دادن دچار کم تحرکی هستن و دسته A برای اسپرم هاشون 18.56 و موتایل اسپرمشون 47.96 هست.ایا این عدد خیلی براشون کمه؟؟دارو مصرف کنن قابل درمانه؟؟

فاطمه

بنده خودم مشکل باروری داشتم از داروهای دانازول . آمپول پروژسترون استفاده میکردم ولی خیلی عوارض داشت و برای اینکه زودتر نتیجه بگیرم از پودر ژل رویال که خیلی خواص زیادی برای باروری هم داره استفاده میکردم واقعا خیلی تاثیرش خوب برای بنده و نتیجه گرفتم البته همسرم مشکل خاصی نداشت ولی برای تقویت بیشتر اسپرمش کپسول ژل رویال جینسیتنگ هم به اون میدادم استفاده کنه

با سلام همسر من آزمایش dfiبالا بود با دارو آمپول سینال وقرص که دو ماه استفاده کرد بدتر شد 33بود الان شد37ایا درمان دارویی داره دکتر گفت باید از بیضه ها اسپرم برداریم ولی ریسکه شاید جواب نده لطفاً راهنمایی کنید ممنون

الهام

سلام و عرض ادب خدمت شما و تشکر از مطالب بسیار مفیدتون
همسر بنده آزمایش اسپرم گرام دادن و درصد اسپرم های نرمالشون صفر هست و تماما بدون سر مشخص، سر گرد، دم کوتاه و با دم پیچ خورده هستند، آیا با این شرایط راهی برای بارداری وجود داره؟

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. باید نتایج آزمایشات توسط متخصص دیده شود تا بتوان نظر داد.

مریم

سلام تعداداسپرم کمه ولی شکل وحرکت نرمال

حسین

۷ ماه ازدواج کردم ولی بچه دار نمیشم در مانی هست

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. در ابتدا باید علت ناباروری شما مشخص شود. باید تحت نظر متخصص اورولوژی و ژنتیک قرار بگیرید. برای دریافت وقت با ما تماس بگیرین 88662820-021 و 88662821-021 و یا به واتساپ پیغام بدهید 09195117264

arsalan

سلام من ازمايش دادم اسپرم هايم 0صفر هست آيا امكان اي وي اف وجود دارد بر من ميخواستم بدونم لطفا راهنمايي كنيد

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. خیر متاسفانه اما میتونین از اسپرم اهدایی استفاده کنین.

جواد

سلام
ممنون میشم به ج های قبلیم نگاه بکنین

هادی

سلام من آزمایش dfi دادم ۳۳ هستش آیا درمانی داره لطفا کمکم کنید؟

جواد

سلام وقت بخیر
بنده مشکل dfi اسپرم داشتم که با سینالف درمان شد و بعد از سه بار ivf نا موفق آز کاریوتایپ دادم که برا کروموزوم y نوشتهy qh- این یعنی چی؟ درمان داره؟ من میتونم صاحب بچه بشم؟

ممنون از حضرتعالی که وقت میگذارید.
Dfi ام قبل سینالف و ویتامین ۲۵ درصد بود که بعدش شد ۸ درصد.
درضمن سه بار ivf ناموفق داشتیم که کیفیت جنین ها خوب نبودن.
که فک کنم کیفیت تخمک خانومم هم پایین هستش.
ممنون از راهنمایی هاتون??

سلام
اگه لطف کنین یه نگاه به پاسخ قبلیم بکنین ممنون میشم

مرا د

۸سلام آغای دوکتر من چهار ساله ازواج کردم بچه دار نشودم خانومم بردم دوکتر گپتن مریز است ولی من تست ندادم بیاد چی کارکونم

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. مورد شما باید با جزییات بیشتری بررسی شود. آزمایشاتی که انجام دادید باید طی جلسه مشاوره و ویزیت مشاهده گردد. با روش های کمک باروری شاید مشکل شما حل شود. برای اطلاعات بیشتر و در یافت وقت ویزیت با ما در تماس باشین. تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

عطیه

سلام.همسر من هم تعداد اسپرمهاش کمه هم ضعیفه از دکتر ژنتیک هم مشورت کردیم بین کروموزوم ۱۳ و ۱۴ ش اختلال وجود داره.آیا امکان باروری هنوز وجود داره؟یا خیر

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

امتیاز نوشته 4.4 با 51 رای
اشتراگ گذاری این مقاله:
نظر خود را بنویسید: