در آینده نزدیک پزشکان از فناوری CRISPR برای تقویت ایمنی درمانی سرطان استفاده می کنند


به گفته محققان، با استفاده از تکنیک ویرایش ژن ها برای اولین بار سلول های ایمنی اصلاح شده ای را تولید شده است که به طور ریز و دقیق برای هدف قرار دادن و حمله به سلول های سرطانی برنامه ریزی شده اند.

تیمی از پزشکان و متخصصیت ژنتیک از ابزار ویرایش ژن CRISPR برای تغییر سلول های ایمنی گرفته شده از 16 بیمار مبتلا به انواع سرطان ها از جمله روده بزرگ، سینه و ریه استفاده کردند.

بر اساس گزارشی در مجله نیچر، ژن‌های این سلول‌های ایمنی برای افزودن ۱۷۵ گیرنده ایمنی خاص سرطانی جدید ویرایش شد. به گفته محققان، این به سلول‌ها اجازه می‌دهد جهش‌های سلول‌های سرطانی خود بیماران را شناسایی و هدف قرار دهند.

دکتر آنتونی ریباس، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: “این یک پیشرفت چشم گیر در توسعه یک درمان شخصی سازی شده و فوق موثر برای سرطان است، جایی که جداسازی گیرنده های ایمنی که به طور خاص جهش های سرطان خود بیمار را تشخیص می دهند برای درمان سرطان استفاده می شود.” او استاد دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و مدیر برنامه ایمونولوژی تومور در مرکز جامع سرطان UCLA Jonsson است.

ریباس در بیانیه خبری مرکز گفت: “تولید یک درمان سلولی شخصی برای سرطان بدون توانایی جدید توسعه یافته برای استفاده از تکنیک CRISPR برای جایگزینی گیرنده های ایمنی در آماده سازی سلولی درجه بالینی در یک مرحله امکان پذیر نبود.” هر بیمار سرطانی گیرنده‌های متفاوت و خاصی روی سلول‌های ایمنی خود دارد که تومورها را جستجو و مورد هدف قرار می‌دهند.

از آن جایی که این گیرنده ها در هر بیمار متفاوت است، محققان به دنبال راهی کارآمد برای جداسازی این اهداف و قرار دادن آن ها در سلول های ایمنی، ایجاد یک ایمونوتراپی شخصی برای درمان سرطان های فردی بوده اند.

در این مطالعه، حداکثر سه آماده سازی از سلول های ایمنی ویرایش شده ژنی پس از دریافت شیمی درمانی به بیماران تزریق شد که در مجموع 37 تزریق برای 16 بیمار انجام گرفت.

به گفته محققان، سلول های ایمنی با موفقیت به تومورهای بیماران حمله کردند و به صورت کاملا ترجیحی سلول های سرطانی را نسبت به سایر سلول های بدن هدف قرار دادند. نمونه‌برداری‌ها نشان داد که سلول‌های تغییر یافته ژنتیکی اغلب 20 درصد از سلول‌های ایمنی را در سرطان نشان می‌دهند. محققان گفتند که دو بیمار عوارض جانبی ناشی از ایمونوتراپی داشتند، یکی با تب و لرز و دیگری با گیجی. هر دو به سرعت بهبود یافتند.

فناوریCRISPR  قبلاً برای حذف ژن‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت تا سیستم ایمنی بتواند حمله خود را به سلول‌های سرطانی افزایش دهد. به گفته محققان، این اولین بار است که از این روش برای وارد کردن اهداف جدید درمان سرطان در سلول های ایمنی استفاده می شود.

منبع: مرکز جامع سرطان UCLA Jonsson، انتشار خبری، 10 نوامبر 2022

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک