Search
Close this search box.
[us_image image=”2140″ size=”full”]

بیوگرافی دکتر مهرداد نوروزی نیا

دکتر مهرداد نوروزی نیا تحصیلات خود را در رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران به اتمام رساند. وی سپس با قبولی در آزمون ورودی تخصص ژنتیک پزشکی فرانسه و کسب رتبه یک و قبولی در دانشگاه مونتپولیه (اولین دانشگاه تاسیس شده در اروپا) به کشور فرانسه مهاجرت و دوران تخصص  خود را به مدت 6 سال در رشته ژنتیک پزشکی با کسب مهارت در زیر شاخه های بالینی، مولکولی و سیتوژنتیک به پایان رساند. ایشان هم اکنون عضو هیأت علمی و مدرس دانشگاه تربیت مدرس هستند.

 

در آن زمان مراکز ژنتیکی معتبر در اقصی نقاط دنیا، تحت عنوان مراکز رفرانس، به بررسی تعدادی از بیماری های ژنتیکی می پرداختند. در این راستا دکتر مهرداد نوروزی نیا درخوش آوازه ترین مراکز ژنتیک پزشکی در فرانسه IGH، IURC، CHU de Montpellier ، و سومین مرکز PGD در فرانسه و اولین مرکز رفرانس بیماری های ژنتیکی در جنوب فرانسه به شمار می رفت، به فعالیت های علمی خود ادامه دادند، بدین ترتیب که در این مرکز به طور کل 80 بیماری ژنتیکی در معیار های ملی و 6 بیماری ژنتیکی در معیار های بین المللی مورد رفرانس داتشمندان دنیا بوده است. ایشان به عنوان یکی از متخصصین ژنتیک سرطان مورد تایید در مونتپولیه یک سال به عنوان پزشک مشاور ژنتیک در بیماری های ارثی سرطان و پس از دریافت تخصص به فعالیت پرداختند. تالیف صد ها مقاله داخلی و خارجی و اخترع روش درمان اپی ژنتیکی فرد محور از محصول کار های ایشان می باشد. تربیت ده ها دانشجوی دکتری و فوق لیسانس در رشته ژنتیک انسانی و ژنتیک پزشکی، تربیت مشاورین ژنتیک و مشاور علمی در بسیاری از برنامه های ملی مانند برنامه ملی ژنتیک سرطان پستان از دیگر فعالیت های ایشان در راستای گسترش و در دسترس قرار دادن علم ژنتیک پزشکی روز دنیا بوده است. عضویت در بسیاری از مجامع بین المللی به عنوان متخصص مانند کارگروه ژنتیک و سرطان فرانسه و عضویت در انجمن زنتیک پزشکی آمریکا، اروپا و فرانسه از دیگر فعالیت های علمی ایشان می باشد.

اولین تست PGD در ایران

در ادامه علی رغم پیشنهاد کاری، به ایران برگشته و به عنوان هیات علمی در دانشگاه تربیت مدرس شروع به کار کردند.

در این حین و  به صورت همزمان فعالیت های علمی- درمانی وی در یک بیمارستان تازه تاسیس نیز به دعوت و اصرار یکی از اساتید برجسته حوزه ژنتیک پزشکی آغاز گردید.از دستاورد های این دوره فعالیت های علمی این استاد گرانقدر، پایه گذاردن بسیاری از تحولات ژرف همچون راه اندازی بسیاری از تست های ژنتیکی برای اولین بار همچون PGD و تعیین دقیق جنسیت جنین از روی خون مادر می باشد.

[us_image image=”1806″ size=”medium” align=”center” css=”%7B%22default%22%3A%7B%22margin-bottom%22%3A%2220px%22%7D%7D”][us_image image=”1803″ size=”medium” align=”center”]
[us_image image=”1804″ size=”full”]

از جمله زمینه های تحقیقاتی دکتر مهرداد نوروزی نیا بررسی تغییرات اپی ژنتیکی در سلول های بنیادی، بررسی سلامت و سازوکار های حفظ آن در عین تحقیقات و خدمت رسانی به بیماران بوده است

اقدامات دکتر مهرداد نوروزی نیا

  • ثبت اختراع در درمان ناباروری و در درمان بیماری های اپی ژنتیک
  • همکاری و انجام پروژه ملی سرطان پستان
  • دریافت جایزه اول انستیتو رویان در تشخیص علل اپی ژنتیکی ناباروری در مردان
  • عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک پزشکی به مدت 3 دوره
  • عضو هیئت مدیره انجمن ژنتیک به مدت دو دوره
  • راهنمایی صدها دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و نظارت بر بیش از 200 پروژه دانشجویی در این مقاطع
  • تاسیس کلینیک چند تخصصی ساواژنوم به عنوان اولین و کامل ترین مرکز در حوزه زنان، سرطان پزشکی شخصی و ژنتیک بالینی