مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج یک اقدام موثر در جهت تشخیص بیماریهای ژنتیکی و پیشگیری از تولد کودکان مبتلا است، از این رو برای کاهش هرچه بیشتر بیماری های ژنتیکی پیشنهاد شده تا به یک مشاور مراجعه نمایید، اولین اقدامی که یک مشاوره ژنتیک انجام میدهد، گرفتن آزمایش ژنتیک از زوجین می باشد. آزمایشهای ژنتیک پیش از ازدواج، عامل مهمی در کاهش تعداد معلولیت های مادرزادی به شمار می روند. همچنین این آزمایشات سبب افزایش کیفیت و استحکام ازدواج می شود.

Autorecessive 1024x688 1
هدف از آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

هدف اصلی از انجام این تستها کاهش خطر انتقال بیماری های ارثی از والدین به فرزندانشان است خدمات ژنتیکی پیشگیرانه بر اساس غربالگری جمعیت، یک بخش جدایی ناپذیر از برنامه های سلامت کودک و مادر در دنیا است. غربالگری پیش از ازدواج این اطمینان را به زوج ها می دهد که آنها حامل بیماری نیستند و به آنها کمک می کند تا انتخاب آگاهانه ای داشته باشند.

در واقع اگر هر دو فرد حامل ژن های خاصی باشند، می توانند برای داشتن کودکی با شرایط ژنتیکی خاص آماده باشند، و یا اینکه با انجام تست های پیش از تولد در سه ماهه اول و یا دوم بارداری یا پیش از لانه گزینی از وضعیت سلامت جنین خود مطلع شوند.

روزانه ۸۰ کودک با ناتوانی های مادر زادی در ایران به دنیا می آیند. این میزان معادل ۳۰،۰۰۰ معلول در سال می باشد.

preconception genetic testing
مزیت مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج

مهمترین فایده برای مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج آگاهی از وضعیت سلامت فرزندان در آینده است که سهم قابل توجهی در حفظ و پایداری روابط زوجین دارد. در واقع بیشتر بیماری های ژنتیکی مانند تالاسمی به صورت مغلوب به ارث می رسند به این معنا که هر دو والد باید حامل ژن معیوب باشند و هر دو، ژن معیوب خود را به فرزند خود منتقل کنند. به عبارت دیگر اگر تنها یکی از والدین حامل ژن معیوب باشد کودک آنها به بیماری مبتلا نمی شود و در صورت حامل بودن هر دو والد شانس ابتلا به بیماری در هر بارداری فقط ۲۵% است.

طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت نزدیک به ۳% جمعیت جهان از تالاسمی رنج می برند که بیشتر آنها در منطقه خاورمیانه زندگی می کنند. بنابراین برنامه ای را تحت عنوان ” غربالگری و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج” ( PMSGC) با هدف ریشه کن کردن بیماری تالاسمی معرفی کرد.

  • ایران در سال 1997 به این برنامه ملحق شد و با پیشنهاد مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و انجام تست تشخیص فرد حامل (carrier Detection) گام مهمی در جهت شناسایی افراد حامل و در نتیجه کاهش تولد کودکان مبتلا برداشت. همچنین ایران در سال 2003 با افزودن تست تشخیص پیش از تولد و اصلاح قوانین مربوط به سقط، از تولد هزاران جنین مبتلا به تالاسمی جلوگیری کرد. تا سال 2004 بیش از 50% ازدواجها بین افراد حامل ژن معیوب تالاسمی در ایران کنسل شد و میزان تولد کودکان مبتلا به تالاسمی تا 80 % کاهش یافت.

ازدواج فامیلی و ژنتیک

ازدواج فامیلی یکی از علت های مهم اختلالات ژنتیکی در نوزادان است. مطالعات نشان می دهد که در ازدواج فامیلی درجه دو احتمال تولد کودک مبتلا یا معلول بیش از دوبرابر است. ارتباط بین ازدواج فامیلی و مشکلات سلامتی شامل مشکلات قلبی و ریوی و همچنین سندرم داون،که نقش وراثت در آن ثابت شده است، در جوامع مختلف قابل مشاهده است.

در حال حاضر میزان ازدواج فامیلی در ایران ۶/۱۲% است که بیشترین میزان در استان زنجان با ۶/۴۹% گزارش شده است.

guest
44 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
۹۹۷۲

اگر خانم مبتلا به پسوریازیس با آقا مبتلا به اکتیوز خفیف ازدواج کنه، در بچه دار شدنشون مشکل ایجاد میشه؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. از انجایی که هر دو بیماری درگیری بافت پوست دارند، بهتر است تحت نظر پزشک متخصص ژنتیک ازدواج صورت بگیرد. برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت/مشاوره ژنتیک حضوری و تلفنی:
شماره تماس کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۱-۰۲۱
شماره واتساپ و تلگرام: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

6377

سلام وقتتون بخیر.پدرو مادر بنده دختر عمو و پسرعمو هستند.دختر عموی بنده مبتلا به cpهست قصد ازدواج با آقای رو دارم که پسرخاله ایشون مبتلا به سندرم دوان هست.میخواستم بدونم تولد فرزند مبتلا به بیماری های این چنینی چقدر محتمل هست؟و اینکه آزمایش ژنتیک نیاز هست یا خیر؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. ازدواج های فامیلی در خانواده به خودی خود بروز بیماری های ژنتیکی را بالا می برد. در صورت شزایطی مانند شما با بروز اختلالات که دیگر واجب است. برای رسیدن به جواب پرسش هاتون باید ابتدا توسط پزشک متخصص ویزیت بشید. شماره تماس کلینیک و آزمایشگاه ساواژنوم برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت/مشاوره ژنتیک حضوری و تلفنی:
شماره تماس کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۱-۰۲۱
شماره واتساپ و تلگرام: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

مرادی

اگر زن ناقل بیماری ناشنوایی باشه ولی مرد ناقل نباشه چقدر احتمال داره پسر یا دختر اونا مبتلا به ناشنوایی شود ؟ و اگر زوجین فامیل باشند احتمال بیشتر است یا چون مرد ناقل نیست فرقی نداره که فامیل یا فامیل نیست .

ادمین ساواژنوم

با سلام. با توجه به نوع ناشنوایی (ایزوله، چه سندرومی؟)، نسبت فامیلی چیست؟ همه این موارد باید در طی مشاوره ژنتیک شما بررسی شود.
شماره تماس کلینیک و آزمایشگاه ساواژنوم برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت/مشاوره ژنتیک حضوری و تلفنی:
شماره تماس کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۱-۰۲۱
شماره واتساپ و تلگرام: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

نجمه

سلام وقتتون بخیر
ببخشید میخواستم ببینم اگر آقایی دوران کودکی دچار ITPبشه و تو جوانی به علت عدم افزایش پلاکت و مقاومت به درمان تحت اسپلنکتومی قرار گرفته باشه
آیا احتمال خطر و انتقال به فرزند وجود داره؟نیاز به ازمایشات انعقادی و یا سندروم ها ویا APS,لوپوس هست؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

ادمین ساواژنوم

با سلام. از بخش کلینیک ساواژنوم با شما تماس گرفته خواهد شد.

فرشته

سلام وقت بخیر. سه تا خواهر دارم که خواهر سوم من مبتلا به اسکیزوفرنی هست. خودم فرزند آخر و سالم هستم ازونجایی که این بیماری زمینه ژنتیکی داره میخواستم بدونم آزمایشی هست که قبل ازدواج احتمال ناقل بودن خودم به فرزندانم رو نشون بده؟ در ضمن توی فامیل هیشکی این بیماری رو نداره.

ادمین ساواژنوم

با سلام. اسکیزوفرنی زمینه ژنتیکی پیچیده ای دارد، باید حتما توسط متخصص ژنتیک در مجموعه ویزیت بشید.
شماره تماس کلینیک و آزمایشگاه ساواژنوم برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت/مشاوره ژنتیک:
شماره تماس کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۱-۰۲۱
شماره واتساپ و تلگرام: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

ناصر

سلام دکتر منم مینور وخوانمم هم مینور هستیم رفتیم برای دکتر کیخوایی کفت اصلا نمیشه ازدواج کنی ما هم ازدواج کردیم الانم میترسیم بچه معلول بشه

ادمین ساواژنوم

با سلام. در ابتدا هردو برای مشاوره ژنتیک به ما مراجعه کنید و آزمایش ژنتیکی تالاسمی بدهید تا جهش های شما مشخص شود. بعد از اون با استفاده از روش های PGD و PND می تونین برای داشتن فرزند سالم اقدام کنید. شماره های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۱-۰۲۱
شماره واتساپ: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

کاربران ناشناس

سلام

گلی

سلام پدرو مادرمن دختر عمو پسر عمو هستند ومن می خوام با پسرعموی آنها ازدواج کنم چقدر احتمال اختلال ژنتیکی وجود داره؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. شما نرخ همخونی بالایی با همسر آیندتون دارید و احتمال بروز بیماری های ژنتیکی در فرزند شما را تنها پس از انجام مشاوره ژنتیک توسط پزشک متخصص ژنتیک (بررسی سوابق فردی و خانوادگی از نظر اختلالات مشکوک) و در صورت صلاحدید آزمایش ژنتیک می توان اظهار کرد. برای دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

...

سلام
ببخشید من میخوام با وختری ازوواج کنم که هم دختر داییمه هم دختر عمه توی فامیل هم ژن معیوب و شخص معلول نداریم خواستم بدونم امکان داره بچه ما دچار اختلال ژنتیکی بشه؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. به علت بالا بودن میزان همخونی باید حداقل مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و پیش از بارداری بشین و پزشک متخصص ژنتیک تشخیص می دهد که ایا ریسکی در خانواده وجود دارد یا نه. در بسیاری از موارد افراد حامل ژن معیوب هستند و خودشان با یک نسخه ژن معیوب بیماری را بروز نمی دهند ولیکن در ازدواج فامیلی و انتقال به فرزند، فرزند مبتلا می شود. برای دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

محدثه

اگر دو نفر بخوان ازدواج کنن که یکی از اقوام درجه دو ناشنوا هستن خودشون هم فامیل هستن دچار مشکل میشوند؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. باید ویزیت متخصص ژنتیک بشید تا مشخص بشه نیاز به آزمایش دارید یا نه. نوع ناشنوایی (سندرومیک یا ایزوله)، سن و باقی موارد در تصمیم گیری مهم هستند. برای دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ و بوتیم: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

کاربران ناشناس

سلام خسته نباشید برادر مک قصد ازدواج با دختر خاله ام رو دارن که دختد خاله ام هم پدر ومادرشون دختر خاله و پسرخاله هستن
آیا احتمال معلولیت در بچه ها وجود دارد اگر ازدواج کنن؟ هزینه ازمایش ژنتیک پیش ازدواج رو هم لطفا بفرمایبن
خیلی ممنون

ادمین ساواژنوم

با سلام. احتمال بروز بیماری های ژنتیکی، شامل معلولیت های مرتبط، در ازدواج فامیلی که البته بری شما با توجه به این که نسل قبل هم ازدواج فامیلی بوده، بیشتر از سایر افراد جامعه است. تنها پس از ویزیت متخصص ژنتیک و در طی جلسه مشاوره، ترسیم شجره و پرسش و پاسخ ها است که تست لازم تجویز می شود، اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ و بوتیم: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

زهرا

سلام من آزمایش برا ازدواج دادم هر دو سیکل سل هستیم
بعد میگن اگ باهم ازدواج کنیم۰/۰۲۵ممکن بچه معیوب دربیاد
یعنی قبل ازدواج نمیشه باقرص چیزی درمانش کرد؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. شما پیش از بارداری باید تحت نظر متخصص ژنتیک باشین. هر دو تست ژنتیک سیکل سل بدین تا جهش ایجاد کننده بیماری مشخص شود. سپس با روش های ژنتیکی مانند PND و PGD می تونین مانع از انتقال بیماری به فرزندتون بشین. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تخصصی تر باید با پزشک متخصص ژنتیک مشاوره بشین.
برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ و بوتیم: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

سحر احمدی

سلام من همسرم پسرعمومه پدرومادر و خواهر برادرمون خداروشکر مشکلی ندارند اما یکی از عموهام و یکی دایی هام چون ازدواج فامیلی داشتن بچشون مشکلات ژنتیک داشت . خواستم بپرسم روی ما تاثیر داره بخوایم بچه دار شیم؟ هزینه ی آزمایشات سنگینه برامون فراهم نمیشه

علی

سلام وقت بخیر؛ معذرت میخوام یک سوالی داشتم راهی وجود داره برای جلوگیری از بیمار شدن فرزند در ازدواج دخترخاله و پسرخاله؟

ادمین ساواژنوم

با سلام. بله در اولین قدم باید برای مشاوره ژنتیک ازدواج فامیلی توسط متخصصین ما ویزیت بشین. طبق دستور پزشک متخصص ژنتیک آزمایشات لازم را انجام دهید. در صورت وجود ژن معیوب می توان با استفاده از روش های ژنتیکی از انتقال آن به فرزند جلوگیری کنید.
برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ و بوتیم: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

رضا

سلام مادر من سابقه ای سقط جنین داشته است آیا این مشکلی در ازدواج من ایجاد خواهد کرد؟
ارتباط اش رو میشه توضیح بدید؟

ادمین ساواژنوم

سلام. سابقه نوع سقط مادرتون مادرتون باید بررسی بشه. و بعد اگر مشکوک به عوامل ارثی بشویم می توان سوال شما را پاسخ داد.
برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت ویزیت آنلاین، تلفنی یا حضوری با ما در تماس باشین.
تلفن های کلینیک: ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱ و ۸۸۶۶۲۸۲۰-۰۲۱
تلفن واتساپ: ۰۹۱۹۵۱۱۷۲۶۴

.

با سلام. من مادرم ناشنوا هستش و بابام سالم ما بچه ها هم سالم هستیم میخوام با پسر خالم ازدواج کنم از این میترسم در اینده بخاطر ازدواج فامیلی به مشکل بر بخوریم لطفا راهنماییم کنین
میدونم که پیشرفته شده ولی بازم میترسم

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. برای ازدواج فامیلی و سابقه ناشنوایی که مطرح کردین باید ویزیت شوید. برای دریافت وقت با ما در تماس باشین 88662820-021 و 88662821-021

.

با سلام. من مادرم ناشنوا هستش و بابام سالم ما بچه ها هم سالم هستیم میخوام با پسر خالم ازدواج کنم از این میترسم در اینده بخاطر ازدواج فامیلی به مشکل بر بخوریم لطفا راهنماییم کنین
میدونم که پیشرفته شده ولی بازم میترسم از

سجاد

سلام ببخشید من مادرزادی سی پی خفیف هستم وبادخترخانمی که ازنوجوانی گوششون درست نمیشنوه می خواهم ازدواج کنم ایا بچه ممکن مشکل پیداشود متشکرم

میثم

سلام . وقت بخیر ، من قصد ازدواج با خانمی رو دارم که پدرشون کر و لال مادرزاد هستند ، البته دختر خانم و برادرشون هر دو سالمند، ازمایش نیاز هست بدهم

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. بله ایشون ممکن است حامل ژن معیوب باشن. بهتر است پیش از بارداری ویزیت بشین تا در صورت نیاز براتون آزمایش تجویز بشه. برای اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت حضوری و آنلاین با ما در تماس باشین 88662820 و 88662821

مرجان

سلام من میخوام ازدواج کنم با پسری که سمعک داره ایا بچه ها هم اینجوری میشن

شقایق

سلام من میخوام ازدواج کنم شواهرم قد کوتاه هس واسترس دارم نکنه بچه ام هم قد کوتاه باشن میخوام از شماها کمک بگیرم

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. بسیاری از موارد کوتاهی قد ژنتیکی است. پیش از بارداری مشاوره ژنتیک بگیرید.

لیلی

وقت بخیر
ایا نقرص بیماری ژنتیکی محسوب میشود؟

پشتیبان اول ساواژنوم

با سلام. نقرس در اثر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود. عامل خطر اصلی برای ایجاد نقرس هیپراوریسمی است. در واقع هایپراوریسمی و نقرس بیماری های شایعی هستند که مدت هاست به عنوان یک اختلال ارثی نیز شناخته شده اند. چاقی، دیابت و نارسایی مزمن کلیه با توارث چند عاملی با نقرس مرتبط هستند. علاوه بر این، عوامل اجتماعی مانند مصرف پروتئین و الکل بر سطح اسید اوریک سرم تأثیر می گذارد. برای دریافت وقت مشاوره ژنتیک تخصصی در این زمینه به صورت آنلاین و تلفنی و حضوری می تونین با ما در تماس باشین 88662820 و 88662821

سحر

مشاوره ژنتیک قبل از بارداری

H.s

با سلام در آزمایش خونی که گرفته میشه از بیماریه hiv و هپاتیت مشخص میشود یا خیر؟

احسان

سلام بنده قصد ازدواج با دختری رو دارم که این سوابق رو دارند: برادر کوچکترش اوتیسم داره، پسر خاله ش ، سندروم داون، مادرشون در اثر سرطان معده از دست دادن و مادربزرگشون هم سرطان سینه داشتن که درمان شدن، خود من در فامیل اختلالات ژنتیکی یا سرطان نداشتیم اما خودم از بچگی کم حرف بودم و شاید اوتیسم خفیف داشتم هرچند ضریب هوشی و قدرت یادگیری بالا داشتم از بچگی و عادی بوده زندگیم. میشه راهنمایی کنید در صورت مراجعه به کلینیک چه آزمایش های قبل از ازدواج میشه داد و چقدر میشه به آینده ژنتیکی ازدواج بخصوص در مورد بچه دار شدن آگاه شد؟ و اینکه احتمالا اختلال ژنتیکی در بچه ها چقدر خواهد بود ؟

....

با سلام…
من میخوام با دختری ازدواج کنم که پدرش تلاسمی و لَم و نمیتواند درست حرف بزند…
الانم دوتامون مینور هستیم..
بنظرتون باید آزمایش ژنتیک بدیم؟؟
و اگه اینطور هستش هزینه ی آزمایش چقدر هستش؟

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

امتیاز نوشته 3 با 4 رای