امید جدید برای بیماری کبدی ژنتیکی “آلاژیل” که کودکان را می کشد

بیماران مبتلا به یک بیماری صعب العلاج و ژنتیکی کبد پس از مشخص شدن نتایج یک مطالعه دارویی روی مدل بیمار حیوانات و معکوس شدن روند بیماری، امید جدیدی برای درمان آن پیدا کردند.

سندرم آلاژیل بیماری ژنتیکی ناشی از جهشی است که از تشکیل و بازسازی مجاری صفراوی در کبد جلوگیری می کند. حدود 4000 نوزاد در سال با این بیماری متولد می شوند. اغلب، آن ها به پیوند کبد نیاز دارند که همیشه در دسترس نیست. بدون پیوند کبد، حدود 75 درصد بیماران در اواخر نوجوانی خواهند مرد.

داک دونگ، سرپرست این مطالعه، گفت: “سندرم آلاژیل به طور گسترده‌ای یک بیماری لاعلاج در نظر گرفته می‌شود، اما ما معتقدیم که در راه تغییر آن هستیم. ” او دانشیار ژنتیک انسانی در موسسه اکتشاف پزشکی سنفورد برنهام پربیس در سن دیگو است. وی گفت: “هدف ما این است که این دارو را به آزمایشات بالینی ارتقا دهیم و نتایج ما برای اولین بار اثربخشی آن را نشان می دهد.”

جهش ژنتیکی در سندرم آلاژیل باعث کاهش سیگنال دهی و در نتیجه رشد و بازسازی مجرای کبدی ضعیف می شود. در مطالعه جدید، محققان دریافتند در حیواناتی که جهش در همان ژن مبتلا به سندرم Alagille دارند، دارویNoRA1 سیگنال‌دهی سلول به سلول را افزایش می‌دهد. این مطالعه نشان داد که این سلول‌های مجرای را تحریک می‌کند تا در کبد بازسازی و دوباره جمع‌آوری شوند، آسیب را معکوس کرده و بقا را افزایش می‌دهند. نتایج مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده است، اغلب در انسان ها قابل مشاهده نیست.

Chengjian Zhao، نویسنده اول، محقق فوق دکترا در آزمایشگاه Dong می گوید: “کبد به دلیل ظرفیت بالای خود برای بازسازی شناخته شده است، اما این اتفاق در اکثر کودکان مبتلا به سندرم Alagille به دلیل اختلال در سیگنال دهی Notch رخ نمی دهد. تحقیق ما نشان می دهد که حرکت مسیر Notch با یک دارو می تواند برای بازگرداندن پتانسیل طبیعی بازسازی کبد کافی باشد.”

محققان در حال آزمایش این دارو بر روی کبدهای مینیاتوری هستند که در آزمایشگاه از سلول های بنیادی مشتق شده از سلول های بیماران آلاژیل کشت شده اند. دونگ که همچنین در حال کار برای تشکیل یک شرکت دامش بنیان تولید دارو است، گفت: “به جای اینکه سلول‌ها را مجبور به انجام کاری غیرعادی کنیم، فقط یک فرآیند بازسازی طبیعی را تشویق می‌کنیم، بنابراین من خوش‌بین هستم که این یک درمان مؤثر برای سندرم آلاژیل خواهد بود». برای رساندن دارو به سمت آزمایشات بالینی. اگرچه در ابتدا بر سندرم آلاژیل تمرکز می‌کند، اما ممکن است بر بیماری‌های رایج‌تر، از جمله سرطان‌های خاص نیز تأثیر بگذارد”.

روبرتا اسمیت، رئیس اتحادیه سندروم آلاژیل، گفت: “دونگ و تیمش به انجام تحقیقات هیجان‌انگیز در مورد سندرم آلاژیل ادامه می‌دهند و این پیشرفت‌ها مطمئناً برای خانواده‌هایی که با این اختلال بسیار پیچیده و پیچیده زندگی می‌کنند، امیدواری ایجاد می‌کند”.

این یافته ها اخیراً به صورت آنلاین در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

منبع: Sanford Burnham Prebys، انتشار خبری، 5 ژانویه 2023

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ساوا مگ

مجله تخصصی ژنتیک