پنج فایده تست سلامت ژنتیکی بر پایه DNA

 

میپرسید:

چگونه بررسی DNA به روش NGS به بهبود سلامت و تناسب اندام شما کمک می کند؟

آیا می دانستید کدهای ژنتیکی شما٬ دارای تمام اطلاعات لازم برای بهبود سلامت٬ تغذیه و تناسب اندام شما می باشد؟

آیا ظاهر همه ما انسان ها شبیه به هم است؟

آیا سلایق٬ رفتار و احساسات ما یکسان است؟

آیا زمینه ژنتیکی اقوام مختلف جامعه٬ ژنتیک کردها٬ ژنتیک بختیاری ها٬ ژنتیک ترک ها و غیره یکسان است؟

جواب این سوالات کاملا مشخص است….. خیر

پس چرا برای همه افراد تنها بر اساس علائم بیرونی یک نسخه تجویز یا یک خط درمانی مشخص در نظر گرفته می شود؟

چرا تنها بر اساس سلیقه غذایی و شاخص توده بدنی برای بسیاری از شما رژیم های غذایی مشابه ارائه می شود؟

چرا استعداد یابی افراد مختلف در جامعه بر اساس ویژگی های فردی و بنیادی صورت نمی گیرد؟

 و اما…

NGS روشی است که در آن تمام کد های ژنتیکی شما مشخص می شود. تست سلامت ژنتیکی و بررسی  DNA هر فرد به روش NGS ٬ همان حلقه گمشده ای است که در جوامع مدرن امروزی بسیار به آن پرداخته می شود. سلامت هر یک از شما٬ مانند تمام خصوصیات شما٬ تنها منحصر به شما می باشد. پس شاید وقت آن رسیده که سبک زندگی و پایش سلامت هر یک از افراد جامعه بر اساس زمینه ژنتیکی صورت بگیرد.

به عبارت دیگر پزشکی مدرن در دنیای امروز با سرعت هرچه تمام تر به سمت درمان های اختصاصی هر فرد و پیشگیری از بروز بیماری ها پیش می رود. امروزه روز در کشورهای پیشرفته٬ پزشکان این آگاهی را دارند که بیماری ها در همه افراد به یک شکل بروز پیدا نخواهند کرد و از سوی دیگر داروها نیز اثری یکسان بر روی تمام افراد نخواهند داشت.

ژنتیک (با شاخه های متعدد خود همچون ژنتیک انسانی٬ ژنتیک مولکولی٬ ژنتیک پزشکی٬ ژنتیک جمعیت و غیره) به ما این امکان را می دهد تا با شناختن تمام خصوصیات فرد٬ انواع درمان های پیشگیرانه و مداخلات فردی را انجام دهیم.

اما مزایای تست سلامت ژنتیکی برای آگاهی از سلامتی فردی چیست؟

در متن زیر تنها به بخش کوچک٬ اما مهم از این مزایا اشاره می کنیم:

 

تغذیه
تغذیه ژنتیکی بهترین راه سلامت
تغذیه ژنتیکی بهترین راه سلامت

تا به امروز در بسیاری از مراکز ارائه رژیم های غذایی بر اساس سن٬ جنس٬ هدف از رژیم (چاقی یا لاغری) و در بهترین حالت با توجه به سبک زندگی فرد می باشد. به همین دلیل انواع رژیم های غذایی برای افراد دیابتی٬ تغذیه کودک٬ تغذیه مادر باردار٬ تغذیه برای رشد قد٬ تغذیه سالمندان و بسیاری دیگر از این عناوین به گوش ما آشنا می باشد. اما با پیشرفت علم امروزه این امکان وجود دارد که یک رژیم غذایی کاملا شخصی مبتنی بر زمینه ژنتیکی به همراه در نظر گرفتن سن٬ جنس و هدف شما از دریافت برنامه غذایی٬ را برای تک به تک افراد ارائه داد.

در میان شاخه های بسیار متنوع ژنتیک سلامت٬ نوتریژنتیک ارتباط بین ژنتیک فرد و پاسخ بدن او به مواد غذایی مختلف را بررسی می کند. بر اساس شواهد علمی یک نوع از غذا می تواند تاثیرات متفاوتی را روی افراد با ژنتیک متفاوت بگذارد. متابولیسم و شرایط جذب مواد غذایی از یک فرد به فرد دیگر وابسته به DNA او متفاوت است. ویژگی های ژنتیکی هر یک از ما عملکرد ارگان های ما را در تعامل با محیط تعدیل کرده و در واقع این DNA است که سطح سلامتی را به صورت پایه ای تنظیم می کند.

به همین دلیل آنالیز DNA به روش تعیین توالی نسل جدید ٬ که قادر به آشکار کردن ویژگی های فردی ما است٬ یک راه مطمئن برای انتخاب کردن بهترین رژیم غذایی و مناسب ترین سبک زندگی محسوب می شود.

سلامتی
تست سلامت ژنتیکی بهترین راه درمان پیشگیری و بهترین همراه
تست سلامت ژنتیکی بهترین راه درمان پیشگیری و بهترین همراه

در دنیای امروز مفهوم سلامتی چیست؟ آیا آگاهی از سطح سلامتی و تندرستی بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های نمی باشد؟ واژه سلامت طیف وسیعی از خواسته های ما را در بر می گیرد٬ سلامت پوست٬ سلامت مو٬ سلامت روان٬ سلامت قلب٬ سلامت مغز٬ سلامت ارگان های گوارشی٬ سلامت کودک٬ سلامت بینایی و هزاران شاخه دیگر. آیا استعداد ما برای بروز هر یک از این بیماری ها شبیه به هم است؟ آیا بهتر نیست پیش از بروز علایم بیماری از استعداد خود به آن آگاه باشیم و راه های پیشگیری را به جای درمان انتخاب کنیم؟

تست سلامت ژنتیکی و ژن های شما٬ وضعیت سلامت و استعداد ابتلای شما را پیش بینی می کنند. به عبارت دیگر استعداد ابتلای افراد به بیماری های خاص ارتباط بسیار تنگاتنگ با آرایش DNA آن ها دارد. در حقیقت بر اساس DNA هر فرد می توان به جهش های ژنتیکی موجود در DNA پی برد و بدین ترتیب قبل از ابتلا به هرگونه بیماری از امکان بروز آن آگاه شد. بنابراین بررسی DNA این امکان را به شما می دهد تا با به دست آوردن اطلاعات کاربردی یک برنامه پیشگیری را برای حفظ سلامت خود تهیه کنید و بدین واسطه از پرداخت هزینه های مادی و معنوی بروز بیماری جلوگیری کنید.

واکنش به داروها
استفاده از مکمل ها و دارو ها بر اساس تست سلامت ژنتیکی
استفاده از مکمل ها و دارو ها بر اساس تست سلامت ژنتیکی

از دیرباز بشر به دنبال داروهای مختلف برای درمان مشکلات خود بوده است. دارو برای کرونا٬ دارو برای افزایش قد٬ داروی ضد افسردگی٬ دارو برای سرفه٬ دارو برای فشار خون بالا و دارو برای انواع دردها و بیماری ها. اما آیا هر یک از این داروها روی شما و اطرافیان تان به یک شکل اثر می گذارد؟ چرا برای یک سردرد ساده بعضی از افراد با خوردن یک قرص مسکن خوب می شوند٬ اما فرد دیگر نه؟ تمام این پیچیدگی ها در استفاده و عملکرد داروها با ژن های شما و DNA در ارتباط است.

یکی از بیشترین مشکلاتی که در بیمارستان ها و بالین پزشکان را درگیر می کند٬ تفاوت پاسخ دهی به یک دارو از یک بیمار به بیمار دیگر است. در حقیقت پاسخ های فردی به دارو ها بسیار متنوع است٬ به این معنا که یک دارو با یک دوز ثابت در برخی افراد اثرات درمانی کاهش یافته و یا حتی بی اثر است اما در فردی دیگر عوارض جانبی شدیدی را به وجود می آورد.

در گذشته این تفاوت را به سایر عوامل محیطی و بالینی مرتبط می دانستند٬ اما در حال حاضر اعتقاد بر این است علاوه بر عوامل پیشین٬ زمینه ژنتیکی فرد نیز نقش بسیار مهمی را در پاسخ افراد به داروها ایفا می کند. آگاهی از چگونگی واکنش بدن به داروها در اغلب موارد یک نیاز اساسی و گاه تعیین کننده است. به عبارت دیگر دوز و نوع داروی مصرفی شما بر اساس DNA خاص شما می تواند متفاوت باشد.

تناسب اندام
چرا ورزش اکثرا باعث احساس شکست می شود
ورزش با استفاده از تست سلامت ژنتیکی موجب بیشترین نتیجه در کمترین زمان است

تناسب ظاهری نه تنها در سلامتی افراد بسیار مهم است٬ بلکه در پذیرش اجتماعی و میزان رضایت مندی هر یک از افراد از خود نیز تاثیر به سزایی دارد. شاید هریک از ما بارها این تجربه را داشتیم که به همراه یکی از دوستان خود فعالیت ورزشی را در کنار یک رژیم غذایی آغاز کردیم٬ اما میزان پیشرفت هر یک از ما در رسیدن به تناسب اندام دلخواه یکسان نبوده است. در چنین شرایط مشابهی٬ راه حل در ژنتیک و DNA شما نهفته است. به عبارت دیگر برنامه ورزشی شما وقتی بیشترین اثر را می گذارد گه بر مبنای ژن های شما و تنها برای شما باشد.

افراد مختلف به هنگام قرار گرفتن در معرض یک رژیم غذایی نادرست یا نوع خاصی از فعالیت های بدنی (هوازی٬ قدرتی و غیره) پاسخ های بدنی متفاوتی را بروز می دهند. افراد مختلف با توجه به آرایش DNA خود نیاز به برنامه ورزشی و غذایی مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال فردی که از لحاظ ژنتیکی مستعد به آسیب تاندون یا ماهیچه است٬ برای پیشگیری از این آسیب نیاز به کاهش یا تغییر در برنامه فعالیت بدنی خود دارد.

تست سلامت ژنتیکی به کمک تعیین توالی نسل جدید این امکان را به شما می دهد که مناسب ترین برنامه غذایی و ورزشی را برای بهینه سازی تمرین و تمرکز روی آن را به دست آورید. به علاوه شما قادر خواهید بود که از بسیاری از صدمات عضلانی و تاندون های خود جلوگیری کنید.

سرمایه ای برای تمام زندگی
تست سلامت ژنتیکی و آزادی
تست سلامت ژنتیکی دریچه ای به سمت طبیعت بکر درون شما

ژن های شما از بدو تولد تا زمان مرگ با شما هستند٬ بدون تغییر! پس شاید هر یک از ما بهتر است یک بار در زندگی نگاهی به ژن های خودمان داشته باشیم و با به کار گرفتن اطلاعات آن ها٬ زندگی خود را برنامه ریزی کنیم.

تا به امروز اطلاعات کاربردی و بسیار ارزشمندی با استفاده از مطالعه DNA و ژنوم انسان به دست آمده است٬ اما هنوز قسمت های بسیار زیادی از ژنوم ما ناشناخته مانده است. با این وجود در هر روز در اقصی نقاط جهان ژنوم های بیشتری توالی یابی می شوند٬ مطالعات جدید منتشر می شوند و یافته های بیشتری در دسترس همگان قرار می گیرد.

با گذشت زمان٬ مردم قادر به کشف هرچه بیشتر اطلاعات حاصل از DNA خود خواهند بود. پس هرچه زودتر فردی در زندگی ژنوم خود را با آنالیز DNA رمز گشایی کند٬ زودتر هم به اطلاعات مفید و کاربردی حاصل از آن دست پیدا خواهد کرد. به علاوه شما با در دست داشتن کدهای ژنتیکی خود برای یک بار در زندگی٬ با پیشرفت علم و یافته ای جدید٬ تنها با یک بررسی ساده روی اطلاعات قبلی شما٬ از آن ها بهره ببرید.

چرا؟

این ها اطلاعاتی هستند که به صورت عملی و کاربردی راه کار چگونگی تغییر سبک زندگی را در اختیار افراد قرار می دهد تا از ابتلا به بسیاری از بیماری ها همچون بیماری های قلبی٬ سرطان٬ اعصاب٬ کودکان و….. جلوگیری کنند. در کنار آن سبک زندگی روزمره خود را به بهترین شکل برنامه ریزی کنند. به علاوه امکان پیشگیری واکنش های نامطلوب نسبت به داروها و مواد غذایی و دست یابی به بهترین برنامه فعالیت بدنی را برای رسیدن به بهترین سطح از سلامتی در اختیار افراد قرار می دهد.

در واقع در صورتی که شما ژنوم خود را با تست های ژنتیکی بر تعیین توالی نسل جدید انجام دهید٬ در آینده و در بقیه عمر خود هم با پیشرفت علم و به دست آمدن اطلاعات جدید قادر به بروز رسانی اطلاعات DNA خود خواهید بود.

تست سلامت ژنتیکی به کمک تعیین توالی نسل جدید به عنوان سرمایه ای از جنس DNA برای تمام زندگی شما و حتی نسل های پس از شما خواهد بود. سلامتی با ارزش ترین دارایی هر فرد و عزیزان او است٬ پس شاید بهتر باشد یک بار و برای همیشه امکان حفظ و نگه داری آن را با آگاهی از پیام ژن های خود و تست های ژنتیکی به بهترین نحو برای خود و خانواده خود فراهم کنیم.

guest
1 Comment
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدالله شریعتی

سلام واحترام تقدیم بر شما
پدرم به عمر 55 ساله گی در اثر سرطان استخوان بدون سابقه فامیلی فوت نمود من نمی‌دانم چه نوع آن بود ولی گفتن پوکی استخوان داشت ویگان قسمت استخوان هایش درنهایت شکست آیا سرطان استخوان آثار ژنتیکی وارثی دارد ؟
وچه توصیه دارید؟
ممنون میشم

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک

امتیاز نوشته 5 با 1 رای